Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Bokvennen. Nr. 4 2007

    Bokvennen. Nr. 4 2007

    Bokvennen. Nr. 4 2007

    Bokvennen. Nr. 4 2007 (litterært magasin)

    Levering 2-6 dager

    75,-

    ISBN:

    9788274881839

    Forlag:

    Bokvennen

    Trykkeår:

    2007

    Utgitt:

    2007

    Utgave:

    1

    Sider:

    63

    Vekt:

    231 gr

    Alder:

    Voksen

    Serie:

    Bokvennen

    Språk:

    Bokmål og Engelsk

    Bokvennen. Nr. 4 2007
    Bokvennen
    9788274881839

    Haugenboks omtale:

    Bokvennen er et litterært tidsskrift som inneholder artikler om bøker, forfattere og forfatterskaper fra inn- og utland. Haugenboks omtale Bokvennen er et litterært tidsskrift som inneholder artikler om bøker, forfattere og forfatterskaper fra inn- og utland.

    Forlagets omtale:

    Bokvennen litterært magasin er Norges største litteraturtidsskrift med et opplag på mellom 3000 og 4000 og med over 10000 lesere. Inneholder artikler om litteratur, forfattere og bokfaget. Passer for alle litteraturinteresserte. Innhold nr. 4 - 2007: At han kom i skyggen av Johan Bojer blant LES MER emigrantlitteraturfor-fatterne, forhindrer ikke at bøkene hans er av sjelden antikvarisk verdi, skriver CATO SCHIØTZ i en bibliofil artikkel om OLE EDVART RØLVAAG. Det er gode grunner til å hevde at oversetteren driver kultur-antropologisk feltarbeid, slår seg ned i den fremmede kulturen, lytter, gransker, fører i pennen, viderebringer sine funn, ifølge PER QVALEs anmerkning: GUSTAV, GÖRING, GUSTLOFF. Føljetong: HOTEL CHELSEA, del åtte: "Put on the White Gloves". SPARKLE HAYTER forteller videre fra livet på New Yorks mest berømte kunstnerhotell. Inkl.: et dikt av EDGAR LEE MASTERS. I KARIN HAUGANEs siste bok blir leseren hensatt til Tysklands Østersjø-kyst rett før annen verdenskrig. I intervjuet TYSK SOMMER - AMERIKANSK VINTER, forteller hun hva som ansporet henne til å skrive historien om Anna Wunderlich og hennes besettelse, Sam Hooper. Hvem var JOHN PAULSEN; hvem var FAMILIEN PEHRSEN, og hva har disse med HENRIK IBSEN og OSVALD ALVING å gjøre? Mer enn hittil har vært kjent, ifølge KIRSTI BOGER og INGE KRISTIANSEN. Hva dette går ut på, forteller de i EN PENNEFEIDE? Den som i manges øyne personifiserer Weimarrepublikkens venstre-orienterte intellektuelle, er forfatteren, journalisten og satirikeren KURT TUCHOLSKY. Hvordan han fikk erfare at også satiren har sine grenser, forteller AGNES BØTTCHER i BERYKTET BERLINER. EDVARD GRIEG har tonsatt en mengde dikt: symbolske, erotiske, realistiske, dramatiske; i artikkelen LITTERATURHISTORIEN SETT MED "MUSIKALSKE ØJNE" viser ANNE BERIT KLUNGSØYR hvor bevandret han var i litterære kretser. I GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ' verk finnes en grunnleggende ambivalens, en moderne motstand mot alle former for kolonialisme iblandet dyp fascinasjon for den koloniale arvens barokke uttrykksform, skriver GISLE SELNES i HINSIDES HUNDRE ÅRS ENSOMHET. Selv den enkleste tekst kan inneholde flere lag av meninger og muligheter for tolkninger. Tekst er i seg selv et produkt av fortolkning, både for den som skaper og for den som leser, skriver RONALD GRAM-BO i INTERTEKST. OM LITTERÆRE SAMMENHENGER. LES MINDRE Forlagets omtale Bokvennen litterært magasin er Norges største litteraturtidsskrift med et opplag på mellom 3000 og 4000 og med over 10000 lesere. Inneholder artikler om litteratur, forfattere og bokfaget. Passer for alle litteraturinteresserte. Innhold nr. 4 - 2007: At han kom i skyggen av Johan Bojer blant emigrantlitteraturfor-fatterne, forhindrer ikke at bøkene hans er av sjelden antikvarisk verdi, skriver CATO SCHIØTZ i en bibliofil artikkel om OLE EDVART RØLVAAG. Det er gode grunner til å hevde at oversetteren driver kultur-antropologisk feltarbeid, slår seg ned i den fremmede kulturen, lytter, gransker, fører i pennen, viderebringer sine funn, ifølge PER QVALEs anmerkning: GUSTAV, GÖRING, GUSTLOFF. Føljetong: HOTEL CHELSEA, del åtte: "Put on the White Gloves". SPARKLE HAYTER forteller videre fra livet på New Yorks mest berømte kunstnerhotell. Inkl.: et dikt av EDGAR LEE MASTERS. I KARIN HAUGANEs siste bok blir leseren hensatt til Tysklands Østersjø-kyst rett før annen verdenskrig. I intervjuet TYSK SOMMER - AMERIKANSK VINTER, forteller hun hva som ansporet henne til å skrive historien om Anna Wunderlich og hennes besettelse, Sam Hooper. Hvem var JOHN PAULSEN; hvem var FAMILIEN PEHRSEN, og hva har disse med HENRIK IBSEN og OSVALD ALVING å gjøre? Mer enn hittil har vært kjent, ifølge KIRSTI BOGER og INGE KRISTIANSEN. Hva dette går ut på, forteller de i EN PENNEFEIDE? Den som i manges øyne personifiserer Weimarrepublikkens venstre-orienterte intellektuelle, er forfatteren, journalisten og satirikeren KURT TUCHOLSKY. Hvordan han fikk erfare at også satiren har sine grenser, forteller AGNES BØTTCHER i BERYKTET BERLINER. EDVARD GRIEG har tonsatt en mengde dikt: symbolske, erotiske, realistiske, dramatiske; i artikkelen LITTERATURHISTORIEN SETT MED "MUSIKALSKE ØJNE" viser ANNE BERIT KLUNGSØYR hvor bevandret han var i litterære kretser. I GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ' verk finnes en grunnleggende ambivalens, en moderne motstand mot alle former for kolonialisme iblandet dyp fascinasjon for den koloniale arvens barokke uttrykksform, skriver GISLE SELNES i HINSIDES HUNDRE ÅRS ENSOMHET. Selv den enkleste tekst kan inneholde flere lag av meninger og muligheter for tolkninger. Tekst er i seg selv et produkt av fortolkning, både for den som skaper og for den som leser, skriver RONALD GRAM-BO i INTERTEKST. OM LITTERÆRE SAMMENHENGER.