Ny kunde? Registrer deg her!

Hvorfor registrere deg?

  • Raskere utsjekk
  • Se logg over tidligere kjøp
  • Motta gode tilbud og anbefalinger
Registrer deg her
Velg kundetype:
E-post:

Haugenbok.no Fagbøker Språk Den flerstemmige sakprosaen

Den flerstemmige sakprosaen

Den flerstemmige sakprosaen

Den flerstemmige sakprosaen (nye tekstanalyser)

Forfatter Fagbokforl.

(Susanne Moen - Forfatter)

Fagbokforl.

(Elisabeth Ringdal - Forfatter)

Fagbokforl.

(Aslaug Veum - Forfatter)

Fagbokforl.

(Johan L. Tønnesson - Redaktør)

Fagbokforl.

Levering 2-6 dager

439,- Nå 375,-

ISBN:

9788276748888

Forlag:

Fagbokforl.

Trykkeår:

2002

Utgitt:

2002

Utgave:

1

Sider:

250

Vekt:

493 gr

Alder:

Voksen

Serie:

LNUs skriftserie (nr. 149)

Språk:

Bokmål og Nynorsk

Den flerstemmige sakprosaen
Fagbokforl.
9788276748888

Forlagets omtale:

I skolen lærer vi at sakprosatekster er tydelige og informative. Elevene øves opp i å skrive referater, rapporter, artikler, søknader osv., og de lærer tidlig å skille - nokså kategorisk - mellom sakprosatekster og litterære tekster. Men er det virkelig slik at sakprosatekster - i motsetning til LES MER poesien - er klare og entydige, og at budskapet dermed er lettere tilgjengelig enn i en litterær tekst? Nei, mener forfatterne av denne boka. Sakprosa er oftest ikke slik, og det er slett ingen svakhet. Gjennom praktiske tekstanalyser av blant annet tekstmeldinger, reklamekampanjer, ungdomsradio og læreplanens generelle del viser de hvor mangfoldig, produktiv - og manipulerende - sakprosa kan være. Boka er aktuell for alle tekst- og samfunnsinteresserte lesere, men er skrevet med særlig tanke på dem som underviser eller har planer om å undervise i språk, litteratur og mediefag i skolen. Samlet gir analysene mange nyttige innspill til hvordan vi kan arbeide videre med sakprosa. Bak i boka er det en omfattende ordliste fra moderne tekst- og diskursforskning. Redaktør Johan L. Tønnesson og hans medforfattere, Trine Gedde Dahl, Susanne Moen, Elisabeth Ringdal og Aslaug Veum, er alle tekstforskere med variert erfaring fra undervisning, informasjon og journalistikk. Professor Kjell Lars Berge, som står sentralt i norsk sakprosaforskning, har skrevet bokas etterord. LES MINDRE Forlagets omtale I skolen lærer vi at sakprosatekster er tydelige og informative. Elevene øves opp i å skrive referater, rapporter, artikler, søknader osv., og de lærer tidlig å skille - nokså kategorisk - mellom sakprosatekster og litterære tekster. Men er det virkelig slik at sakprosatekster - i motsetning til poesien - er klare og entydige, og at budskapet dermed er lettere tilgjengelig enn i en litterær tekst? Nei, mener forfatterne av denne boka. Sakprosa er oftest ikke slik, og det er slett ingen svakhet. Gjennom praktiske tekstanalyser av blant annet tekstmeldinger, reklamekampanjer, ungdomsradio og læreplanens generelle del viser de hvor mangfoldig, produktiv - og manipulerende - sakprosa kan være. Boka er aktuell for alle tekst- og samfunnsinteresserte lesere, men er skrevet med særlig tanke på dem som underviser eller har planer om å undervise i språk, litteratur og mediefag i skolen. Samlet gir analysene mange nyttige innspill til hvordan vi kan arbeide videre med sakprosa. Bak i boka er det en omfattende ordliste fra moderne tekst- og diskursforskning. Redaktør Johan L. Tønnesson og hans medforfattere, Trine Gedde Dahl, Susanne Moen, Elisabeth Ringdal og Aslaug Veum, er alle tekstforskere med variert erfaring fra undervisning, informasjon og journalistikk. Professor Kjell Lars Berge, som står sentralt i norsk sakprosaforskning, har skrevet bokas etterord.

Gå ikke glipp av nyheter og gode tilbud. Meld deg på vårt nyhetsbrev og hold deg oppdatert!

Noe gikk galt, vennligst prøv igjen senere.
Suksess! Du er nå meldt på nyhetsbrevet
Du er allerede mottaker av nyhetsbrevet vårt.