Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Helse- og sosialfag Sosialt arbeid Vitenskap, kunnskap og praksis

    Vitenskap, kunnskap og praksis

    Vitenskap, kunnskap og praksis

    Vitenskap, kunnskap og praksis (innføring i vitenskapsfilosofi for helse- og sosialfag)

    Forfatter Gyldendal akademisk

    På lager - sendes nå ( 3 stk. )

    399,- Nå 345,-

    ISBN:

    9788205356092

    Forlag:

    Gyldendal akademisk

    Trykkeår:

    2016

    Utgitt:

    2006

    Utgave:

    1

    Sider:

    207

    Vekt:

    395 gr

    Alder:

    Voksen

    Vitenskap, kunnskap og praksis
    Gyldendal akademisk
    9788205356092

    Haugenboks omtale:

    Gjennom boken får du en innføring i erkjennelsesteoretiske og vitenskapsfilosofiske teorier om kunnskap og vitenskap, samt hvordan disse har påvirket utviklingen av teori og praksis i helse- og sosialfagene. Boken er inndelt i tre. Første del tar utgangspunkt i praksis. Her ser en på forskjellige si LES MER der ved det mangfoldige kunnskapstilfanget som spiller sammen i kyndig praktisk yrkesutøvelse. Andre del tar for seg kjennetegn ved vitenskapelig kunnskap. Det gis en innføring i tema og debatter som står sentralt i vitenskapsfilosofien som fagområde. I bokens tredje del vises det hvordan historiske tradisjoner og retninger i vitenskapsfilosofien har preget og nedfelt seg i utviklingen av helse- og sosialfaglig teori og praksis. Boken er beregnet for studenter innen helse- og sosialfag. Med litteraturliste og stikkordregister. LES MINDRE Haugenboks omtale Gjennom boken får du en innføring i erkjennelsesteoretiske og vitenskapsfilosofiske teorier om kunnskap og vitenskap, samt hvordan disse har påvirket utviklingen av teori og praksis i helse- og sosialfagene. Boken er inndelt i tre. Første del tar utgangspunkt i praksis. Her ser en på forskjellige sider ved det mangfoldige kunnskapstilfanget som spiller sammen i kyndig praktisk yrkesutøvelse. Andre del tar for seg kjennetegn ved vitenskapelig kunnskap. Det gis en innføring i tema og debatter som står sentralt i vitenskapsfilosofien som fagområde. I bokens tredje del vises det hvordan historiske tradisjoner og retninger i vitenskapsfilosofien har preget og nedfelt seg i utviklingen av helse- og sosialfaglig teori og praksis. Boken er beregnet for studenter innen helse- og sosialfag. Med litteraturliste og stikkordregister.

    Forlagets omtale:

    Vitenskap, kunnskap og praksis gir en innføring i vitenskapsfilosofiske teorier om kunnskap og vitenskap, og viser hvordan disse har påvirket utviklingen av teori og praksis også i helse- og sosialfagene. Noen av spørsmålene den forsøker å gi et svar på er: Hva er teorigrunnlaget for helse- og LES MER sosialfagenes praksisutøvelse? Hva mener vi med en .forskningsbasert praksis.? Hva kjennetegner forskning og vitenskap . og hva er forholdet mellom vitenskapelig kunnskap og andre kunnskapsformer som er virksomme i praksis? Målet er å gi et bidrag til at helse- og sosialfagstudenter kan utvikle et selvstendig og reflektert forhold til vitenskapelig kunnskap, til teoriutvikling i eget fag, og til kunnskapsgrunnlaget for praktisk yrkesutøvelse. Magdalene Thomassen er cand.philol. i filosofi og førstelektor ved Diakonhjemmet Høyskole i Oslo. Hun er også utdannet psykolog. LES MINDRE Forlagets omtale Vitenskap, kunnskap og praksis gir en innføring i vitenskapsfilosofiske teorier om kunnskap og vitenskap, og viser hvordan disse har påvirket utviklingen av teori og praksis også i helse- og sosialfagene. Noen av spørsmålene den forsøker å gi et svar på er: Hva er teorigrunnlaget for helse- og sosialfagenes praksisutøvelse? Hva mener vi med en .forskningsbasert praksis.? Hva kjennetegner forskning og vitenskap . og hva er forholdet mellom vitenskapelig kunnskap og andre kunnskapsformer som er virksomme i praksis? Målet er å gi et bidrag til at helse- og sosialfagstudenter kan utvikle et selvstendig og reflektert forhold til vitenskapelig kunnskap, til teoriutvikling i eget fag, og til kunnskapsgrunnlaget for praktisk yrkesutøvelse. Magdalene Thomassen er cand.philol. i filosofi og førstelektor ved Diakonhjemmet Høyskole i Oslo. Hun er også utdannet psykolog.