Bok
Forfatter
Emner
Omtaler

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:

    Haugenbok.no Fagbøker Pedagogikk Generell pedagogikk Farvel til skolen

    Farvel til skolen

    Farvel til skolen

    Farvel til skolen (John Holt og skolekritikken på 1960- og 70-tallet)

    Forfatter Scandinavian Academic Press

    Levering 2-6 dager

    449,-

    ISBN:

    9788230402238

    Forlag:

    Scandinavian Academic Press

    Trykkeår:

    Utgitt:

    2019

    Utgave:

    1

    Sider:

    499

    Vekt:

    666 gr

    Alder:

    Voksen

    Farvel til skolen
    Scandinavian Academic Press
    9788230402238

    Forlagets omtale:

    I snitt tilbringer vi omtrent 17 år på skolebenken. Flere og flere tar høyere utdanning. Skolevesenet griper inn i livet vårt i stadig større grad, og et samfunn helt uten skole synes utenkelig. Eller kanskje ikke? Den amerikanske skolekritikeren John Holt (1923-1985) mente at skolen burde LES MER avskaffes, og stilte seg i spissen for hjemmeundervisningsbevegelsen. Espen Schaanning knytter i denne boken Holts pedagogiske filosofi til sentrale motkulturelle protestbevegelser på 1960- og 70-tallet og viser hvordan han dro veksler på en rekke andre skolekritikere, som Paul Goodman, Alexander Sutherland Neill, George Dennison, Everett Reimer og Ivan Illich. Holts forfatterskap er et prisme der mange av skolekritikernes poenger ble samlet og brakt videre. Holt var reformpedagog, samfunnskritiker og aktvist, og Schaanning forsøker å vise hvorfor han - til forskjell fra de fleste andre skolekritikere - på slutten av 1970-tallet endte med å engasjere seg for hjemmeundervisning. Holt fikk betydelig nedslag i Norge: Han ble anmeldt, referert til og kritisert, og mange lot seg inspirere av hans filosofi. Mye av det Holt mente var galt, preger også dagens skole. Det har til og med fått en svært fremtredende plass: målingen av elevenes prestasjoner gjennom tester og eksamener, oppfatningen av skolen som en konkurransearena og forestillingen om at myndighetene må lage læreplaner som regulerer hva alle barn skal kunne til enhver tid. LES MINDRE Forlagets omtale I snitt tilbringer vi omtrent 17 år på skolebenken. Flere og flere tar høyere utdanning. Skolevesenet griper inn i livet vårt i stadig større grad, og et samfunn helt uten skole synes utenkelig. Eller kanskje ikke? Den amerikanske skolekritikeren John Holt (1923-1985) mente at skolen burde avskaffes, og stilte seg i spissen for hjemmeundervisningsbevegelsen. Espen Schaanning knytter i denne boken Holts pedagogiske filosofi til sentrale motkulturelle protestbevegelser på 1960- og 70-tallet og viser hvordan han dro veksler på en rekke andre skolekritikere, som Paul Goodman, Alexander Sutherland Neill, George Dennison, Everett Reimer og Ivan Illich. Holts forfatterskap er et prisme der mange av skolekritikernes poenger ble samlet og brakt videre. Holt var reformpedagog, samfunnskritiker og aktvist, og Schaanning forsøker å vise hvorfor han - til forskjell fra de fleste andre skolekritikere - på slutten av 1970-tallet endte med å engasjere seg for hjemmeundervisning. Holt fikk betydelig nedslag i Norge: Han ble anmeldt, referert til og kritisert, og mange lot seg inspirere av hans filosofi. Mye av det Holt mente var galt, preger også dagens skole. Det har til og med fått en svært fremtredende plass: målingen av elevenes prestasjoner gjennom tester og eksamener, oppfatningen av skolen som en konkurransearena og forestillingen om at myndighetene må lage læreplaner som regulerer hva alle barn skal kunne til enhver tid.

    Gå ikke glipp av nyheter og gode tilbud. Meld deg på vårt nyhetsbrev og hold deg oppdatert!

    Noe gikk galt, vennligst prøv igjen senere.
    Suksess! Du er nå meldt på nyhetsbrevet
    Du er allerede mottaker av nyhetsbrevet vårt.