Ny kunde? Registrer deg her!

Hvorfor registrere deg?

  • Raskere utsjekk
  • Se logg over tidligere kjøp
  • Motta gode tilbud og anbefalinger
Registrer deg her
Velg kundetype:
E-post:

Haugenbok.no Fagbøker Lese for å lære

Lese for å lære

Lese for å lære

Lese for å lære (tospråklige utfordringer i utvikling av lesekompetanse i et minoritetsperspektiv)

Forfatter Eureka forl.

Levering 2-12 dager

290,-

ISBN:

9788273891174

Forlag:

Eureka forl.

Trykkeår:

2007

Utgitt:

2007

Utgave:

1

Sider:

263

Alder:

Voksen

Serie:

Eureka forskningsserie (nr. 1-2007)

Lese for å lære
Eureka forl.
9788273891174

Haugenboks omtale:

Denne boken tar for seg lesekompetanse hos tospråklige elever. I denne sammenhengen er forholdet mellom hverdagsspråk og skolespråk særlig vektlagt. Elevenes lesekompetanse på minoritetsspråket (samisk), som er opplæringsspråket, sammenlignes med deres lesekompetanse på majoritetsspråket (norsk) på LES MER tredje og femte klassetrinn. Med litteraturliste. LES MINDRE Haugenboks omtale Denne boken tar for seg lesekompetanse hos tospråklige elever. I denne sammenhengen er forholdet mellom hverdagsspråk og skolespråk særlig vektlagt. Elevenes lesekompetanse på minoritetsspråket (samisk), som er opplæringsspråket, sammenlignes med deres lesekompetanse på majoritetsspråket (norsk) på tredje og femte klassetrinn. Med litteraturliste.

Forlagets omtale:

Tospråklige utfordringer i utvikling av lesekompetanse i et minoritetsperspektiv Denne boken er et resultat av et forskningsarbeid der oppmerksomheten har vært rettet mot sammenhengen mellom språkmiljø, språkkompetanse, lesekompetanse og læring hos tospråklige elever som får sin LES MER grunnskoleopplæring på sitt svakeste språk. Elevene følger en læreplan der målet er funksjonell tospråklighet. Forholdet mellom hverdagsspråk og skolespråk er et viktig aspekt i denne sammenheng. Elevenes lesekompetanse på minoritetsspråket (i dette tilfellet samisk), som er opplæringsspråket, sammenlignes med deres lesekompetanse på majoritetsspråket (i dette tilfellet norsk) på tredje og femte klassetrinn. Det sentrale spørsmålet i boken er: Hva må til for å utvikle tospråklighet på et så høyt nivå at begge språk fungerer som gode redskaper for læring? LES MINDRE Forlagets omtale Tospråklige utfordringer i utvikling av lesekompetanse i et minoritetsperspektiv Denne boken er et resultat av et forskningsarbeid der oppmerksomheten har vært rettet mot sammenhengen mellom språkmiljø, språkkompetanse, lesekompetanse og læring hos tospråklige elever som får sin grunnskoleopplæring på sitt svakeste språk. Elevene følger en læreplan der målet er funksjonell tospråklighet. Forholdet mellom hverdagsspråk og skolespråk er et viktig aspekt i denne sammenheng. Elevenes lesekompetanse på minoritetsspråket (i dette tilfellet samisk), som er opplæringsspråket, sammenlignes med deres lesekompetanse på majoritetsspråket (i dette tilfellet norsk) på tredje og femte klassetrinn. Det sentrale spørsmålet i boken er: Hva må til for å utvikle tospråklighet på et så høyt nivå at begge språk fungerer som gode redskaper for læring?

Gå ikke glipp av nyheter og gode tilbud. Meld deg på vårt nyhetsbrev og hold deg oppdatert!

Noe gikk galt, vennligst prøv igjen senere.
Suksess! Du er nå meldt på nyhetsbrevet
Du er allerede mottaker av nyhetsbrevet vårt.