Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Pedagogikk Førskolepedagogikk Å samtale seg til kunnskap

    Å samtale seg til kunnskap

    Å samtale seg til kunnskap

    Å samtale seg til kunnskap (sosiokulturelle teorier om barns læring om språk og gjennom språk)

    Forfatter Fagbokforl.

    På lager - sendes nå ( 3 stk. )

    329,- Nå 285,-

    ISBN:

    9788245007916

    Forlag:

    Fagbokforl.

    Trykkeår:

    2009

    Utgitt:

    2009

    Utgave:

    1

    Sider:

    163

    Vekt:

    325 gr

    Alder:

    Voksen

    Å samtale seg til kunnskap
    Fagbokforl.
    9788245007916

    Forlagets omtale:

    Denne boken tar opp sosiokulturelle teorier om hvordan barn lærer språk i dagligdagse aktiviteter og språklige interaksjoner med voksne og andre barn. Det understrekes hvor viktig det er for barns læring om språk og omgivelsene at førskolelærere både følger opp barnas initiativ til samtale og LES MER inviterer barna til samtale. Boken handler om hvordan barn lærer om omgivelsene, om seg selv og om andre mennesker gjennom samtaler. Språk og samtaler representerer sentrale redskaper for læring. Ved hjelp av ord kan vi dele erfaringer og tanker med hverandre, og ordene hjelper oss å ordne og systematisere våre egne erfaringer. I barnehagen foregår det samtaler hele dagen. De fleste er spontane, ikke-planlagte samtaler, som kan være fortellende, beskrivende, forklarende eller lekende. Disse samtalene utgjør antakelig den mektigste læringsarenaen i barnehagen, men får gjerne liten pedagogisk oppmerksomhet. Liv Gjems er førskolelærer, cand.paed. og dr.polit. Hun arbeider som førsteamanuensis ved Høgskolen i Vestfold, og leder for tiden et treårig prosjekt om barns læring om språk og gjennom språk, finansiert av Norges forskningsråd. Gjems har tidligere utgitt Hva lærer barn når de forteller? Barns læringsprosesser gjennom narrativ praksis (2007) og sammen med Thorleif Bugge Time-out! Bilder fra nye pedagogiske landskap (1998). LES MINDRE Forlagets omtale Denne boken tar opp sosiokulturelle teorier om hvordan barn lærer språk i dagligdagse aktiviteter og språklige interaksjoner med voksne og andre barn. Det understrekes hvor viktig det er for barns læring om språk og omgivelsene at førskolelærere både følger opp barnas initiativ til samtale og inviterer barna til samtale. Boken handler om hvordan barn lærer om omgivelsene, om seg selv og om andre mennesker gjennom samtaler. Språk og samtaler representerer sentrale redskaper for læring. Ved hjelp av ord kan vi dele erfaringer og tanker med hverandre, og ordene hjelper oss å ordne og systematisere våre egne erfaringer. I barnehagen foregår det samtaler hele dagen. De fleste er spontane, ikke-planlagte samtaler, som kan være fortellende, beskrivende, forklarende eller lekende. Disse samtalene utgjør antakelig den mektigste læringsarenaen i barnehagen, men får gjerne liten pedagogisk oppmerksomhet. Liv Gjems er førskolelærer, cand.paed. og dr.polit. Hun arbeider som førsteamanuensis ved Høgskolen i Vestfold, og leder for tiden et treårig prosjekt om barns læring om språk og gjennom språk, finansiert av Norges forskningsråd. Gjems har tidligere utgitt Hva lærer barn når de forteller? Barns læringsprosesser gjennom narrativ praksis (2007) og sammen med Thorleif Bugge Time-out! Bilder fra nye pedagogiske landskap (1998).