Bok
Forfatter
Emner
Omtaler

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Anerkjennelsens kompleksitet i barnehage og skole

    Anerkjennelsens kompleksitet i barnehage og skole

    Anerkjennelsens kompleksitet i barnehage og skole

    Anerkjennelsens kompleksitet i barnehage og skole

    På lager - sendes nå ( 10+ stk. )

    329,- Nå 281,-

    ISBN:

    9788215019628

    Forlag:

    Universitetsforl.

    Trykkeår:

    2012

    Utgitt:

    2012

    Utgave:

    1

    Sider:

    233

    Vekt:

    431 gr

    Alder:

    Voksen

    Anerkjennelsens kompleksitet i barnehage og skole
    Universitetsforl.
    9788215019628

    Forlagets omtale:

    Er det mulig å tenke nytt om anerkjennelse som fenomen i ulike pedagogiske kontekster? Hvordan kan en utvidet forståelse av anerkjennelsesbegrepet tilføre noe nytt i det mangfoldige pedagogiske feltet? Forenklet sagt handler anerkjennelse om grunnleggende vilkår for den enkeltes identitet og LES MER selvvirkeliggjøring. Begrepet blir ofte brukt i pedagogiske sammenhenger, men innhold og forståelse er noe "utvasket" og kan fremstå som endimensjonalt. I denne boka belyser forfatterne hvordan anerkjennelse som fenomen kan gi en utvidet innsikt i anerkjennende prosesser på ulike nivå og i ulike pedagogiske institusjoner/arenaer. Mennesket er avhengig av gjensidig anerkjennelse for å kunne bygge opp selvtillit, selvverd og selvrespekt. Anerkjennelse omfatter de helt nære relasjonene og samspillet mellom barn, foreldre og pedagoger. Samtidig henger disse nære relasjonene sammen med samfunnet for øvrig, og må sees både som en forutsetning for, og konsekvens av det som skjer både innenfor politikken og det kulturelle landskapet. Anerkjennelse får dermed form av både rettighets-, likeverds- og solidaritetstenkning. Krenkelse er motsatsen, og eksisterer alltid i et fravær av anerkjennelsen. De ulike kapitlene viser hvordan både anerkjennelse og krenkelse trer frem i praksis og er en del av den pedagogiske virksomheten både i den familiære sfære, i barnehage, skole og i institusjoner som utdanner pedagoger. Axel Honneths teori om anerkjennelse som et intersubjektivt fenomen er det teoretiske utgangspunktet for antologien. En bok for studenter innenfor barnehagelærer- og lærerutdanningen. Den vil også gi nye perspektiver til alle som jobber med eller interesserer seg for barnehagefaglige og skolefaglige praksiser. Bokas redaktører, Skoglund og Åmot, kommer fra h.h.v. NLA og DMMH. I tillegg bidrar: Åse Nylenna Akslen, Margareth Eilifsen, Gunn Irene Heggvold, Patrick Kermit, Anne Karin Rudjord Unneland og Brit Skrove. ............... "Forfriskende nyt ved denne bog er, at... LES MINDRE Forlagets omtale Er det mulig å tenke nytt om anerkjennelse som fenomen i ulike pedagogiske kontekster? Hvordan kan en utvidet forståelse av anerkjennelsesbegrepet tilføre noe nytt i det mangfoldige pedagogiske feltet? Forenklet sagt handler anerkjennelse om grunnleggende vilkår for den enkeltes identitet og selvvirkeliggjøring. Begrepet blir ofte brukt i pedagogiske sammenhenger, men innhold og forståelse er noe "utvasket" og kan fremstå som endimensjonalt. I denne boka belyser forfatterne hvordan anerkjennelse som fenomen kan gi en utvidet innsikt i anerkjennende prosesser på ulike nivå og i ulike pedagogiske institusjoner/arenaer. Mennesket er avhengig av gjensidig anerkjennelse for å kunne bygge opp selvtillit, selvverd og selvrespekt. Anerkjennelse omfatter de helt nære relasjonene og samspillet mellom barn, foreldre og pedagoger. Samtidig henger disse nære relasjonene sammen med samfunnet for øvrig, og må sees både som en forutsetning for, og konsekvens av det som skjer både innenfor politikken og det kulturelle landskapet. Anerkjennelse får dermed form av både rettighets-, likeverds- og solidaritetstenkning. Krenkelse er motsatsen, og eksisterer alltid i et fravær av anerkjennelsen. De ulike kapitlene viser hvordan både anerkjennelse og krenkelse trer frem i praksis og er en del av den pedagogiske virksomheten både i den familiære sfære, i barnehage, skole og i institusjoner som utdanner pedagoger. Axel Honneths teori om anerkjennelse som et intersubjektivt fenomen er det teoretiske utgangspunktet for antologien. En bok for studenter innenfor barnehagelærer- og lærerutdanningen. Den vil også gi nye perspektiver til alle som jobber med eller interesserer seg for barnehagefaglige og skolefaglige praksiser. Bokas redaktører, Skoglund og Åmot, kommer fra h.h.v. NLA og DMMH. I tillegg bidrar: Åse Nylenna Akslen, Margareth Eilifsen, Gunn Irene Heggvold, Patrick Kermit, Anne Karin Rudjord Unneland og Brit Skrove. ............... "Forfriskende nyt ved denne bog er, at...

    Gå ikke glipp av nyheter og gode tilbud. Meld deg på vårt nyhetsbrev og hold deg oppdatert!

    Noe gikk galt, vennligst prøv igjen senere.
    Suksess! Du er nå meldt på nyhetsbrevet
    Du er allerede mottaker av nyhetsbrevet vårt.