Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Pedagogikk Generell pedagogikk Ansvar og kvalitet

    Ansvar og kvalitet

    Ansvar og kvalitet

    Ansvar og kvalitet (strategier for styring i skolen)

    Forfatter Cappelen akademisk

    Levering 2-6 dager

    359,- Nå 311,-

    ISBN:

    9788202286422

    Forlag:

    Cappelen akademisk

    Trykkeår:

    2014

    Utgitt:

    2008

    Utgave:

    1

    Sider:

    182

    Vekt:

    358 gr

    Alder:

    Voksen

    Ansvar og kvalitet
    Cappelen akademisk
    9788202286422

    Haugenboks omtale:

    Boken beskriver hvordan grunnopplæringen styres, og hvordan utdanning har endret seg etter innføringen av nytt inntektssystem for kommunene i 1986. Hensikten er å gi bakgrunnskunnskap og analytiske verktøy til de som daglig må treffe valg innen skolesystemet. Har litteraturliste. Haugenboks omtale Boken beskriver hvordan grunnopplæringen styres, og hvordan utdanning har endret seg etter innføringen av nytt inntektssystem for kommunene i 1986. Hensikten er å gi bakgrunnskunnskap og analytiske verktøy til de som daglig må treffe valg innen skolesystemet. Har litteraturliste.

    Forlagets omtale:

    Hva kan vi gjøre for å få en bedre skole? Forfatteren tar utgangspunkt i hvordan styringen av skolene har bidratt til utviklingen av norsk utdanningspolitikk de siste 25 årene og forholdet mellom stat og kommune. Staten har et hovedansvar for å styre skoler, en styring som dels skjer direkte, LES MER dels indirekte ved at kommunene får ansvar. Han viser at det å stilles til ansvar er blitt styringsmåten i norsk utdanning de siste årene, og han forklarer hvordan dette skaper større avstand mellom dem som kan stille krav og dem som skal utføre jobben: Skolen er ansvarlig overfor skoleeier og læreren overfor skolelederen. Men skal elevene stilles til ansvar for resultatene sine? Styring er ikke bare knyttet til evne til kontroll, men det krever også evne til å skape tillit. Her er det viktig å ha et bevisst forhold hvilken vei en bør velge i ulike situasjoner, når en skal velge å kontrollere og når det er best å vise tillit. Måten skolen styres på sier noe om hva slags samfunn vi vil ha. Målet med denne boken er å gi leseren grunnlag for egne analyser og vurderinger ved hjelp av analytiske verktøy. LES MINDRE Forlagets omtale Hva kan vi gjøre for å få en bedre skole? Forfatteren tar utgangspunkt i hvordan styringen av skolene har bidratt til utviklingen av norsk utdanningspolitikk de siste 25 årene og forholdet mellom stat og kommune. Staten har et hovedansvar for å styre skoler, en styring som dels skjer direkte, dels indirekte ved at kommunene får ansvar. Han viser at det å stilles til ansvar er blitt styringsmåten i norsk utdanning de siste årene, og han forklarer hvordan dette skaper større avstand mellom dem som kan stille krav og dem som skal utføre jobben: Skolen er ansvarlig overfor skoleeier og læreren overfor skolelederen. Men skal elevene stilles til ansvar for resultatene sine? Styring er ikke bare knyttet til evne til kontroll, men det krever også evne til å skape tillit. Her er det viktig å ha et bevisst forhold hvilken vei en bør velge i ulike situasjoner, når en skal velge å kontrollere og når det er best å vise tillit. Måten skolen styres på sier noe om hva slags samfunn vi vil ha. Målet med denne boken er å gi leseren grunnlag for egne analyser og vurderinger ved hjelp av analytiske verktøy.