Ny kunde? Registrer deg her!

Hvorfor registrere deg?

  • Raskere utsjekk
  • Se logg over tidligere kjøp
  • Motta gode tilbud og anbefalinger
Registrer deg her
Velg kundetype:
E-post:

Haugenbok.no Fagbøker Ansvar og kvalitet

Ansvar og kvalitet

Ansvar og kvalitet

Ansvar og kvalitet (strategier for styring i skolen)

Forfatter Cappelen akademisk

Levering 2-6 dager

379,- Nå 324,-

ISBN:

9788202286422

Forlag:

Cappelen akademisk

Trykkeår:

2014

Utgitt:

2008

Utgave:

1

Sider:

182

Vekt:

358 gr

Alder:

Voksen

Ansvar og kvalitet
Cappelen akademisk
9788202286422

Forlagets omtale:

Hva kan vi gjøre for å få en bedre skole? Forfatteren tar utgangspunkt i hvordan styringen av skolene har bidratt til utviklingen av norsk utdanningspolitikk de siste 25 årene og forholdet mellom stat og kommune. Staten har et hovedansvar for å styre skoler, en styring som dels skjer direkte, LES MER dels indirekte ved at kommunene får ansvar. Han viser at det å stilles til ansvar er blitt styringsmåten i norsk utdanning de siste årene, og han forklarer hvordan dette skaper større avstand mellom dem som kan stille krav og dem som skal utføre jobben: Skolen er ansvarlig overfor skoleeier og læreren overfor skolelederen. Men skal elevene stilles til ansvar for resultatene sine? Styring er ikke bare knyttet til evne til kontroll, men det krever også evne til å skape tillit. Her er det viktig å ha et bevisst forhold hvilken vei en bør velge i ulike situasjoner, når en skal velge å kontrollere og når det er best å vise tillit. Måten skolen styres på sier noe om hva slags samfunn vi vil ha. Målet med denne boken er å gi leseren grunnlag for egne analyser og vurderinger ved hjelp av analytiske verktøy. LES MINDRE Forlagets omtale Hva kan vi gjøre for å få en bedre skole? Forfatteren tar utgangspunkt i hvordan styringen av skolene har bidratt til utviklingen av norsk utdanningspolitikk de siste 25 årene og forholdet mellom stat og kommune. Staten har et hovedansvar for å styre skoler, en styring som dels skjer direkte, dels indirekte ved at kommunene får ansvar. Han viser at det å stilles til ansvar er blitt styringsmåten i norsk utdanning de siste årene, og han forklarer hvordan dette skaper større avstand mellom dem som kan stille krav og dem som skal utføre jobben: Skolen er ansvarlig overfor skoleeier og læreren overfor skolelederen. Men skal elevene stilles til ansvar for resultatene sine? Styring er ikke bare knyttet til evne til kontroll, men det krever også evne til å skape tillit. Her er det viktig å ha et bevisst forhold hvilken vei en bør velge i ulike situasjoner, når en skal velge å kontrollere og når det er best å vise tillit. Måten skolen styres på sier noe om hva slags samfunn vi vil ha. Målet med denne boken er å gi leseren grunnlag for egne analyser og vurderinger ved hjelp av analytiske verktøy.

Gå ikke glipp av nyheter og gode tilbud. Meld deg på vårt nyhetsbrev og hold deg oppdatert!

Noe gikk galt, vennligst prøv igjen senere.
Suksess! Du er nå meldt på nyhetsbrevet
Du er allerede mottaker av nyhetsbrevet vårt.