Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Pedagogikk Generell pedagogikk Ansvarlighet i skolen

    Ansvarlighet i skolen

    Ansvarlighet i skolen

    Ansvarlighet i skolen (politiske spørsmål og pedagogiske svar, resultater fra forskningsprosjektet "Achieving school accountability in practice")

    På lager - sendes nå ( 1 stk. )

    479,- Nå 414,-

    ISBN:

    9788202280079

    Forlag:

    Cappelen akademisk

    Trykkeår:

    2012

    Utgitt:

    2008

    Utgave:

    1

    Sider:

    366

    Vekt:

    672 gr

    Alder:

    Voksen

    Ansvarlighet i skolen
    Cappelen akademisk
    9788202280079

    Forlagets omtale:

    Statsminister Stoltenberg sa i sin nyttårstale for 2008 at "Lærerne skal få et klart ansvar for hva elevene lærer i skolen". Grunnskoleelevenes stadig dårligere gjennomsnittsprestasjon i PISA-målinger har utløst et skred av medieoppslag om skolens påståtte kvalitetsproblem, og politikernes svar på LES MER problemet er altså mer ansvarliggjøring av skolen og lærerne. Politisk initierte måter å påvirke skolens pedagogiske arbeid på har historisk sett vært knyttet til læreplanreformer. I de siste tiårene har læreplanreformene kommet tettere og tettere, samtidig som systemet for finansiering av skolens virksomhet er blitt vesentlig endret. Internasjonalt brukes accountability som begrep for ansvarliggjøring, som betyr å stille skolen til ansvar for både prosesser og resultater - kort sagt kvalitet. Denne ansvarsformen siver inn i den norske debatten, men det er lite bevissthet om hva dette betyr og hvilke konsekvenser ansvarliggjøring har for utdanningsforvaltning generelt og for undervisning og læring i skolen. Denne boken, som er et resultat av et omfattende forskningsprosjekt, stiller spørsmål om hva ansvarliggjøring betyr for skolens mål og organisasjonsformer, og om skoleutvikling er et spørsmål om kvalitet alene. Den passer for alle som er opptatt av norsk skolepolitikk, for skolepolitikere, skoleledere og studenter og lærere. LES MINDRE Forlagets omtale Statsminister Stoltenberg sa i sin nyttårstale for 2008 at "Lærerne skal få et klart ansvar for hva elevene lærer i skolen". Grunnskoleelevenes stadig dårligere gjennomsnittsprestasjon i PISA-målinger har utløst et skred av medieoppslag om skolens påståtte kvalitetsproblem, og politikernes svar på problemet er altså mer ansvarliggjøring av skolen og lærerne. Politisk initierte måter å påvirke skolens pedagogiske arbeid på har historisk sett vært knyttet til læreplanreformer. I de siste tiårene har læreplanreformene kommet tettere og tettere, samtidig som systemet for finansiering av skolens virksomhet er blitt vesentlig endret. Internasjonalt brukes accountability som begrep for ansvarliggjøring, som betyr å stille skolen til ansvar for både prosesser og resultater - kort sagt kvalitet. Denne ansvarsformen siver inn i den norske debatten, men det er lite bevissthet om hva dette betyr og hvilke konsekvenser ansvarliggjøring har for utdanningsforvaltning generelt og for undervisning og læring i skolen. Denne boken, som er et resultat av et omfattende forskningsprosjekt, stiller spørsmål om hva ansvarliggjøring betyr for skolens mål og organisasjonsformer, og om skoleutvikling er et spørsmål om kvalitet alene. Den passer for alle som er opptatt av norsk skolepolitikk, for skolepolitikere, skoleledere og studenter og lærere.

    Emner: Skolen