Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Pedagogikk Førskolepedagogikk Demokratiske praksiser i barnehagen

    Demokratiske praksiser i barnehagen

    Demokratiske praksiser i barnehagen

    Demokratiske praksiser i barnehagen

    På lager - sendes nå

    269,-

    ISBN:

    9788245016529

    Forlag:

    Fagbokforl.

    Trykkeår:

    2015

    Utgitt:

    2015

    Utgave:

    1

    Sider:

    199

    Vekt:

    386 gr

    Alder:

    Voksen

    Språk:

    Bokmål, Nynorsk og Engelsk

    Demokratiske praksiser i barnehagen
    Fagbokforl.
    9788245016529

    Forlagets omtale:

    Demokrati som livsform er det sentrale i bokens kapitler. Hvordan kan vi forstå barnehagens ulike aktiviteter, rutiner og relasjoner som demokratiske praksiser? Er demokrati som begrep eller som konstruksjon egnet til å forstå barns hverdag og oppvekst? Med utgangspunkt i varierte teoretiske LES MER perspektiver drøfter forfatterne premisser for demokratiske prosesser i barnehagen. Motstand, overskridelser og forhandling er grunnleggende for demokratidannelse og kan leses inn i barns fellesskap, lek og læringsaktiviteter. Det handler ikke om å finne én riktig praksis, men om å skape vilkår for deltakelse og fellesskap preget av åpenhet og vilje til å endre barnehagens mange praksiser. De ulike kapitlene i boken baserer seg på praksisrelaterte forskningsprosjekter og knytter slik sammen teori og praksis. Kirsten Elisabeth Jansen har undervist ved barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Agder i tjue år. Hun har deltatt i flere utviklings- og forskningsprosjekter relatert til barns rett til medvirkning. Jansen har skrevet flere fagbøker og artikler relatert til barnehagefeltet. Hun er nå pensjonist. Jon Kaurel er doktorgradsstipendiat ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo. Han arbeider med en avhandling som omhandler de siste femten års barnehagepolitikk, og har tidligere arbeidet som seniorrådgiver i Utdanningsforbundets sentrale sekretariat. Turi Pålerud er politisk rådgiver i Utdanningsforbundet. Hun er utdannet førskolelærer og har hovedfag i pedagogikk. Pålerud har arbeidet i barnehage, i førskolelærerutdanningen og i barnehagelærernes fagforening. Hun har også skrevet og redigert bøker for profesjonen og barnehagelærerutdanningen. LES MINDRE Forlagets omtale Demokrati som livsform er det sentrale i bokens kapitler. Hvordan kan vi forstå barnehagens ulike aktiviteter, rutiner og relasjoner som demokratiske praksiser? Er demokrati som begrep eller som konstruksjon egnet til å forstå barns hverdag og oppvekst? Med utgangspunkt i varierte teoretiske perspektiver drøfter forfatterne premisser for demokratiske prosesser i barnehagen. Motstand, overskridelser og forhandling er grunnleggende for demokratidannelse og kan leses inn i barns fellesskap, lek og læringsaktiviteter. Det handler ikke om å finne én riktig praksis, men om å skape vilkår for deltakelse og fellesskap preget av åpenhet og vilje til å endre barnehagens mange praksiser. De ulike kapitlene i boken baserer seg på praksisrelaterte forskningsprosjekter og knytter slik sammen teori og praksis. Kirsten Elisabeth Jansen har undervist ved barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Agder i tjue år. Hun har deltatt i flere utviklings- og forskningsprosjekter relatert til barns rett til medvirkning. Jansen har skrevet flere fagbøker og artikler relatert til barnehagefeltet. Hun er nå pensjonist. Jon Kaurel er doktorgradsstipendiat ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo. Han arbeider med en avhandling som omhandler de siste femten års barnehagepolitikk, og har tidligere arbeidet som seniorrådgiver i Utdanningsforbundets sentrale sekretariat. Turi Pålerud er politisk rådgiver i Utdanningsforbundet. Hun er utdannet førskolelærer og har hovedfag i pedagogikk. Pålerud har arbeidet i barnehage, i førskolelærerutdanningen og i barnehagelærernes fagforening. Hun har også skrevet og redigert bøker for profesjonen og barnehagelærerutdanningen.