Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Pedagogikk Generell pedagogikk Frihet til å lære

    Frihet til å lære

    Frihet til å lære

    Frihet til å lære (frilynt folkehøgskole i 150 år)

    Forfatter Cappelen Damm akademisk

    På lager - sendes nå ( 1 stk. )

    498,- Nå 431,-

    ISBN:

    9788202475246

    Forlag:

    Cappelen Damm akademisk

    Trykkeår:

    2014

    Utgitt:

    2014

    Utgave:

    1

    Sider:

    448

    Vekt:

    1057 gr

    Alder:

    Voksen

    Frihet til å lære
    Cappelen Damm akademisk
    9788202475246

    Forlagets omtale:

    Frihet til å lære. Frilynt folkehøgskole i 150 år presenterer tilblivelsen av de norske folkehøgskolene på 1860-tallet, og utviklingen fram til i dag. Boka risser opp det idéhistoriske bakteppet for folkehøgskolene, og viser hvordan nye ideer om kultur, læring og menneskesyn manifesterte seg i LES MER opprettelsen av en skole som var - og fortsatt er - mer opptatt av danning og personlig vekst enn tradisjonell utdanning. Boka drøfter også folkehøgskolenes rolle og betydning på ulike stadier i norgeshistorien. Helt fra starten av var nemlig folkehøgskolebevegelsen en viktig pådriver for endringer i storsamfunnets syn på så vel pedagogikk som mer politiske anliggender, som målsak, nasjonsbygging, kristendom og demokrati. Samtidig har den også selv blitt påvirket av skiftende politiske, økonomiske og sosiale konjunkturer, slik forfatteren viser. Frihet til å lære gir et perspektivrikt og nyansert bilde av dette unike skoleslagets omskiftelige historie i Norge de siste 150 årene. LES MINDRE Forlagets omtale Frihet til å lære. Frilynt folkehøgskole i 150 år presenterer tilblivelsen av de norske folkehøgskolene på 1860-tallet, og utviklingen fram til i dag. Boka risser opp det idéhistoriske bakteppet for folkehøgskolene, og viser hvordan nye ideer om kultur, læring og menneskesyn manifesterte seg i opprettelsen av en skole som var - og fortsatt er - mer opptatt av danning og personlig vekst enn tradisjonell utdanning. Boka drøfter også folkehøgskolenes rolle og betydning på ulike stadier i norgeshistorien. Helt fra starten av var nemlig folkehøgskolebevegelsen en viktig pådriver for endringer i storsamfunnets syn på så vel pedagogikk som mer politiske anliggender, som målsak, nasjonsbygging, kristendom og demokrati. Samtidig har den også selv blitt påvirket av skiftende politiske, økonomiske og sosiale konjunkturer, slik forfatteren viser. Frihet til å lære gir et perspektivrikt og nyansert bilde av dette unike skoleslagets omskiftelige historie i Norge de siste 150 årene.