Bok
Forfatter
Emner
Omtaler

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:

    Klassen som fellesskap 2

    Klassen som fellesskap 2

    Klassen som fellesskap 2 (lærerarbeid med elevkultur for læring og danning)

    Forfatter Cappelen Damm akademisk

    På lager - sendes nå( 4 stk. )

    469,-

    ISBN:

    9788202634513

    Forlag:

    Cappelen Damm akademisk

    Trykkeår:

    2020

    Utgitt:

    2020

    Utgave:

    1

    Sider:

    283

    Vekt:

    536 gr

    Alder:

    Voksen

    Serie:

    Klassen som fellesskap (nr. 2)

    Klassen som fellesskap 2
    Cappelen Damm akademisk
    9788202634513

    Forlagets omtale:

    Denne boka handler om lærerarbeid med klassen som et fellesskap for læring og danning. Hvordan kan læreren støtte elevens faglige og sosiale utvikling, og unngå et klasserom dominert av motspill? Læreres samfunnsmandat forutsetter klasserom som støtter inkludering og tilpasset opplæring, dialog, LES MER demokrati, kritikk og danning. Forfatteren drøfter hvordan disse begrepene angir prinsipper som skal ivaretas i klasserommet, og eksemplifiserer hvordan lærere har arbeidet konkret med dette på barne- og ungdomstrinn. Læreres valg må baseres på profesjonelt skjønn hvor den enkelte vurderer hvilke didaktiske prinsipper som bør vektlegges, og hvorfor, i akkurat dette klasserommet. Klassen som fellesskap forstås som elevkultur, som har betydning for både faglig og sosial læring. En lærer med autoritet kan lede elevenes utvikling av denne kulturen. Samtidig vil den etablerte elevkulturen i klassen påvirke hva det er mulig for læreren å oppnå. Lærerarbeid og elevkultur trekker og dytter i hverandre. Hverdagsliv i klasserommet betyr å leve i dette spenningsfeltet. Boka henvender seg til klasseromsforskere, lærerutdannere, lærere og lærerstudenter. Boka er fagfellevurdert. LES MINDRE Forlagets omtale Denne boka handler om lærerarbeid med klassen som et fellesskap for læring og danning. Hvordan kan læreren støtte elevens faglige og sosiale utvikling, og unngå et klasserom dominert av motspill? Læreres samfunnsmandat forutsetter klasserom som støtter inkludering og tilpasset opplæring, dialog, demokrati, kritikk og danning. Forfatteren drøfter hvordan disse begrepene angir prinsipper som skal ivaretas i klasserommet, og eksemplifiserer hvordan lærere har arbeidet konkret med dette på barne- og ungdomstrinn. Læreres valg må baseres på profesjonelt skjønn hvor den enkelte vurderer hvilke didaktiske prinsipper som bør vektlegges, og hvorfor, i akkurat dette klasserommet. Klassen som fellesskap forstås som elevkultur, som har betydning for både faglig og sosial læring. En lærer med autoritet kan lede elevenes utvikling av denne kulturen. Samtidig vil den etablerte elevkulturen i klassen påvirke hva det er mulig for læreren å oppnå. Lærerarbeid og elevkultur trekker og dytter i hverandre. Hverdagsliv i klasserommet betyr å leve i dette spenningsfeltet. Boka henvender seg til klasseromsforskere, lærerutdannere, lærere og lærerstudenter. Boka er fagfellevurdert.

    Gå ikke glipp av nyheter og gode tilbud. Meld deg på vårt nyhetsbrev og hold deg oppdatert!

    Noe gikk galt, vennligst prøv igjen senere.
    Suksess! Du er nå meldt på nyhetsbrevet
    Du er allerede mottaker av nyhetsbrevet vårt.