Bok
Forfatter
Emner
Omtaler

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Kunnskapsforhandlinger i klasserommet

    Kunnskapsforhandlinger i klasserommet

    Kunnskapsforhandlinger i klasserommet

    Kunnskapsforhandlinger i klasserommet

    Forfatter Fagbokforl.

    Levering 2-6 dager

    445,- Nå 385,-

    ISBN:

    9788245012170

    Forlag:

    Fagbokforl.

    Trykkeår:

    2012

    Utgitt:

    2012

    Utgave:

    1

    Sider:

    256

    Vekt:

    487 gr

    Alder:

    Voksen

    Kunnskapsforhandlinger i klasserommet
    Fagbokforl.
    9788245012170

    Forlagets omtale:

    Kjønn, makt, dominans og marginalisering skaper vilkår for den enkeltes måte å fremstå som elever på i klasserommet. Iscenesettelsen av ungdomslivet skjer gjennom kontinuerlige prosesser mellom elevene. Skolen er en sentral arena for utvikling og utprøving av stil og væremåter, for LES MER identitetskonstruksjoner og for sosiale relasjonsdannelser. Klasseromskulturene som utvikles, influerer ikke bare på læringsmiljøet, de skaper også et grunnlag for hvordan det er mulig for hver enkelt elev å delta i de læringsprosessene som forventes av dem. Det å lykkes faglig og det å lykkes sosialt måles sjelden etter de samme standardene. Denne boka bidrar til å få fram hvordan elevene selv er sentrale sosiale aktører i det som berører undervisning og læring. Kjennskap til de kontekstavhengige prosessene som utspiller seg mellom elevene, er en forutsetning for å diskutere hvordan en kan utvikle bedre læringsmiljøer eller forbedre elevenes læringsutbytte. Boka bygger på et feltarbeid som er foretatt i en ungdomsskoleklasse og i en klasse i videregående skole. Selv om klasseromskulturene er svært ulike, viser både regelbruddkulturen i ungdomsskolen og antinerdkulturen i videregående hvordan elever på ulike måter må balansere mellom faglige ambisjoner og det å være populær eller sosialt godtatt. Turid Skarre Aasebø, dr.polit., er førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Agder. LES MINDRE Forlagets omtale Kjønn, makt, dominans og marginalisering skaper vilkår for den enkeltes måte å fremstå som elever på i klasserommet. Iscenesettelsen av ungdomslivet skjer gjennom kontinuerlige prosesser mellom elevene. Skolen er en sentral arena for utvikling og utprøving av stil og væremåter, for identitetskonstruksjoner og for sosiale relasjonsdannelser. Klasseromskulturene som utvikles, influerer ikke bare på læringsmiljøet, de skaper også et grunnlag for hvordan det er mulig for hver enkelt elev å delta i de læringsprosessene som forventes av dem. Det å lykkes faglig og det å lykkes sosialt måles sjelden etter de samme standardene. Denne boka bidrar til å få fram hvordan elevene selv er sentrale sosiale aktører i det som berører undervisning og læring. Kjennskap til de kontekstavhengige prosessene som utspiller seg mellom elevene, er en forutsetning for å diskutere hvordan en kan utvikle bedre læringsmiljøer eller forbedre elevenes læringsutbytte. Boka bygger på et feltarbeid som er foretatt i en ungdomsskoleklasse og i en klasse i videregående skole. Selv om klasseromskulturene er svært ulike, viser både regelbruddkulturen i ungdomsskolen og antinerdkulturen i videregående hvordan elever på ulike måter må balansere mellom faglige ambisjoner og det å være populær eller sosialt godtatt. Turid Skarre Aasebø, dr.polit., er førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Agder.

    Gå ikke glipp av nyheter og gode tilbud. Meld deg på vårt nyhetsbrev og hold deg oppdatert!

    Noe gikk galt, vennligst prøv igjen senere.
    Suksess! Du er nå meldt på nyhetsbrevet
    Du er allerede mottaker av nyhetsbrevet vårt.