Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Pedagogikk Generell pedagogikk Lærerprofesjonalitet i utdanningspraksiser

    Lærerprofesjonalitet i utdanningspraksiser

    Lærerprofesjonalitet i utdanningspraksiser

    Lærerprofesjonalitet i utdanningspraksiser

    Forfatter Fagbokforl.

    (Thorolf Krüger - Forfatter)

    Fagbokforl.

    (Petter Erik Leirhaug - Forfatter)

    Fagbokforl.

    (Dordy Wilson - Forfatter)

    Fagbokforl.

    Levering 2-6 dager

    349,-

    ISBN:

    9788245017625

    Forlag:

    Fagbokforl.

    Trykkeår:

    2016

    Utgitt:

    2016

    Utgave:

    1

    Sider:

    235

    Vekt:

    465 gr

    Alder:

    Voksen

    Språk:

    Bokmål og Nynorsk

    Lærerprofesjonalitet i utdanningspraksiser
    Fagbokforl.
    9788245017625

    Forlagets omtale:

    Lærerprofesjonene er i endring og utvikling. Nye forventninger til dokumentert praksis og økte læringsresultater, samt stadige strukturendringer, er blitt en del av alle læreres hverdag. Artiklene i antologien bidrar med forskningsbasert kunnskap om lærererfaringer og profesjonalitet i ulike LES MER utdanningspraksiser. Et felles utgangspunkt i artiklene er at lærerprofesjonalitet ikke er noe lærere besitter i kraft av sin rolle eller utdanning, men et begep som forvaltes og reforhandles i og gjennom praksis.   Antologien er organisert i tre deler. Første del utforsker utviklingstrekk og endringer i barnehagesektoren og hvordan det får konsekvenser for både profesjonsforståelse og utøvelse. Andre del viser hvordan nye regler for individuell vurdering i skoleverket utfordrer lærerprofesjonaliteten og kan endre vilkårene for profesjonsutøvelse. I tredje del brukes begreper som kunnskap, omsorg og makt til å tematisere hvordan faglitterære tekster, lærere som utsettes for vold fra elevene sine, og større samfunns- og organisasjonsendringer, på mer eller mindre synlige måter, kan påvirke læreres profesjonsutøvelse og opplevelse av profesjonstilhørighet.   Alle bidragsyterne til Lærerprofesjonalitet i utdanningspraksiser var tidligere knyttet til kull 2 ved NAFOL (Nasjonal forskerskole for lærerutdanning). Antologien henvender seg til forskere, lærerutdannere og studenter på bachelor-, master- og Ph.D.-nivå. Liv Torunn Grindheim er førsteamanuensis i pedagogikk i barnehagelærerutdanningen ved Høgskolen i Bergen. Torolf Krüger er professor i utdanningsvitenskap ved avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Bergen. Petter Erik Leirhaug er høgskolelektor i friluftsliv, idrett og kroppsøving ved Høgskulen i Sogn og Fjordane. Dordy Wilson er førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskolen i Hedmark, avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap. LES MINDRE Forlagets omtale Lærerprofesjonene er i endring og utvikling. Nye forventninger til dokumentert praksis og økte læringsresultater, samt stadige strukturendringer, er blitt en del av alle læreres hverdag. Artiklene i antologien bidrar med forskningsbasert kunnskap om lærererfaringer og profesjonalitet i ulike utdanningspraksiser. Et felles utgangspunkt i artiklene er at lærerprofesjonalitet ikke er noe lærere besitter i kraft av sin rolle eller utdanning, men et begep som forvaltes og reforhandles i og gjennom praksis.   Antologien er organisert i tre deler. Første del utforsker utviklingstrekk og endringer i barnehagesektoren og hvordan det får konsekvenser for både profesjonsforståelse og utøvelse. Andre del viser hvordan nye regler for individuell vurdering i skoleverket utfordrer lærerprofesjonaliteten og kan endre vilkårene for profesjonsutøvelse. I tredje del brukes begreper som kunnskap, omsorg og makt til å tematisere hvordan faglitterære tekster, lærere som utsettes for vold fra elevene sine, og større samfunns- og organisasjonsendringer, på mer eller mindre synlige måter, kan påvirke læreres profesjonsutøvelse og opplevelse av profesjonstilhørighet.   Alle bidragsyterne til Lærerprofesjonalitet i utdanningspraksiser var tidligere knyttet til kull 2 ved NAFOL (Nasjonal forskerskole for lærerutdanning). Antologien henvender seg til forskere, lærerutdannere og studenter på bachelor-, master- og Ph.D.-nivå. Liv Torunn Grindheim er førsteamanuensis i pedagogikk i barnehagelærerutdanningen ved Høgskolen i Bergen. Torolf Krüger er professor i utdanningsvitenskap ved avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen i Bergen. Petter Erik Leirhaug er høgskolelektor i friluftsliv, idrett og kroppsøving ved Høgskulen i Sogn og Fjordane. Dordy Wilson er førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskolen i Hedmark, avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap.

    Emner: Lærerrollen