Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Læring og undervisning

    Læring og undervisning

    Læring og undervisning

    Læring og undervisning

    Forfatter Fagbokforl.

    Levering 2-6 dager

    365,- Nå 316,-

    ISBN:

    9788245011135

    Forlag:

    Fagbokforl.

    Trykkeår:

    2010

    Utgitt:

    2011

    Utgave:

    1

    Sider:

    182

    Vekt:

    307 gr

    Alder:

    Voksen

    Læring og undervisning
    Fagbokforl.
    9788245011135

    Forlagets omtale:

    I denne boken rettes det søkelys mot noen sentrale spørsmål som har betydning for vår forståelse av læring og læreprosessen. Hva er det som bestemmer om vi lærer, og hva vi lærer? Hva skjer når elever i skolen og studenter i høyere utdanning mister motivasjonen og gleden over det å møte LES MER utfordringer? Hvordan skal vi tilrettelegge undervisningen for å sikre oss at elevene og studentene lærer det vi ønsker? Forfatterens budskap er enkelt: Læring er avhengig av motivasjon. Læring og motivasjon har sammenheng med selvbilde og tro på egen evne til mestring, og mestring er avhengig av opplevelse av personlig kontroll. Fratar vi individet muligheten for å oppleve kontroll, påvirker vi også lysten til å lære. Ved å stille krav, og gjennom å følge opp med konstruktiv tilbakemelding, viser vi at vi respekterer elevene og studentene våre. Raaheim er kritisk til en praksis der undervisning defineres som formidling, fordi dette bidrar til å parkere den annen part i en rolle som passive tilhørere. Med dette som utgangspunkt diskuteres spørsmål om hva som kjennetegner god undervisning og gode undervisere. Arild Raaheim er professor i universitetspedagogikk ved Universitetet i Bergen og professor i pedagogikk ved Norges Handelshøyskole (NHH). Han har omfattende erfaring fra undervisning og konsulentarbeid, nasjonalt og internasjonalt. Arild Raaheim har tidligere gitt ut på Fagbokforlaget: * Sosialpsykologi for sykepleien (1988) * Psykologiske fagord. Fra engelsk til norsk (1. utgave i 1998, 7. utgave i 2004, i samarbeid med Kjell Raaheim) * Læring hos voksne (2000, i samarbeid med Kjell Raaheim) * Sosialpsykologi (2002) LES MINDRE Forlagets omtale I denne boken rettes det søkelys mot noen sentrale spørsmål som har betydning for vår forståelse av læring og læreprosessen. Hva er det som bestemmer om vi lærer, og hva vi lærer? Hva skjer når elever i skolen og studenter i høyere utdanning mister motivasjonen og gleden over det å møte utfordringer? Hvordan skal vi tilrettelegge undervisningen for å sikre oss at elevene og studentene lærer det vi ønsker? Forfatterens budskap er enkelt: Læring er avhengig av motivasjon. Læring og motivasjon har sammenheng med selvbilde og tro på egen evne til mestring, og mestring er avhengig av opplevelse av personlig kontroll. Fratar vi individet muligheten for å oppleve kontroll, påvirker vi også lysten til å lære. Ved å stille krav, og gjennom å følge opp med konstruktiv tilbakemelding, viser vi at vi respekterer elevene og studentene våre. Raaheim er kritisk til en praksis der undervisning defineres som formidling, fordi dette bidrar til å parkere den annen part i en rolle som passive tilhørere. Med dette som utgangspunkt diskuteres spørsmål om hva som kjennetegner god undervisning og gode undervisere. Arild Raaheim er professor i universitetspedagogikk ved Universitetet i Bergen og professor i pedagogikk ved Norges Handelshøyskole (NHH). Han har omfattende erfaring fra undervisning og konsulentarbeid, nasjonalt og internasjonalt. Arild Raaheim har tidligere gitt ut på Fagbokforlaget: * Sosialpsykologi for sykepleien (1988) * Psykologiske fagord. Fra engelsk til norsk (1. utgave i 1998, 7. utgave i 2004, i samarbeid med Kjell Raaheim) * Læring hos voksne (2000, i samarbeid med Kjell Raaheim) * Sosialpsykologi (2002)