Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Pedagogikk Generell pedagogikk Læring

    Læring

    Læring

    Læring (søken etter mening)

    Forfatter Tapir akademisk forl.

    Levering 2-6 dager

    409,-

    ISBN:

    9788251916912

    Forlag:

    Tapir akademisk forl.

    Trykkeår:

    2001

    Utgitt:

    2001

    Utgave:

    1

    Sider:

    332

    Alder:

    Voksen

    Læring
    Tapir akademisk forl.
    9788251916912

    Forlagets omtale:

    Den nye reformvinden og Ivar A. Bjørgen En reformvind driver i dag over det norske skolelandskapet. Den vil gi elevene større frihet, men også større ansvar for egen læring. Den vil gjøre læreren mer til en veileder enn en formidler. Det tradisjonelle klasserommet skal avskaffes og skolen omformes LES MER langt på vei til en vanlig arbeidsplass med avspasering og fleksitid også for elevene. Det som skjer, må glede forfatteren av denne boka, professor Ivar A. Bjørgen, umåtelig. For det er hans tenkning som nå prøves ut. I ti-år etter ti-år har han, som forsker og folkeopplyser, stilt seg kritisk til skoletradisjonen og især dens læringsbegrep. På ny og på ny har han argumentert for læreren som trener og arbeidsleder. Igjen og igjen har han villet dreie skolens arbeid fra undervisning til læring, og derfor har han vedvarende betont nødvendigheten av elevenes egenaktivitet og deres ansvar for egen læring. Den som søker etter den læringspsykologiske begrunnelsen for den aktuelle reformbølgen, finner en særdeles velskrevet og innsiktsfull framstilling av den i professor Ivar A. Bjørgens samling av artikler. Alfred Oftedal Telhaug . Boken er en samling av originalartikler som introduserte begreper som har vært med å prege skoledebatten de siste 15 årene Innhold Del 1 Læringforskning og læringspraksis Om de tusen svar som det ikke er spørsmål til . Skjer det læring i norsk skole? . Myter om læring og undervisning . Myter om læring ved universitetet Del 2 Teoretiske tilnærminger til læring Det meningsfulle i det meningsløse . En læringsteoretisk tilnærming til gloselæring . Mot en kognitiv læringsforskning . Viljens plass i psykologisk forskning . Koloss på lerføtter Del 3 Mediehverdagen og læring, leder stimulering til læring? Språklæring foran TV-skjermen . Basale forutsetninger for læring og påvirkning foran tv-skjermen . Den store illusjonen Del 4 Informasjonsteknologi og læring Forutsetninger for læring . Drømmen om folkeopplysning via ny teknologi . Læring og IKT s LES MINDRE Forlagets omtale Den nye reformvinden og Ivar A. Bjørgen En reformvind driver i dag over det norske skolelandskapet. Den vil gi elevene større frihet, men også større ansvar for egen læring. Den vil gjøre læreren mer til en veileder enn en formidler. Det tradisjonelle klasserommet skal avskaffes og skolen omformes langt på vei til en vanlig arbeidsplass med avspasering og fleksitid også for elevene. Det som skjer, må glede forfatteren av denne boka, professor Ivar A. Bjørgen, umåtelig. For det er hans tenkning som nå prøves ut. I ti-år etter ti-år har han, som forsker og folkeopplyser, stilt seg kritisk til skoletradisjonen og især dens læringsbegrep. På ny og på ny har han argumentert for læreren som trener og arbeidsleder. Igjen og igjen har han villet dreie skolens arbeid fra undervisning til læring, og derfor har han vedvarende betont nødvendigheten av elevenes egenaktivitet og deres ansvar for egen læring. Den som søker etter den læringspsykologiske begrunnelsen for den aktuelle reformbølgen, finner en særdeles velskrevet og innsiktsfull framstilling av den i professor Ivar A. Bjørgens samling av artikler. Alfred Oftedal Telhaug . Boken er en samling av originalartikler som introduserte begreper som har vært med å prege skoledebatten de siste 15 årene Innhold Del 1 Læringforskning og læringspraksis Om de tusen svar som det ikke er spørsmål til . Skjer det læring i norsk skole? . Myter om læring og undervisning . Myter om læring ved universitetet Del 2 Teoretiske tilnærminger til læring Det meningsfulle i det meningsløse . En læringsteoretisk tilnærming til gloselæring . Mot en kognitiv læringsforskning . Viljens plass i psykologisk forskning . Koloss på lerføtter Del 3 Mediehverdagen og læring, leder stimulering til læring? Språklæring foran TV-skjermen . Basale forutsetninger for læring og påvirkning foran tv-skjermen . Den store illusjonen Del 4 Informasjonsteknologi og læring Forutsetninger for læring . Drømmen om folkeopplysning via ny teknologi . Læring og IKT s