Ny kunde? Registrer deg her!

Hvorfor registrere deg?

  • Raskere utsjekk
  • Se logg over tidligere kjøp
  • Motta gode tilbud og anbefalinger
Registrer deg her
Velg kundetype:
E-post:

Haugenbok.no Fagbøker Litterær forståelse

Litterær forståelse

Litterær forståelse

Litterær forståelse (innføring i litteraturdidaktikk)

Forfatter Gyldendal akademisk

E-bok i salg / nedlastbar / les info først

539,-

ISBN:

9788205456396

Forlag:

Gyldendal akademisk

Trykkeår:

2013

Utgitt:

2013

Utgave:

1

Alder:

Voksen

Filformat:

EPUB

DRM:

TDRM

Litterær forståelse
Gyldendal akademisk
9788205456396

Forlagets omtale:

Å lese betyr også å forstå teksten, seg selv og verden rundt. I klasserommet kan læreren legge til rette for et fellesskap av lesere som utvikler stadig større litterær forståelse. - Hva er målene for litteraturundervisningen i skolen? - Hvorfor ønsker vi å gjøre elevene til gode lesere? - Hvordan LES MER kan elevene bygge litterær kompetanse? - Hva er litterær kompetanse? Dette er er noen av spørsmålene denne boken gir svar på. Hennig argumenterer for en litteraturdidaktikk som tar vare på den enkelte elevens lystbetonte litterære opplevelse, samtidig som han viser at det å lese også er en sosial handling. Klasserommet byr på unike muligheter som læreren bør ta vare på for å fostre elevenes litterære kunnskaper og ferdigheter og evnen til å kommunisere med andre lesere.Boken er bygget opp i tre deler: Del I dreier seg om det å lese litteratur som fenomen, lesingens verdi og barn og unges leseutvikling. Del II skisserer en litteraturdidaktikk for i dag og i morgen, med vekt på elevene som engasjerte, effektive og bevisste lesere, sosio-kulturelle forhold, leselyst og tekstvalg, utviklingen av teksttyper og medier. Del III presenterer aktuelle tilnærminger til undervisningen, slik som litterære samtaler, forholdet mellom lesing og skriving, bruk av drama osv. Vurdering blir også drøftet. LES MINDRE Forlagets omtale Å lese betyr også å forstå teksten, seg selv og verden rundt. I klasserommet kan læreren legge til rette for et fellesskap av lesere som utvikler stadig større litterær forståelse. - Hva er målene for litteraturundervisningen i skolen? - Hvorfor ønsker vi å gjøre elevene til gode lesere? - Hvordan kan elevene bygge litterær kompetanse? - Hva er litterær kompetanse? Dette er er noen av spørsmålene denne boken gir svar på. Hennig argumenterer for en litteraturdidaktikk som tar vare på den enkelte elevens lystbetonte litterære opplevelse, samtidig som han viser at det å lese også er en sosial handling. Klasserommet byr på unike muligheter som læreren bør ta vare på for å fostre elevenes litterære kunnskaper og ferdigheter og evnen til å kommunisere med andre lesere.Boken er bygget opp i tre deler: Del I dreier seg om det å lese litteratur som fenomen, lesingens verdi og barn og unges leseutvikling. Del II skisserer en litteraturdidaktikk for i dag og i morgen, med vekt på elevene som engasjerte, effektive og bevisste lesere, sosio-kulturelle forhold, leselyst og tekstvalg, utviklingen av teksttyper og medier. Del III presenterer aktuelle tilnærminger til undervisningen, slik som litterære samtaler, forholdet mellom lesing og skriving, bruk av drama osv. Vurdering blir også drøftet.

Alternative utgaver
Litterær forståelse, innføring i littera... Åsmund Hennig
På lager - sendes nå ( 2 stk. )
Heftet, Bokmål
499,-
Kjøp

Gå ikke glipp av nyheter og gode tilbud. Meld deg på vårt nyhetsbrev og hold deg oppdatert!

Noe gikk galt, vennligst prøv igjen senere.
Suksess! Du er nå meldt på nyhetsbrevet
Du er allerede mottaker av nyhetsbrevet vårt.