Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Pedagogikk Generell pedagogikk Nasjonal identitetsskaping i skolen

    Nasjonal identitetsskaping i skolen

    Nasjonal identitetsskaping i skolen

    Nasjonal identitetsskaping i skolen (en regional og etnisk problematisering)

    Forfatter Eureka forl.

    Levering 2-12 dager

    160,- Nå 138,-

    ISBN:

    9788273891310

    Forlag:

    Eureka forl.

    Trykkeår:

    2008

    Utgitt:

    2008

    Utgave:

    1

    Sider:

    84

    Alder:

    Voksen

    Serie:

    Eureka læremiddelserie (nr. 4/2008)

    Nasjonal identitetsskaping i skolen
    Eureka forl.
    9788273891310

    Haugenboks omtale:

    Boken problematiserer regionale og etniske aspekter ved den norske nasjonale identiteten slik disse framstår i et utvalg lærebøker i norgeshistorie. Ved å gjennomgå grunnskolens skiftende samfunnsfaglige læreplaner, forsøker forfatteren å fange opp endringer i skolemyndighetenes syn på den samiske u LES MER rbefolkningen. Har litteraturliste. LES MINDRE Haugenboks omtale Boken problematiserer regionale og etniske aspekter ved den norske nasjonale identiteten slik disse framstår i et utvalg lærebøker i norgeshistorie. Ved å gjennomgå grunnskolens skiftende samfunnsfaglige læreplaner, forsøker forfatteren å fange opp endringer i skolemyndighetenes syn på den samiske urbefolkningen. Har litteraturliste.

    Forlagets omtale:

    Skolen er, og har vært, en viktig premissgiver for forestillingene om vår nasjonale identitet. Samfunnsfaget har som en særlig oppgave å fortelle oss hvem nordmenn er og hva Norge er. Denne boka problematiserer regionale og etniske aspekter ved den norske nasjonale identiteten, slik disse framstår LES MER i et utvalg lærebøker i norges-historie. Beskrives regionen Nord-Norge som en inte-grert del av norgeshistorien? Hva preger omtalen av samene? En slik regional og etnisk problematisering av nasjonal identitet leder også til en mer prinsipiell drøfting: Hvordan forklare at det finnes ulike opp-fatninger av den norske nasjonale identiteten? Og, ikke minst: Hvilken nasjonal identitet bør skolen formidle? Samisk kultur og historie har i dag en selvsagt posisjon i skolens læreplanverk. Ved å gjennomgå grunnskolens skiftende samfunnsfaglige læreplaner, forsøker forfatteren å fange opp endringer i skolemyndighetenes syn på den samiske urbefolkninga. Håkon Rune Folkenborg, født 1971, er høgskolelektor ved seksjon for samfunnsfag ved Høgskolen i Tromsø, avdeling for lærerutdanning. Han er cand. philol. med hovedfag i historie og har tidligere arbeidet som lærer og øvingslærer i grunn- og videregående skole, samt på lærerutdanninga ved Universitetet i Tromsø. LES MINDRE Forlagets omtale Skolen er, og har vært, en viktig premissgiver for forestillingene om vår nasjonale identitet. Samfunnsfaget har som en særlig oppgave å fortelle oss hvem nordmenn er og hva Norge er. Denne boka problematiserer regionale og etniske aspekter ved den norske nasjonale identiteten, slik disse framstår i et utvalg lærebøker i norges-historie. Beskrives regionen Nord-Norge som en inte-grert del av norgeshistorien? Hva preger omtalen av samene? En slik regional og etnisk problematisering av nasjonal identitet leder også til en mer prinsipiell drøfting: Hvordan forklare at det finnes ulike opp-fatninger av den norske nasjonale identiteten? Og, ikke minst: Hvilken nasjonal identitet bør skolen formidle? Samisk kultur og historie har i dag en selvsagt posisjon i skolens læreplanverk. Ved å gjennomgå grunnskolens skiftende samfunnsfaglige læreplaner, forsøker forfatteren å fange opp endringer i skolemyndighetenes syn på den samiske urbefolkninga. Håkon Rune Folkenborg, født 1971, er høgskolelektor ved seksjon for samfunnsfag ved Høgskolen i Tromsø, avdeling for lærerutdanning. Han er cand. philol. med hovedfag i historie og har tidligere arbeidet som lærer og øvingslærer i grunn- og videregående skole, samt på lærerutdanninga ved Universitetet i Tromsø.