Bok
Forfatter
Emner
Omtaler

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Nasjonal identitetsskaping i skolen

    Nasjonal identitetsskaping i skolen

    Nasjonal identitetsskaping i skolen

    Nasjonal identitetsskaping i skolen (en regional og etnisk problematisering)

    Forfatter Eureka forl.

    Levering 2-12 dager

    160,-

    ISBN:

    9788273891310

    Forlag:

    Eureka forl.

    Trykkeår:

    2008

    Utgitt:

    2008

    Utgave:

    1

    Sider:

    84

    Alder:

    Voksen

    Serie:

    Eureka læremiddelserie (nr. 4/2008)

    Nasjonal identitetsskaping i skolen
    Eureka forl.
    9788273891310

    Haugenboks omtale:

    Boken problematiserer regionale og etniske aspekter ved den norske nasjonale identiteten slik disse framstår i et utvalg lærebøker i norgeshistorie. Ved å gjennomgå grunnskolens skiftende samfunnsfaglige læreplaner, forsøker forfatteren å fange opp endringer i skolemyndighetenes syn på den samiske u LES MER rbefolkningen. Har litteraturliste. LES MINDRE Haugenboks omtale Boken problematiserer regionale og etniske aspekter ved den norske nasjonale identiteten slik disse framstår i et utvalg lærebøker i norgeshistorie. Ved å gjennomgå grunnskolens skiftende samfunnsfaglige læreplaner, forsøker forfatteren å fange opp endringer i skolemyndighetenes syn på den samiske urbefolkningen. Har litteraturliste.

    Forlagets omtale:

    Skolen er, og har vært, en viktig premissgiver for forestillingene om vår nasjonale identitet. Samfunnsfaget har som en særlig oppgave å fortelle oss hvem nordmenn er og hva Norge er. Denne boka problematiserer regionale og etniske aspekter ved den norske nasjonale identiteten, slik disse framstår LES MER i et utvalg lærebøker i norges-historie. Beskrives regionen Nord-Norge som en inte-grert del av norgeshistorien? Hva preger omtalen av samene? En slik regional og etnisk problematisering av nasjonal identitet leder også til en mer prinsipiell drøfting: Hvordan forklare at det finnes ulike opp-fatninger av den norske nasjonale identiteten? Og, ikke minst: Hvilken nasjonal identitet bør skolen formidle? Samisk kultur og historie har i dag en selvsagt posisjon i skolens læreplanverk. Ved å gjennomgå grunnskolens skiftende samfunnsfaglige læreplaner, forsøker forfatteren å fange opp endringer i skolemyndighetenes syn på den samiske urbefolkninga. Håkon Rune Folkenborg, født 1971, er høgskolelektor ved seksjon for samfunnsfag ved Høgskolen i Tromsø, avdeling for lærerutdanning. Han er cand. philol. med hovedfag i historie og har tidligere arbeidet som lærer og øvingslærer i grunn- og videregående skole, samt på lærerutdanninga ved Universitetet i Tromsø. LES MINDRE Forlagets omtale Skolen er, og har vært, en viktig premissgiver for forestillingene om vår nasjonale identitet. Samfunnsfaget har som en særlig oppgave å fortelle oss hvem nordmenn er og hva Norge er. Denne boka problematiserer regionale og etniske aspekter ved den norske nasjonale identiteten, slik disse framstår i et utvalg lærebøker i norges-historie. Beskrives regionen Nord-Norge som en inte-grert del av norgeshistorien? Hva preger omtalen av samene? En slik regional og etnisk problematisering av nasjonal identitet leder også til en mer prinsipiell drøfting: Hvordan forklare at det finnes ulike opp-fatninger av den norske nasjonale identiteten? Og, ikke minst: Hvilken nasjonal identitet bør skolen formidle? Samisk kultur og historie har i dag en selvsagt posisjon i skolens læreplanverk. Ved å gjennomgå grunnskolens skiftende samfunnsfaglige læreplaner, forsøker forfatteren å fange opp endringer i skolemyndighetenes syn på den samiske urbefolkninga. Håkon Rune Folkenborg, født 1971, er høgskolelektor ved seksjon for samfunnsfag ved Høgskolen i Tromsø, avdeling for lærerutdanning. Han er cand. philol. med hovedfag i historie og har tidligere arbeidet som lærer og øvingslærer i grunn- og videregående skole, samt på lærerutdanninga ved Universitetet i Tromsø.

    Gå ikke glipp av nyheter og gode tilbud. Meld deg på vårt nyhetsbrev og hold deg oppdatert!

    Noe gikk galt, vennligst prøv igjen senere.
    Suksess! Du er nå meldt på nyhetsbrevet
    Du er allerede mottaker av nyhetsbrevet vårt.