Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Oppdagende skriving

    Oppdagende skriving

    Oppdagende skriving

    Oppdagende skriving (en vei inn i lesingen, en vej ind i læsningen)

    Forfatter Cappelen Damm akademisk

    (Monique Vitger - Forfatter)

    Cappelen Damm akademisk

    (Sara Hannibal - Forfatter)

    Cappelen Damm akademisk

    (Kari Marie Thorbjørnsen - Oversetter)

    Cappelen Damm akademisk

    (Synnøve Matre - Medarbeider)

    Cappelen Damm akademisk

    (Iris Hansson Myran - Medarbeider)

    Cappelen Damm akademisk

    (Randi Solheim - Medarbeider)

    Cappelen Damm akademisk

    På lager - sendes nå ( 3 stk. )

    349,- Nå 302,-

    ISBN:

    9788202352288

    Forlag:

    Cappelen Damm akademisk

    Trykkeår:

    2011

    Utgitt:

    2011

    Utgave:

    1

    Sider:

    119

    Vekt:

    238 gr

    Alder:

    Voksen

    Oppdagende skriving
    Cappelen Damm akademisk
    9788202352288

    Forlagets omtale:

    Oppdagende skriving er en metode for skriftspråklæring der barna oppdager skriftens lydprinsipp ved å eksperimentere med egen skriving. I skriveprosessen arbeider de funksjonelt med sammenhengen mellom lyd og bokstav. Barna knekker lesekoden gjennom skriving og opplever skriving og lesing som LES MER meningssøkende aktiviteter. Oppdagende skriving er en form for veiledet skriving hvor læreren aktivt støtter barna i skriveprosesser og skriveutvikling. Oppdagende skriving bygger på et treårig dansk utviklingsprosjekt hvor forfatterne fulgte en lærer som lot elevene skrive fra første skoledag, uten at de hadde lært seg bokstavene på forhånd. Denne boka skisserer teorien bak metoden og gir konkrete forslag til hvordan man kan arbeide med oppdagende skriving. Boka viser også hvordan metoden kan brukes til å vurdere elevtekster og følge med i elevenes skriftspråklige utvikling. Forfatterne diskuterer også konsekvensene for videre skrive- og leseopplæring. Oppdagende skriving henvender seg til alle som jobber med den første lese- og skriveopplæringen samt studenter i førskolelærer- og lærerutdanningene. Boka kan også være aktuell for andre med interesse for skriftspråksutvikling hos barn. Boka er bearbeidet for norske forhold av Synnøve Matre og Iris Hansson Myran ved Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking og Randi Solheim ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. LES MINDRE Forlagets omtale Oppdagende skriving er en metode for skriftspråklæring der barna oppdager skriftens lydprinsipp ved å eksperimentere med egen skriving. I skriveprosessen arbeider de funksjonelt med sammenhengen mellom lyd og bokstav. Barna knekker lesekoden gjennom skriving og opplever skriving og lesing som meningssøkende aktiviteter. Oppdagende skriving er en form for veiledet skriving hvor læreren aktivt støtter barna i skriveprosesser og skriveutvikling. Oppdagende skriving bygger på et treårig dansk utviklingsprosjekt hvor forfatterne fulgte en lærer som lot elevene skrive fra første skoledag, uten at de hadde lært seg bokstavene på forhånd. Denne boka skisserer teorien bak metoden og gir konkrete forslag til hvordan man kan arbeide med oppdagende skriving. Boka viser også hvordan metoden kan brukes til å vurdere elevtekster og følge med i elevenes skriftspråklige utvikling. Forfatterne diskuterer også konsekvensene for videre skrive- og leseopplæring. Oppdagende skriving henvender seg til alle som jobber med den første lese- og skriveopplæringen samt studenter i førskolelærer- og lærerutdanningene. Boka kan også være aktuell for andre med interesse for skriftspråksutvikling hos barn. Boka er bearbeidet for norske forhold av Synnøve Matre og Iris Hansson Myran ved Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking og Randi Solheim ved Høgskolen i Sør-Trøndelag.