Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Pedagogikk Generell pedagogikk Pedagogikk og politikk

    Pedagogikk og politikk

    Pedagogikk og politikk

    Pedagogikk og politikk (festskrift til Alfred Oftedal Telhaug i anledning 70-års dagen 25. september 2004)

    Levering 2-6 dager

    459,- Nå 397,-

    ISBN:

    9788202239251

    Forlag:

    Cappelen akademisk

    Trykkeår:

    2004

    Utgitt:

    2004

    Utgave:

    1

    Sider:

    461

    Vekt:

    876 gr

    Alder:

    Voksen

    Språk:

    Bokmål og Svensk

    Pedagogikk og politikk
    Cappelen akademisk
    9788202239251

    Haugenboks omtale:

    Festskrift til Alfred Oftedal Telhaug med bidrag fra flere norske og nordiske pedagoger. Artiklene er en hyllest til en sentral bidragsyter i utdanningsforskningen de siste tiårene. Det sentrale tema i boken er samspillet mellom utdanning og politikk og forutsetninger for utdanningspolitikken. Med LES MER litteraturliste, oversikt over bidragsyterne ogTabula Gratulatoria. LES MINDRE Haugenboks omtale Festskrift til Alfred Oftedal Telhaug med bidrag fra flere norske og nordiske pedagoger. Artiklene er en hyllest til en sentral bidragsyter i utdanningsforskningen de siste tiårene. Det sentrale tema i boken er samspillet mellom utdanning og politikk og forutsetninger for utdanningspolitikken. Med litteraturliste, oversikt over bidragsyterne ogTabula Gratulatoria.

    Forlagets omtale:

    I denne boken har en rekke norske og nordiske pedagoger kommet sammen for å hylle en av de viktigste bidragsyterne til norsk utdanningsforskning og skoledebatt de siste tiårene. Artikkelforfatterne tar utgangspunkt i det sentrale temaet i Alfred Oftedal Telhaugs omfattende forfatterskap: forholdet LES MER mellom utdanning og politikk. Gjennom et historisk, samtidsrelatert og internasjonalt komparativt perspektiv har Telhaug studert og analysert utdanningspolitiske motiver, posisjoner, beslutningsprosesser, skolereformer og det norske utdanningssystemets utvikling. Som en av få forskere i vårt land har han i de senere år systematisk viet det utdanningspolitiske feltet oppmerksomhet og bidratt til å holde i hevd denne tradisjonen innenfor norsk pedagogisk forskning. Gjennom aktiv deltakelse i det offentlige ordskiftet kommenterer han den politiske dagsordenen og markerer sitt syn på skolepolitiske spørsmål. Festskriftets overordnede og samlende tema er derfor samspillet mellom utdanning og politikk og utdanningspolitikkens forutsetninger, implikasjoner og konsekvenser. Bidragsyterne retter oppmerksomheten mot sentrale sider ved Telhaugs forfatterskap og tar opp temaer som kommersialisering av utdanningspolitikken, evaluering som styringsverktøy, grunnopplæringen i utvikling og læreren mellom styring og frihet. Avslutningsvis slipper jubilanten selv til og gir til kjenne sitt syn på morgendagens gode skole. LES MINDRE Forlagets omtale I denne boken har en rekke norske og nordiske pedagoger kommet sammen for å hylle en av de viktigste bidragsyterne til norsk utdanningsforskning og skoledebatt de siste tiårene. Artikkelforfatterne tar utgangspunkt i det sentrale temaet i Alfred Oftedal Telhaugs omfattende forfatterskap: forholdet mellom utdanning og politikk. Gjennom et historisk, samtidsrelatert og internasjonalt komparativt perspektiv har Telhaug studert og analysert utdanningspolitiske motiver, posisjoner, beslutningsprosesser, skolereformer og det norske utdanningssystemets utvikling. Som en av få forskere i vårt land har han i de senere år systematisk viet det utdanningspolitiske feltet oppmerksomhet og bidratt til å holde i hevd denne tradisjonen innenfor norsk pedagogisk forskning. Gjennom aktiv deltakelse i det offentlige ordskiftet kommenterer han den politiske dagsordenen og markerer sitt syn på skolepolitiske spørsmål. Festskriftets overordnede og samlende tema er derfor samspillet mellom utdanning og politikk og utdanningspolitikkens forutsetninger, implikasjoner og konsekvenser. Bidragsyterne retter oppmerksomheten mot sentrale sider ved Telhaugs forfatterskap og tar opp temaer som kommersialisering av utdanningspolitikken, evaluering som styringsverktøy, grunnopplæringen i utvikling og læreren mellom styring og frihet. Avslutningsvis slipper jubilanten selv til og gir til kjenne sitt syn på morgendagens gode skole.