Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Pedagogikk Generell pedagogikk Pedagogikk under livets tre

    Pedagogikk under livets tre

    Pedagogikk under livets tre

    Pedagogikk under livets tre

    Levering 2-6 dager

    329,- Nå 285,-

    ISBN:

    9788232103560

    Forlag:

    Akademika

    Trykkeår:

    2013

    Utgitt:

    2013

    Utgave:

    1

    Sider:

    191

    Vekt:

    386 gr

    Alder:

    Voksen

    Pedagogikk under livets tre
    Akademika
    9788232103560

    Forlagets omtale:

    Pedagogikkfaget i Norge er inne i en krise som kan minne om 1970-tallets positivismestrid. Sentralt i debatten står spørsmålet: Skal pedagogikk være et nyttefag i sosial forming av mennesker, der effektivitet og rapportering av målbare resultater i stor grad legger premissene for faget? Dagens LES MER debatt skiller seg fra positivismestriden på flere måter, men en del av de grunnleggende spørsmålene er de samme: Hvilke kunnskaper er ønskelige, og hvorfor? De som i dag forsøker å ta til motmæle mot dominerende effektivitetsdiskurser, har ikke revolusjon og omkalfatring av det bestående som mål, men protestene er like fullt fundert i alvorlige bekymringer for utviklingen i norsk skole og utdanning. Forfatterne i denne boken er opptatt av hva slags motstand som er ønskelig og mulig i dagens pedagogiske landskap. Deres motstemmer i den pågående striden om pedagogikkens retning er i stor grad inspirert av ideer utviklet av professor Øivind Haaland gjennom hans lange virke ved Høgskolen i Lillehammer LES MINDRE Forlagets omtale Pedagogikkfaget i Norge er inne i en krise som kan minne om 1970-tallets positivismestrid. Sentralt i debatten står spørsmålet: Skal pedagogikk være et nyttefag i sosial forming av mennesker, der effektivitet og rapportering av målbare resultater i stor grad legger premissene for faget? Dagens debatt skiller seg fra positivismestriden på flere måter, men en del av de grunnleggende spørsmålene er de samme: Hvilke kunnskaper er ønskelige, og hvorfor? De som i dag forsøker å ta til motmæle mot dominerende effektivitetsdiskurser, har ikke revolusjon og omkalfatring av det bestående som mål, men protestene er like fullt fundert i alvorlige bekymringer for utviklingen i norsk skole og utdanning. Forfatterne i denne boken er opptatt av hva slags motstand som er ønskelig og mulig i dagens pedagogiske landskap. Deres motstemmer i den pågående striden om pedagogikkens retning er i stor grad inspirert av ideer utviklet av professor Øivind Haaland gjennom hans lange virke ved Høgskolen i Lillehammer