Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Pedagogikk Generell pedagogikk Pedagogisk teoridannelse

    Pedagogisk teoridannelse

    Pedagogisk teoridannelse

    Pedagogisk teoridannelse (insidere, teoriformer og praksis)

    Forfatter Fagbokforl.

    Levering 2-6 dager

    399,- Nå 345,-

    ISBN:

    9788245003048

    Forlag:

    Fagbokforl.

    Trykkeår:

    2005

    Utgitt:

    2005

    Utgave:

    1

    Sider:

    195

    Vekt:

    379 gr

    Alder:

    Voksen

    Pedagogisk teoridannelse
    Fagbokforl.
    9788245003048

    Forlagets omtale:

    Dette er en bok om ulike aspekter ved teoridannelse innenfor det pedagogiske fagfeltet. Hovedtyngden ligger på ulike teoriformer som kan identifiseres innenfor pedagogikken. Slik sett er boka et motargument mot den vanlige oppfatningen blant pedagogiske filosofer og andre om at pedagogisk teori er LES MER av én type, nemlig en normativ, praksisrettet form for teori. Her hevdes det tvert imot at pedagogiske teorier kan ha ulike former. I boka identifiseres det tre slike former, men det utelukkes ikke at det kan finnes flere. Argumentasjonen er basert på et eksplisitt syn på hva vitenskapelige teorier er. Dette teorisynet er også grunnlaget for å hevde at pedagogiske teorier ikke skiller seg vesentlig fra andre fagområders teorier, samt for en annerledes forståelse av teori-praksis-forholdet enn den man ofte finner. Teoridannelse er mangfoldig og handler ikke bare om teoriformer, men også om utvikling av teori i ulike stadier. Dette illustreres i diskusjonen om hva slags kunnskaper pedagogiske aktører kan konstruere fra innsiden av en aktivitet, og i diskusjonen om praksisbegrepets beskaffenhet og teoretiske status. Tone Kvernbekk er førsteamanuensis i pedagogisk filosofi ved Universitetet i Oslo. Hun arbeider mest med vitenskapsteoretiske perspektiver anvendt på ulike problemer i pedagogisk teoridannelse, noe denne boka er et eksempel på. Kvernbekk har i de seinere årene også arbeidet mye med narrativ teori og anvendelsen av den i pedagogisk forsking. LES MINDRE Forlagets omtale Dette er en bok om ulike aspekter ved teoridannelse innenfor det pedagogiske fagfeltet. Hovedtyngden ligger på ulike teoriformer som kan identifiseres innenfor pedagogikken. Slik sett er boka et motargument mot den vanlige oppfatningen blant pedagogiske filosofer og andre om at pedagogisk teori er av én type, nemlig en normativ, praksisrettet form for teori. Her hevdes det tvert imot at pedagogiske teorier kan ha ulike former. I boka identifiseres det tre slike former, men det utelukkes ikke at det kan finnes flere. Argumentasjonen er basert på et eksplisitt syn på hva vitenskapelige teorier er. Dette teorisynet er også grunnlaget for å hevde at pedagogiske teorier ikke skiller seg vesentlig fra andre fagområders teorier, samt for en annerledes forståelse av teori-praksis-forholdet enn den man ofte finner. Teoridannelse er mangfoldig og handler ikke bare om teoriformer, men også om utvikling av teori i ulike stadier. Dette illustreres i diskusjonen om hva slags kunnskaper pedagogiske aktører kan konstruere fra innsiden av en aktivitet, og i diskusjonen om praksisbegrepets beskaffenhet og teoretiske status. Tone Kvernbekk er førsteamanuensis i pedagogisk filosofi ved Universitetet i Oslo. Hun arbeider mest med vitenskapsteoretiske perspektiver anvendt på ulike problemer i pedagogisk teoridannelse, noe denne boka er et eksempel på. Kvernbekk har i de seinere årene også arbeidet mye med narrativ teori og anvendelsen av den i pedagogisk forsking.