Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Pedagogikk Generell pedagogikk Profesjon og kritikk

    Profesjon og kritikk

    Profesjon og kritikk

    Profesjon og kritikk

    På lager - sendes nå ( 4 stk. )

    329,- Nå 285,-

    ISBN:

    9788245018653

    Forlag:

    Fagbokforl.

    Trykkeår:

    2015

    Utgitt:

    2015

    Utgave:

    1

    Sider:

    331

    Vekt:

    616 gr

    Alder:

    Voksen

    Språk:

    Bokmål og Dansk

    Profesjon og kritikk
    Fagbokforl.
    9788245018653

    Forlagets omtale:

    Hva er kritikkens vilkår i en sektor som stadig blir utsatt for sterkere målstyring og effektivisering, der profesjonelt skjønn settes til side gjennom krav om standardisering, rapportering og evidensbasert praksis? I denne boka rettes oppmerksomheten spesielt mot barnehagelæreres LES MER profesjonsutøvelse. Erfaringer fra barnehagesektoren tjener som eksempel på dilemmaer og utfordringer for profesjonsutøvere i dagens velferdssamfunn. Gjennom bidrag fra tolv forfattere fra Norge og Danmark blir spørsmålet om profesjonsutøvelse og kritikk belyst fra ulike perspektiver. Boka er organisert i tre deler. I den første delen, Profesjon, integritet og organisasjon, rettes oppmerksomheten mot kritikk som fenomen og mot hvilke vilkår som hemmer og fremmer kritikk i virksomheter som tar mål av seg til å være profesjonelle. Den andre delen, Pedagogikk, fagspråk og profesjonalisering, dreier seg om betydningen av skjønn i en praksis der sensitivitet for konteksten er avgjørende, og om betydningen av å utvikle en faglighet og et fagspråk med relevans for pedagogisk arbeid. I den tredje delen, Politikk, kunnskap og profesjonelt ansvar, fokuseres det på samfunnsmandatet, hva slags kunnskap som er nødvendig for å realisere dette mandatet, og den politiske konteksten for profesjonsutøvelsen. Målgruppa for boka er studenter i profesjonsutdanninger og masterutdanninger, barnehagelærere, lærere og pedagoger samt ansatte på høgskoler og universiteter. First wing: Bidragsyterne er: Jakob Ditlev Bøje Liv Torunn Eik Anne Greve Bernt Andreas Hennum Lise Juritsen Jon Kaurel Mari Pettersvold Jan Jaap Rothuizen Ole Jacob Thomassen Line Togsverd Jostein Paulgård Østmoen Solveig Østrem Second wing: FOTO + Bernt Andreas Hennum (f..1968) er høgskolelektor i pedagogikk ved Høgskolen i Telemark. Mari Pettersvold (f..1965) er førsteamanuensis i sosiologi ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold. Solveig Østrem (f..1968) er professor i pedagogikk ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold (ved Høgskolen i Lillehamm... LES MINDRE Forlagets omtale Hva er kritikkens vilkår i en sektor som stadig blir utsatt for sterkere målstyring og effektivisering, der profesjonelt skjønn settes til side gjennom krav om standardisering, rapportering og evidensbasert praksis? I denne boka rettes oppmerksomheten spesielt mot barnehagelæreres profesjonsutøvelse. Erfaringer fra barnehagesektoren tjener som eksempel på dilemmaer og utfordringer for profesjonsutøvere i dagens velferdssamfunn. Gjennom bidrag fra tolv forfattere fra Norge og Danmark blir spørsmålet om profesjonsutøvelse og kritikk belyst fra ulike perspektiver. Boka er organisert i tre deler. I den første delen, Profesjon, integritet og organisasjon, rettes oppmerksomheten mot kritikk som fenomen og mot hvilke vilkår som hemmer og fremmer kritikk i virksomheter som tar mål av seg til å være profesjonelle. Den andre delen, Pedagogikk, fagspråk og profesjonalisering, dreier seg om betydningen av skjønn i en praksis der sensitivitet for konteksten er avgjørende, og om betydningen av å utvikle en faglighet og et fagspråk med relevans for pedagogisk arbeid. I den tredje delen, Politikk, kunnskap og profesjonelt ansvar, fokuseres det på samfunnsmandatet, hva slags kunnskap som er nødvendig for å realisere dette mandatet, og den politiske konteksten for profesjonsutøvelsen. Målgruppa for boka er studenter i profesjonsutdanninger og masterutdanninger, barnehagelærere, lærere og pedagoger samt ansatte på høgskoler og universiteter. First wing: Bidragsyterne er: Jakob Ditlev Bøje Liv Torunn Eik Anne Greve Bernt Andreas Hennum Lise Juritsen Jon Kaurel Mari Pettersvold Jan Jaap Rothuizen Ole Jacob Thomassen Line Togsverd Jostein Paulgård Østmoen Solveig Østrem Second wing: FOTO + Bernt Andreas Hennum (f..1968) er høgskolelektor i pedagogikk ved Høgskolen i Telemark. Mari Pettersvold (f..1965) er førsteamanuensis i sosiologi ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold. Solveig Østrem (f..1968) er professor i pedagogikk ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold (ved Høgskolen i Lillehamm...