Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Pedagogikk Generell pedagogikk Religioner i klasserommet

    Religioner i klasserommet

    Religioner i klasserommet

    Religioner i klasserommet (innføring i religionsdidaktikk)

    Forfatter Fagbokforl.

    Levering 2-6 dager

    365,- Nå 316,-

    ISBN:

    9788245002676

    Forlag:

    Fagbokforl.

    Trykkeår:

    2005

    Utgitt:

    2005

    Utgave:

    1

    Sider:

    150

    Vekt:

    302 gr

    Alder:

    Voksen

    Religioner i klasserommet
    Fagbokforl.
    9788245002676

    Forlagets omtale:

    Vi er blitt et flerkulturelt samfunn, andre religioner er ikke lenger fjerne og merkelige, de troende er kommet hit, og barna deres sitter i klasserommet. Dette er den ene siden av lærerens utfordring. Samtidig betegner kristne ledere våre norske elever som religiøse analfabeter, for ikke alle LES MER elever har personlig kjennskap til et religiøst dagligliv. Uttrykket "som dere alle vet" er derfor blitt delvis ubrukelig i religionstimene, og det krever ekstra omtanke under planleggingen. Dagens lærer trenger selvfølgelig mer kunnskap om religionene, men også en gjennomtenkt strategi når hun skal undervise om dem. I praksis betyr det at hun må stille nye spørsmål: Hva er "egentlig" en religion? Hvorfor finnes det religioner i alle kulturer? Hva handler den enkelte religion om - eller handler alle religioner om det samme? Hva skjer i et samfunn som det norske når færre og færre mennesker praktiserer sin religion? Hvordan kan vi vise respekt for religionene og samtidig understreke at demokrati og menneskerettigheter faktisk gjelder for alle - også for kvinner, annerledestroende og til og med dem som ikke tror? Læreren må også tenke igjennom sitt eget forhold til religionene og sin egen profesjonalitet. Skal hun forsøke å se religionene utenfra eller innenfra? Skal hun isolere sin egen tro og sine egne meninger fra sin rolle som lærer? Boka reiser nye og kanskje uvante spørsmål og bygger på blandingen av solid fagkunnskap og lang praktisk erfaring fra klasserommet. Arnt Stabell-Kulø er førsteamanuensis (cand.philol. og cand.pharm.) og har gitt ut en rekke fagbøker. Han er utdannet religionshistoriker og har bred erfaring fra undervisning både i klasserommet og ved lærerutdanningen på Høgskolen i Oslo og Universitetet i Oslo. LES MINDRE Forlagets omtale Vi er blitt et flerkulturelt samfunn, andre religioner er ikke lenger fjerne og merkelige, de troende er kommet hit, og barna deres sitter i klasserommet. Dette er den ene siden av lærerens utfordring. Samtidig betegner kristne ledere våre norske elever som religiøse analfabeter, for ikke alle elever har personlig kjennskap til et religiøst dagligliv. Uttrykket "som dere alle vet" er derfor blitt delvis ubrukelig i religionstimene, og det krever ekstra omtanke under planleggingen. Dagens lærer trenger selvfølgelig mer kunnskap om religionene, men også en gjennomtenkt strategi når hun skal undervise om dem. I praksis betyr det at hun må stille nye spørsmål: Hva er "egentlig" en religion? Hvorfor finnes det religioner i alle kulturer? Hva handler den enkelte religion om - eller handler alle religioner om det samme? Hva skjer i et samfunn som det norske når færre og færre mennesker praktiserer sin religion? Hvordan kan vi vise respekt for religionene og samtidig understreke at demokrati og menneskerettigheter faktisk gjelder for alle - også for kvinner, annerledestroende og til og med dem som ikke tror? Læreren må også tenke igjennom sitt eget forhold til religionene og sin egen profesjonalitet. Skal hun forsøke å se religionene utenfra eller innenfra? Skal hun isolere sin egen tro og sine egne meninger fra sin rolle som lærer? Boka reiser nye og kanskje uvante spørsmål og bygger på blandingen av solid fagkunnskap og lang praktisk erfaring fra klasserommet. Arnt Stabell-Kulø er førsteamanuensis (cand.philol. og cand.pharm.) og har gitt ut en rekke fagbøker. Han er utdannet religionshistoriker og har bred erfaring fra undervisning både i klasserommet og ved lærerutdanningen på Høgskolen i Oslo og Universitetet i Oslo.