Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Pedagogikk Førskolepedagogikk Religioner, mangfold og etikk i barnehagen

    Religioner, mangfold og etikk i barnehagen

    Religioner, mangfold og etikk i barnehagen

    Religioner, mangfold og etikk i barnehagen

    Forfatter Cappelen Damm akademisk

    (Geir Winje - Forfatter)

    Cappelen Damm akademisk

    På lager - sendes nå ( 4 stk. )

    489,- Nå 423,-

    ISBN:

    9788202406288

    Forlag:

    Cappelen Damm akademisk

    Trykkeår:

    2013

    Utgitt:

    2013

    Utgave:

    1

    Sider:

    300

    Vekt:

    594 gr

    Alder:

    Voksen

    Serie:

    Samfunn, religion, livssyn og etikk

    Religioner, mangfold og etikk i barnehagen
    Cappelen Damm akademisk
    9788202406288

    Forlagets omtale:

    Religioner, mangfold og etikk i barnehagen tar opp fagstoff som hører hjemme i kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk i barnehagelærerutdanninga. Boka består av to deler. I den første delen skriver Ingeborg Tveter Thoresen blant annet om barnehagens samfunnsmandat og LES MER verdigrunnlag. Hva samfunnet vil med barnehagen i dagens samfunn, er formulert i barnehagens samfunnsmandat slik det er formulert i barnehageloven. Barnehagen som samfunnsinstitusjon er betydningsfull for hundretusener av små barn og deres foresatte, og barnehagens ansatte møter i økende grad et kulturelt, religiøst og livssynsmessig mangfold. Tveter Thoresens bidrag gir god hjelp til å møte de utfordringer og dilemmaer som barnehagens personale står overfor i den forbindelse. Økt kulturelt, religiøst og livssynsmessig mangfold krever innsikt og kunnskap om verdier, verdiforankring i endring og mangfold av religioner og livssyn i dagens Norge. Det er få lærebøker som vier samfunnsmandatet større oppmerksomhet enn denne boka gjør. I den andre delen av Religioner, mangfold og etikk i barnehagen skriver Geir Winje om høytidsmarkering som arbeidsmåte. Hensikten med denne arbeidsmåten er å synliggjøre barns religions- og livssynstilhørighet på en måte som gir barn større kjennskap til hverandre. Dette er en ny måte å arbeide på, og boka gir både en innføring i arbeidsmåten og konkrete forslag til gjennomføring. Geir Winjes bidrag inneholder også oversikter over de viktigste religioner og livssyn i Norge. Forhold som barns religiøse identitet, religioners og livssyns forståelse av barn og barndom, og religioners og livssyns etikk drøftes i lys av barnehagens mandat og verdigrunnlag. Magne Raundalen og Jon-Håkon Schultz skriver i ett kapittel om barn i vanskelige livssituasjoner. LES MINDRE Forlagets omtale Religioner, mangfold og etikk i barnehagen tar opp fagstoff som hører hjemme i kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk i barnehagelærerutdanninga. Boka består av to deler. I den første delen skriver Ingeborg Tveter Thoresen blant annet om barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag. Hva samfunnet vil med barnehagen i dagens samfunn, er formulert i barnehagens samfunnsmandat slik det er formulert i barnehageloven. Barnehagen som samfunnsinstitusjon er betydningsfull for hundretusener av små barn og deres foresatte, og barnehagens ansatte møter i økende grad et kulturelt, religiøst og livssynsmessig mangfold. Tveter Thoresens bidrag gir god hjelp til å møte de utfordringer og dilemmaer som barnehagens personale står overfor i den forbindelse. Økt kulturelt, religiøst og livssynsmessig mangfold krever innsikt og kunnskap om verdier, verdiforankring i endring og mangfold av religioner og livssyn i dagens Norge. Det er få lærebøker som vier samfunnsmandatet større oppmerksomhet enn denne boka gjør. I den andre delen av Religioner, mangfold og etikk i barnehagen skriver Geir Winje om høytidsmarkering som arbeidsmåte. Hensikten med denne arbeidsmåten er å synliggjøre barns religions- og livssynstilhørighet på en måte som gir barn større kjennskap til hverandre. Dette er en ny måte å arbeide på, og boka gir både en innføring i arbeidsmåten og konkrete forslag til gjennomføring. Geir Winjes bidrag inneholder også oversikter over de viktigste religioner og livssyn i Norge. Forhold som barns religiøse identitet, religioners og livssyns forståelse av barn og barndom, og religioners og livssyns etikk drøftes i lys av barnehagens mandat og verdigrunnlag. Magne Raundalen og Jon-Håkon Schultz skriver i ett kapittel om barn i vanskelige livssituasjoner.