Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Pedagogikk Generell pedagogikk Sámi skuvlahistorjá 4 = Sámij skåvllåhiståvrrå 4 : ártihkkala ja mujto skåvllåiellemis Sámen = Saemien skuvle-vaajese 4 : tjaalegh jih mojhtsh skuvlen-jieliemistie Sapmesne = Samisk skolehistorie 4 : artikler og minner fra skolelivet i Sápmi

    Sámi skuvlahistorjá 4 = Sámij skåvllåhiståvrrå 4 : ártihkkala ja mujto skåvllåiellemis Sámen = Saemien skuvle-vaajese 4 : tjaalegh jih mojhtsh skuvlen-jieliemistie Sapmesne = Samisk skolehistorie 4 : artikler og minner fra skolelivet i Sápmi

    Sámi skuvlahistorjá 4 = Sámij skåvllåhiståvrrå 4 : ártihkkala ja mujto skåvllåiellemis Sámen = Saemien skuvle-vaajese 4 : tjaalegh jih mojhtsh skuvlen-jieliemistie Sapmesne = Samisk skolehistorie 4 : artikler og minner fra skolelivet i Sápmi

    Sámi skuvlahistorjá 4 = Sámij skåvllåhiståvrrå 4 : ártihkkala ja mujto skåvllåiellemis Sámen = Saemien skuvle-vaajese 4 : tjaalegh jih mojhtsh skuvlen-jieliemistie Sapmesne = Samisk skolehistorie 4 : artikler og minner fra skolelivet i Sápmi (artihkkalat ja muittut skuvlaeallimis Sámis)

    Levering 2-12 dager

    195,- Nå 169,-

    ISBN:

    9788273748164

    Forlag:

    Davvi Girji

    Trykkeår:

    2010

    Utgitt:

    2010

    Utgave:

    1

    Sider:

    451

    Alder:

    Voksen

    Serie:

    Samisk skolehistorie

    Språk:

    Bokmål, Nordsamisk, Sørsamisk og Lulesamisk

    Sámi skuvlahistorjá 4 = Sámij skåvllåhiståvrrå 4 : ártihkkala ja mujto skåvllåiellemis Sámen = Saemien skuvle-vaajese 4 : tjaalegh jih mojhtsh skuvlen-jieliemistie Sapmesne = Samisk skolehistorie 4 : artikler og minner fra skolelivet i Sápmi
    Davvi Girji
    9788273748164

    Haugenboks omtale:

    Dette er fjerde bind om samisk skolehistorie. Her presenteres artikler om fornorskningspolitikken og dokumenter fra striden om skolespråket gjennom 300 år. Den forteller også om samiske lærere i Finnmark i fornorskningstiden, om pitesamer i Nordland og de sørligste sørsamene og deres arbeid for å gj LES MER enreise sørsamisk språk gjennom skolen. Siste del handler om spesialundervisning gjennom tidene. Boken har parallell tekst på bokmål og samisk. Med register. LES MINDRE Haugenboks omtale Dette er fjerde bind om samisk skolehistorie. Her presenteres artikler om fornorskningspolitikken og dokumenter fra striden om skolespråket gjennom 300 år. Den forteller også om samiske lærere i Finnmark i fornorskningstiden, om pitesamer i Nordland og de sørligste sørsamene og deres arbeid for å gjenreise sørsamisk språk gjennom skolen. Siste del handler om spesialundervisning gjennom tidene. Boken har parallell tekst på bokmål og samisk. Med register.

    Forlagets omtale:

    Dette er fjerde bind i serien Samisk skolehistorie. Bøkene skal bringe glimt fra skolehverdagen i Sápmi, slik elever, lærere, internatansatte og foreldre har opplevd den. Her kommer også dokumenter og artikler både om konsekvensene av statens skolepolitikk og om kampen for å utvikle en skole bygd LES MER på samisk språk og kultur. I dette bindet presenterer vi først artikler om fornorskingspolitikken og deretter en rekke dokumenter fra striden om skolespråket gjennom 300 år. Deretter bringer vi fortellinger om samiske lærere i Finnmark i fornorskingstida, deres valg og skjebner, og ser også på andre sider ved skolehistoria i de kommunene der de virka. Vi besøker så pitesamer i Nordland, ei lite kjent gruppe som har mista det samiske språket, men fortsatt regner seg som samer. Videre ser vi på de sørligste sørsamene og deres arbeid for gjennom skolen å gjenreise sørsamisk språk. Siste del av boka er fortellinger fra forskjellige former for spesialundervisning gjennom tidene. LES MINDRE Forlagets omtale Dette er fjerde bind i serien Samisk skolehistorie. Bøkene skal bringe glimt fra skolehverdagen i Sápmi, slik elever, lærere, internatansatte og foreldre har opplevd den. Her kommer også dokumenter og artikler både om konsekvensene av statens skolepolitikk og om kampen for å utvikle en skole bygd på samisk språk og kultur. I dette bindet presenterer vi først artikler om fornorskingspolitikken og deretter en rekke dokumenter fra striden om skolespråket gjennom 300 år. Deretter bringer vi fortellinger om samiske lærere i Finnmark i fornorskingstida, deres valg og skjebner, og ser også på andre sider ved skolehistoria i de kommunene der de virka. Vi besøker så pitesamer i Nordland, ei lite kjent gruppe som har mista det samiske språket, men fortsatt regner seg som samer. Videre ser vi på de sørligste sørsamene og deres arbeid for gjennom skolen å gjenreise sørsamisk språk. Siste del av boka er fortellinger fra forskjellige former for spesialundervisning gjennom tidene.