Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Pedagogikk Generell pedagogikk Skolens kvalitet skapes lokalt

    Skolens kvalitet skapes lokalt

    Skolens kvalitet skapes lokalt

    Skolens kvalitet skapes lokalt (presentasjon av funn fra forskningsprosjektet "Lærende regioner")

    På lager - sendes nå

    429,-

    ISBN:

    9788245018615

    Forlag:

    Fagbokforl.

    Trykkeår:

    2015

    Utgitt:

    2015

    Utgave:

    1

    Sider:

    291

    Vekt:

    553 gr

    Alder:

    Voksen

    Språk:

    Bokmål og Nynorsk

    Skolens kvalitet skapes lokalt
    Fagbokforl.
    9788245018615

    Forlagets omtale:

    Denne boka gir svar på to spørsmål: Den undersøker for det første hvorfor elever fra Sogn og Fjordane presterer uforholdsmessig bra på nasjonale prøver. For det andre kartlegger den hva skoler og kommuner i resten av Norge kan lære for selv å skape bedre kvalitet i sine skoler. Det første LES MER spørsmålet er besvart ved at det gjennom lang tid er utviklet en kulturell tradisjon i Sogn og Fjordane som disponerer for at skolegang fremtrer som viktig. Dette blir i boka dels kalt «hierarkisk egalitarisme» - der skole er knyttet til et likhetsorientert samfunn, et samfunn der nynorsken også er uttrykk for likeverd. Dels er denne kulturelle tradisjonen også preget av det som i boka er kalt en «folkeleg lærdomskultur», og som har sitt uttrykk i at et fylke som har mindre enn 4 % av landets befolkning, i årtier har levert mer enn 10 % av alle landets lærere. Skolers kvalitet skyldes dels systeminterne forhold ved skolen. Sentralt her er lærerkompetanse og hvordan kommunikasjonen i undervisningen bygges opp. Dels skapes kvalitet også ved hvordan skolen forholder seg til sine omgivelser, og de systemeksterne vilkår som nærmiljøet representerer. Studiene er gjennomført av forskere fra en rekke ulike fagfelt - filologer, økonomer, organisasjonsteoretikere, statsvitere og pedagoger. Gjert Langfeldt er professor ved Høgskulen i Sogn og Fjordane. LES MINDRE Forlagets omtale Denne boka gir svar på to spørsmål: Den undersøker for det første hvorfor elever fra Sogn og Fjordane presterer uforholdsmessig bra på nasjonale prøver. For det andre kartlegger den hva skoler og kommuner i resten av Norge kan lære for selv å skape bedre kvalitet i sine skoler. Det første spørsmålet er besvart ved at det gjennom lang tid er utviklet en kulturell tradisjon i Sogn og Fjordane som disponerer for at skolegang fremtrer som viktig. Dette blir i boka dels kalt «hierarkisk egalitarisme» - der skole er knyttet til et likhetsorientert samfunn, et samfunn der nynorsken også er uttrykk for likeverd. Dels er denne kulturelle tradisjonen også preget av det som i boka er kalt en «folkeleg lærdomskultur», og som har sitt uttrykk i at et fylke som har mindre enn 4 % av landets befolkning, i årtier har levert mer enn 10 % av alle landets lærere. Skolers kvalitet skyldes dels systeminterne forhold ved skolen. Sentralt her er lærerkompetanse og hvordan kommunikasjonen i undervisningen bygges opp. Dels skapes kvalitet også ved hvordan skolen forholder seg til sine omgivelser, og de systemeksterne vilkår som nærmiljøet representerer. Studiene er gjennomført av forskere fra en rekke ulike fagfelt - filologer, økonomer, organisasjonsteoretikere, statsvitere og pedagoger. Gjert Langfeldt er professor ved Høgskulen i Sogn og Fjordane.