Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Pedagogikk Spesialpedagogikk Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen

    Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen

    Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen

    Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen

    På lager - sendes nå ( 1 stk. )

    499,- Nå 432,-

    ISBN:

    9788202406264

    Forlag:

    Cappelen Damm akademisk

    Trykkeår:

    2016

    Utgitt:

    2014

    Utgave:

    1

    Sider:

    320

    Vekt:

    608 gr

    Alder:

    Voksen

    Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen
    Cappelen Damm akademisk
    9788202406264

    Forlagets omtale:

    Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen gir en innføring i barns utvikling i barnehagealder og de vanskene som kan oppstå i denne aldersperioden. Fokus er på de ulike spesialpedagogiske utfordringene som ansatte i barnehagen møter. I boka gis en grundig innføring i kartleggingsformer og samarbeid i LES MER barnehagen, med hjemmet, helsestasjonen og PPT. Forfatterne viser til viktigheten av å identifisere barns behov for hjelp og støtte, og hvordan barnehagepersonalet gjennom tidlig innsats og ved individ- og systemrettet arbeid kan sette inn nødvendige tiltak overfor barn med spesielle behov. Områdene som er viet størst oppmerksomhet i boka, er barn med samspillsvansker/atferdsvansker, språkvansker, emosjonelle vansker (særlig angst og depresjon), synsvansker, hørselsvansker, ADHD og Tourette syndrom og autismespekterforstyrrelser. I tillegg gis det en innføring i begrepsvansker der barn med spesielt svakt begrepsgrunnlag er særlig behandlet i forbindelse med utviklingshemning og hjerneskade. Problemer i forbindelse med flerkulturelle forhold (migrasjonsrelaterte vansker) er også diskutert. Formålet med boka er å gi leseren en teoretisk innsikt i ulike vanskeområder og praktisk kunnskap som kan gjøres bruk av i den daglige omsorg, læring og utvikling av barn i barnehagen. Både sannsynlige årsaksfaktorer til problemene og sentrale tiltaksformer er derfor viet oppmerksomhet. Boka er særlig aktuell for barnehagelærerstudenter, ansatte i barnehagen og studenter i spesialpedagogikk. I tillegg kan boka være til hjelp for studenter som spesialiserer seg til barnevernsarbeid. Boka gir et godt grunnlag for videre studier og forskning samt et kunnskapsgrunnlag for å forbedre praksis i PPT. Andre med tilknytning til eller interesse for barn i barnehagealder, for barnehagevirksomhet og spesialpedagogikk vil også kunne ha utbytte av boka. LES MINDRE Forlagets omtale Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen gir en innføring i barns utvikling i barnehagealder og de vanskene som kan oppstå i denne aldersperioden. Fokus er på de ulike spesialpedagogiske utfordringene som ansatte i barnehagen møter. I boka gis en grundig innføring i kartleggingsformer og samarbeid i barnehagen, med hjemmet, helsestasjonen og PPT. Forfatterne viser til viktigheten av å identifisere barns behov for hjelp og støtte, og hvordan barnehagepersonalet gjennom tidlig innsats og ved individ- og systemrettet arbeid kan sette inn nødvendige tiltak overfor barn med spesielle behov. Områdene som er viet størst oppmerksomhet i boka, er barn med samspillsvansker/atferdsvansker, språkvansker, emosjonelle vansker (særlig angst og depresjon), synsvansker, hørselsvansker, ADHD og Tourette syndrom og autismespekterforstyrrelser. I tillegg gis det en innføring i begrepsvansker der barn med spesielt svakt begrepsgrunnlag er særlig behandlet i forbindelse med utviklingshemning og hjerneskade. Problemer i forbindelse med flerkulturelle forhold (migrasjonsrelaterte vansker) er også diskutert. Formålet med boka er å gi leseren en teoretisk innsikt i ulike vanskeområder og praktisk kunnskap som kan gjøres bruk av i den daglige omsorg, læring og utvikling av barn i barnehagen. Både sannsynlige årsaksfaktorer til problemene og sentrale tiltaksformer er derfor viet oppmerksomhet. Boka er særlig aktuell for barnehagelærerstudenter, ansatte i barnehagen og studenter i spesialpedagogikk. I tillegg kan boka være til hjelp for studenter som spesialiserer seg til barnevernsarbeid. Boka gir et godt grunnlag for videre studier og forskning samt et kunnskapsgrunnlag for å forbedre praksis i PPT. Andre med tilknytning til eller interesse for barn i barnehagealder, for barnehagevirksomhet og spesialpedagogikk vil også kunne ha utbytte av boka.