Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Pedagogikk Spesialpedagogikk Språk og dysleksi

    Språk og dysleksi

    Språk og dysleksi

    Språk og dysleksi (gjenom teori til praksis)

    Forfatter Fagbokforl.

    På lager - sendes nå ( 5 stk. )

    555,- Nå 480,-

    ISBN:

    9788245004724

    Forlag:

    Fagbokforl.

    Trykkeår:

    2012

    Utgitt:

    2010

    Utgave:

    1

    Sider:

    344

    Vekt:

    712 gr

    Alder:

    Voksen

    Språk og dysleksi
    Fagbokforl.
    9788245004724

    Forlagets omtale:

    Språk og dysleksi handler om sammenhenger mellom språkutvikling og utvikling av dysleksi. Et hovedbudskap i boka er at risikofaktorer for å utvikle dysleksi kan avdekkes i førskolealder, og at tiltak bør settes i verk allerede da. Boka er delt inn i tolv frittstående kapitler, som hvert innledes av LES MER en kort oversikt over læringsmål og tema til drøfting og refleksjon, og som avsluttes med en fyldig referanseliste. De første kapitlene i boka tar for seg typisk språkutvikling, utvikling av spesifikke språkvansker og den nære sammenhengen mellom spesifikke språkvansker og dysleksi. De neste kapitlene viser hvordan synet på dysleksi er endret fra å dreie seg om «ordblindhet» til å dreie seg om en sammensatt vanske som varierer fra individ til individ. Denne variasjonen blir illustrert ved de fire oppdiktete «prototypene» på dysleksi, Bjørn, Jon, Marit og Mehn, som følges gjennom skolegangen og til voksen alder. Som gruppe kan en si at de representerer kjønnsfordelingen en finner i studier på språkvansker og dysleksi basert på kliniske utvalg. Siste del av boka er rettet mot praksisfeltet. Etter en oversikt over aktuell forskning på effekten av ulike treningsopplegg drøftes metoder for utprøving, rapportskriving og tiltak. Boka er basert på aktuell forskning der biologiske, kognitive, symptomatiske kjennetegn på dysleksi blir framstilt og som viser til hvordan miljøet kan påvirke disse faktorene. Denne flerfaglige innfallsvinkelen går igjen i framstillingen av hva dysleksi har å si for basisferdighetene i skolen: å lære å lese, skrive og regne, og for innlæring av fremmedspråk. Turid Helland er dr.polit. med bakgrunn som lærer og logoped, og er nå professor ved Institutt for biologisk og medisinsk psykologi, Universitetet i Bergen. Hun forsker på sammenhenger mellom språkutvikling, dysleksi og nevrokognisjon. LES MINDRE Forlagets omtale Språk og dysleksi handler om sammenhenger mellom språkutvikling og utvikling av dysleksi. Et hovedbudskap i boka er at risikofaktorer for å utvikle dysleksi kan avdekkes i førskolealder, og at tiltak bør settes i verk allerede da. Boka er delt inn i tolv frittstående kapitler, som hvert innledes av en kort oversikt over læringsmål og tema til drøfting og refleksjon, og som avsluttes med en fyldig referanseliste. De første kapitlene i boka tar for seg typisk språkutvikling, utvikling av spesifikke språkvansker og den nære sammenhengen mellom spesifikke språkvansker og dysleksi. De neste kapitlene viser hvordan synet på dysleksi er endret fra å dreie seg om «ordblindhet» til å dreie seg om en sammensatt vanske som varierer fra individ til individ. Denne variasjonen blir illustrert ved de fire oppdiktete «prototypene» på dysleksi, Bjørn, Jon, Marit og Mehn, som følges gjennom skolegangen og til voksen alder. Som gruppe kan en si at de representerer kjønnsfordelingen en finner i studier på språkvansker og dysleksi basert på kliniske utvalg. Siste del av boka er rettet mot praksisfeltet. Etter en oversikt over aktuell forskning på effekten av ulike treningsopplegg drøftes metoder for utprøving, rapportskriving og tiltak. Boka er basert på aktuell forskning der biologiske, kognitive, symptomatiske kjennetegn på dysleksi blir framstilt og som viser til hvordan miljøet kan påvirke disse faktorene. Denne flerfaglige innfallsvinkelen går igjen i framstillingen av hva dysleksi har å si for basisferdighetene i skolen: å lære å lese, skrive og regne, og for innlæring av fremmedspråk. Turid Helland er dr.polit. med bakgrunn som lærer og logoped, og er nå professor ved Institutt for biologisk og medisinsk psykologi, Universitetet i Bergen. Hun forsker på sammenhenger mellom språkutvikling, dysleksi og nevrokognisjon.

    Emner: Språkvansker