Ny kunde? Registrer deg her!

Hvorfor registrere deg?

  • Raskere utsjekk
  • Se logg over tidligere kjøp
  • Motta gode tilbud og anbefalinger
Registrer deg her
Velg kundetype:
E-post:

Haugenbok.no Fagbøker Språk og dysleksi

Språk og dysleksi

Språk og dysleksi

Språk og dysleksi (gjenom teori til praksis)

Forfatter Fagbokforl.

På lager - sendes nå ( 4 stk. )

575,- Nå 492,-

ISBN:

9788245004724

Forlag:

Fagbokforl.

Trykkeår:

2012

Utgitt:

2010

Utgave:

1

Sider:

344

Vekt:

712 gr

Alder:

Voksen

Språk og dysleksi
Fagbokforl.
9788245004724

Forlagets omtale:

Språk og dysleksi handler om sammenhenger mellom språkutvikling og utvikling av dysleksi. Et hovedbudskap i boka er at risikofaktorer for å utvikle dysleksi kan avdekkes i førskolealder, og at tiltak bør settes i verk allerede da. Boka er delt inn i tolv frittstående kapitler, som hvert innledes av LES MER en kort oversikt over læringsmål og tema til drøfting og refleksjon, og som avsluttes med en fyldig referanseliste. De første kapitlene i boka tar for seg typisk språkutvikling, utvikling av spesifikke språkvansker og den nære sammenhengen mellom spesifikke språkvansker og dysleksi. De neste kapitlene viser hvordan synet på dysleksi er endret fra å dreie seg om «ordblindhet» til å dreie seg om en sammensatt vanske som varierer fra individ til individ. Denne variasjonen blir illustrert ved de fire oppdiktete «prototypene» på dysleksi, Bjørn, Jon, Marit og Mehn, som følges gjennom skolegangen og til voksen alder. Som gruppe kan en si at de representerer kjønnsfordelingen en finner i studier på språkvansker og dysleksi basert på kliniske utvalg. Siste del av boka er rettet mot praksisfeltet. Etter en oversikt over aktuell forskning på effekten av ulike treningsopplegg drøftes metoder for utprøving, rapportskriving og tiltak. Boka er basert på aktuell forskning der biologiske, kognitive, symptomatiske kjennetegn på dysleksi blir framstilt og som viser til hvordan miljøet kan påvirke disse faktorene. Denne flerfaglige innfallsvinkelen går igjen i framstillingen av hva dysleksi har å si for basisferdighetene i skolen: å lære å lese, skrive og regne, og for innlæring av fremmedspråk. Turid Helland er dr.polit. med bakgrunn som lærer og logoped, og er nå professor ved Institutt for biologisk og medisinsk psykologi, Universitetet i Bergen. Hun forsker på sammenhenger mellom språkutvikling, dysleksi og nevrokognisjon. LES MINDRE Forlagets omtale Språk og dysleksi handler om sammenhenger mellom språkutvikling og utvikling av dysleksi. Et hovedbudskap i boka er at risikofaktorer for å utvikle dysleksi kan avdekkes i førskolealder, og at tiltak bør settes i verk allerede da. Boka er delt inn i tolv frittstående kapitler, som hvert innledes av en kort oversikt over læringsmål og tema til drøfting og refleksjon, og som avsluttes med en fyldig referanseliste. De første kapitlene i boka tar for seg typisk språkutvikling, utvikling av spesifikke språkvansker og den nære sammenhengen mellom spesifikke språkvansker og dysleksi. De neste kapitlene viser hvordan synet på dysleksi er endret fra å dreie seg om «ordblindhet» til å dreie seg om en sammensatt vanske som varierer fra individ til individ. Denne variasjonen blir illustrert ved de fire oppdiktete «prototypene» på dysleksi, Bjørn, Jon, Marit og Mehn, som følges gjennom skolegangen og til voksen alder. Som gruppe kan en si at de representerer kjønnsfordelingen en finner i studier på språkvansker og dysleksi basert på kliniske utvalg. Siste del av boka er rettet mot praksisfeltet. Etter en oversikt over aktuell forskning på effekten av ulike treningsopplegg drøftes metoder for utprøving, rapportskriving og tiltak. Boka er basert på aktuell forskning der biologiske, kognitive, symptomatiske kjennetegn på dysleksi blir framstilt og som viser til hvordan miljøet kan påvirke disse faktorene. Denne flerfaglige innfallsvinkelen går igjen i framstillingen av hva dysleksi har å si for basisferdighetene i skolen: å lære å lese, skrive og regne, og for innlæring av fremmedspråk. Turid Helland er dr.polit. med bakgrunn som lærer og logoped, og er nå professor ved Institutt for biologisk og medisinsk psykologi, Universitetet i Bergen. Hun forsker på sammenhenger mellom språkutvikling, dysleksi og nevrokognisjon.

Emner: Dysleksi

Gå ikke glipp av nyheter og gode tilbud. Meld deg på vårt nyhetsbrev og hold deg oppdatert!

Noe gikk galt, vennligst prøv igjen senere.
Suksess! Du er nå meldt på nyhetsbrevet
Du er allerede mottaker av nyhetsbrevet vårt.