Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Pedagogikk Generell pedagogikk Utdanningsledelse

    Utdanningsledelse

    Utdanningsledelse

    Utdanningsledelse

    På lager - sendes nå ( 9 stk. )

    459,- Nå 397,-

    ISBN:

    9788202259976

    Forlag:

    Cappelen akademisk

    Trykkeår:

    2013

    Utgitt:

    2006

    Utgave:

    1

    Sider:

    271

    Vekt:

    525 gr

    Alder:

    Voksen

    Utdanningsledelse
    Cappelen akademisk
    9788202259976

    Forlagets omtale:

    Tidligere var rektor eller skoleleder en leder blant likemenn. Vedkommende var stort sett utdannet lærer og hadde muligens noe ledererfaring før rektorstillingen. I dag er situasjonen en annen. Skolelederen skal være både en pedagogisk leder, representere kommunen som arbeidsgiveren overfor LES MER personalet og ha økonomisk ansvar for skolens drift. Skolelederstillingene omtales som lederstillinger på lik linje med andre lederstillinger i kommunen, der et managementorientert ledelsesideal dominerer. Samtidig understrekes behovet for faglig og pedagogisk lederskap, at skolene må ivareta sin egen læring og bli lærende organisasjoner. Skoleleders jobb har derfor blitt svært kompleks, og de ulike rollene står ofte i motsetning til hverandre. De siste årene er det startet en rekke ulike etterutdanningstilbud for skoleledere. Denne boken springer ut av et samarbeid mellom ulike høyere utdanningsinstitusjoner som har ønsket å skape et masterprogram i utdanningsledelse. LES MINDRE Forlagets omtale Tidligere var rektor eller skoleleder en leder blant likemenn. Vedkommende var stort sett utdannet lærer og hadde muligens noe ledererfaring før rektorstillingen. I dag er situasjonen en annen. Skolelederen skal være både en pedagogisk leder, representere kommunen som arbeidsgiveren overfor personalet og ha økonomisk ansvar for skolens drift. Skolelederstillingene omtales som lederstillinger på lik linje med andre lederstillinger i kommunen, der et managementorientert ledelsesideal dominerer. Samtidig understrekes behovet for faglig og pedagogisk lederskap, at skolene må ivareta sin egen læring og bli lærende organisasjoner. Skoleleders jobb har derfor blitt svært kompleks, og de ulike rollene står ofte i motsetning til hverandre. De siste årene er det startet en rekke ulike etterutdanningstilbud for skoleledere. Denne boken springer ut av et samarbeid mellom ulike høyere utdanningsinstitusjoner som har ønsket å skape et masterprogram i utdanningsledelse.