Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Pedagogikk Spesialpedagogikk Utenfor regelen

    Utenfor regelen

    Utenfor regelen

    Utenfor regelen (spesialpedagogikk i historisk perspektiv)

    Levering 2-6 dager

    339,-

    ISBN:

    9788274773035

    Forlag:

    Unipub forl.

    Trykkeår:

    2007

    Utgitt:

    2007

    Utgave:

    1

    Sider:

    278

    Alder:

    Voksen

    Språk:

    Bokmål, Nynorsk og Dansk

    Utenfor regelen
    Unipub forl.
    9788274773035

    Forlagets omtale:

    Et overordnet samfunnspolitisk mål er at norsk skole skal bidra til å utjevne ulike livsvilkår og gi like muligheter. Tidlig intervensjon og tilrettelagt opplæring er de to sentrale virkemidlene som tas i bruk for å oppnå likeverdighet innenfor en skole for alle. Historisk sett gjennomsyrer disse LES MER prinsippene spesialpedagogisk virksomhet. Dagens utfordring består i å anvende dem i en praktisk hverdag i en skole som skal være inkluderende. Bokas mål er å identifisere, presentere og diskutere sentrale spesialpedagogiske grunnlagstemaer gjennom de siste 200 årene. Artiklene tar for seg fagets idéhistoriske bakgrunn, konstituering av spesialpedagogikk som profesjon og praksisfelt, og dessuten profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer både i fortid og nåtid. Forfatterne bak boka representerer stor faglig bredde. Denne bredden gjenspeiler skolens posisjon som en sentral samfunnsarena. Boka retter seg til studenter, fagpersoner, brukere, foreldre og andre historie- og skoleinteresserte. LES MINDRE Forlagets omtale Et overordnet samfunnspolitisk mål er at norsk skole skal bidra til å utjevne ulike livsvilkår og gi like muligheter. Tidlig intervensjon og tilrettelagt opplæring er de to sentrale virkemidlene som tas i bruk for å oppnå likeverdighet innenfor en skole for alle. Historisk sett gjennomsyrer disse prinsippene spesialpedagogisk virksomhet. Dagens utfordring består i å anvende dem i en praktisk hverdag i en skole som skal være inkluderende. Bokas mål er å identifisere, presentere og diskutere sentrale spesialpedagogiske grunnlagstemaer gjennom de siste 200 årene. Artiklene tar for seg fagets idéhistoriske bakgrunn, konstituering av spesialpedagogikk som profesjon og praksisfelt, og dessuten profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer både i fortid og nåtid. Forfatterne bak boka representerer stor faglig bredde. Denne bredden gjenspeiler skolens posisjon som en sentral samfunnsarena. Boka retter seg til studenter, fagpersoner, brukere, foreldre og andre historie- og skoleinteresserte.