Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Pedagogikk Generell pedagogikk Yrkesfagene under press

    Yrkesfagene under press

    Yrkesfagene under press

    Yrkesfagene under press

    Forfatter Universitetsforl.

    (Anna Hagen Tønder - Forfatter)

    Universitetsforl.

    På lager - sendes nå ( 4 stk. )

    349,- Nå 302,-

    ISBN:

    9788215019505

    Forlag:

    Universitetsforl.

    Trykkeår:

    2014

    Utgitt:

    2014

    Utgave:

    1

    Sider:

    172

    Vekt:

    288 gr

    Alder:

    Voksen

    Yrkesfagene under press
    Universitetsforl.
    9788215019505

    Forlagets omtale:

    Dette er en bok om fag- og yrkesopplæringen i Norge. Hva er de viktigste kjennetegnene ved den norske fagopplæringsmodellen, og hvordan har denne modellen utviklet seg over tid? Hvordan håndtere de utfordringer som yrkesfagene står overfor?Det er stor interesse for yrkesfagenes plass i LES MER utdanningssystem og arbeidsliv, og det er et stort og økende behov for fagarbeidere i norsk arbeidsmarked. Samtidig kan sviktende rekruttering, høyt frafall og yrkesfagenes lave status blant ungdom kan føre til at arbeidsgivere velger andre rekrutterings- og arbeidskraftstrategier enn å satse på fagopplæringen og lærlingordningen og heller satser på arbeidsinnvandring. Blant de spørsmålene som forfatterne stiller er: *Hva er de viktigste kjennetegnene ved den norske fagopplæringsmodellen, og hvordan har denne modellen utviklet seg over tid? *Hva er styrkene og svakhetene ved norsk fag- og yrkesopplæring sammenliknet med andre modeller for yrkesrettet opplæring? *Hvordan kan yrkesfagene utformes for å være attraktive utdanningsvalg for ungdom? *Hvordan skal norsk fag- og yrkesopplæring møte økt arbeidsinnvandring? *Hvordan håndtere de utfordringer som yrkesfagene står overfor? Boka er skrevet for alle som arbeider innenfor fag- og yrkesopplæringen. Forfatterne Torgeir Nyen og Anna Hagen Tønder er forskere ved Fafo, Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning. "... et imponerende stykke arbeid. ... Den er godt skrevet, lett å lese, og gir en relativt rask, men samtidig grundig innføring i et nokså uoversiktlig felt." (Liza Reizel, forskningsleder ved ISF, Søkelys på arbeidslivet nr. 3, 2015) LES MINDRE Forlagets omtale Dette er en bok om fag- og yrkesopplæringen i Norge. Hva er de viktigste kjennetegnene ved den norske fagopplæringsmodellen, og hvordan har denne modellen utviklet seg over tid? Hvordan håndtere de utfordringer som yrkesfagene står overfor?Det er stor interesse for yrkesfagenes plass i utdanningssystem og arbeidsliv, og det er et stort og økende behov for fagarbeidere i norsk arbeidsmarked. Samtidig kan sviktende rekruttering, høyt frafall og yrkesfagenes lave status blant ungdom kan føre til at arbeidsgivere velger andre rekrutterings- og arbeidskraftstrategier enn å satse på fagopplæringen og lærlingordningen og heller satser på arbeidsinnvandring. Blant de spørsmålene som forfatterne stiller er: *Hva er de viktigste kjennetegnene ved den norske fagopplæringsmodellen, og hvordan har denne modellen utviklet seg over tid? *Hva er styrkene og svakhetene ved norsk fag- og yrkesopplæring sammenliknet med andre modeller for yrkesrettet opplæring? *Hvordan kan yrkesfagene utformes for å være attraktive utdanningsvalg for ungdom? *Hvordan skal norsk fag- og yrkesopplæring møte økt arbeidsinnvandring? *Hvordan håndtere de utfordringer som yrkesfagene står overfor? Boka er skrevet for alle som arbeider innenfor fag- og yrkesopplæringen. Forfatterne Torgeir Nyen og Anna Hagen Tønder er forskere ved Fafo, Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning. "... et imponerende stykke arbeid. ... Den er godt skrevet, lett å lese, og gir en relativt rask, men samtidig grundig innføring i et nokså uoversiktlig felt." (Liza Reizel, forskningsleder ved ISF, Søkelys på arbeidslivet nr. 3, 2015)