Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Helse- og sosialfag Fra håndverk til vitenskap - og tilbake igjen?

    Fra håndverk til vitenskap - og tilbake igjen?

    Fra håndverk til vitenskap - og tilbake igjen?

    Fra håndverk til vitenskap - og tilbake igjen? (mester og lærling som modell for veiledning av sykepleierstudenter)

    Forfatter Høgskolen i Akershus

    Levering 2-12 dager

    180,- Nå 156,-

    ISBN:

    9788248800064

    Forlag:

    Høgskolen i Akershus

    Trykkeår:

    2004

    Utgitt:

    2004

    Utgave:

    1

    Sider:

    86

    Alder:

    Voksen

    Serie:

    Forskningsserie. Høgskolen i Akershus (nr. 5/2000)

    Fra håndverk til vitenskap - og tilbake igjen?
    Høgskolen i Akershus
    9788248800064

    Haugenboks omtale:

    Sykepleierutdanningen har beveget seg fra yrkesrettet opplæring i praksis med sterke islett av mesterlære, til et profesjonsrettet studium. Håndverkslæringen er byttet ut med kliniske studier. Forfatteren spør seg om vi må tilbake til håndverkslæringen, men nå utvidet med krav til systematisk reflek LES MER sjon og dokumentasjon av kunnskap. Sykepleierstudentene står også plantet i en formidabel språklig utfordring. Skolens teorispråk står fjernt fra hverdagsspråket, fjernt fra et språk som er egnet til å beskrive og analysere pasienterfaringer. Hvilket av disse språkene anerkjennes som refleksjonsbærende og begrunnende? Boka problematiserer om mester lærling rollene fremmer et språk som både beskriver håndverket og dets kunnskapsgrunnlag. Temaet er derfor sentralt for all veiledning av studenter i praksis, ikke bare sykepleiere. Har litteraturliste. LES MINDRE Haugenboks omtale Sykepleierutdanningen har beveget seg fra yrkesrettet opplæring i praksis med sterke islett av mesterlære, til et profesjonsrettet studium. Håndverkslæringen er byttet ut med kliniske studier. Forfatteren spør seg om vi må tilbake til håndverkslæringen, men nå utvidet med krav til systematisk refleksjon og dokumentasjon av kunnskap. Sykepleierstudentene står også plantet i en formidabel språklig utfordring. Skolens teorispråk står fjernt fra hverdagsspråket, fjernt fra et språk som er egnet til å beskrive og analysere pasienterfaringer. Hvilket av disse språkene anerkjennes som refleksjonsbærende og begrunnende? Boka problematiserer om mester lærling rollene fremmer et språk som både beskriver håndverket og dets kunnskapsgrunnlag. Temaet er derfor sentralt for all veiledning av studenter i praksis, ikke bare sykepleiere. Har litteraturliste.