Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Helse- og sosialfag Sosialt arbeid Iscenesettelser av sosialarbeiderrollen

    Iscenesettelser av sosialarbeiderrollen

    Iscenesettelser av sosialarbeiderrollen

    Iscenesettelser av sosialarbeiderrollen (hvordan studenter lærer og utvikler yrkesrollen i praksis)

    Forfatter Cappelen Damm akademisk

    På lager - sendes nå ( 1 stk. )

    339,- Nå 293,-

    ISBN:

    9788202401450

    Forlag:

    Cappelen Damm akademisk

    Trykkeår:

    2013

    Utgitt:

    2013

    Utgave:

    1

    Sider:

    163

    Vekt:

    254 gr

    Alder:

    Voksen

    Iscenesettelser av sosialarbeiderrollen
    Cappelen Damm akademisk
    9788202401450

    Forlagets omtale:

    Stadig flere mennesker opplever å bli stigmatisert og utstøtt - en utvikling som representerer store utfordringer i dagens velferdssamfunn. Hvordan møter sosialarbeidere som vel­ferds­­­statens fotsoldater mennesker i krise? Hva innebærer sosialarbeiderrollen i denne sammenheng? Hva slags LES MER kunnskaper, ferdigheter og verdier bygger den på? Boka belyser spørsmålene over på to måter. Først ved å studere hvordan studenter faktisk lærer sosialarbeiderrollen, og hva som blir deres læringsutbytte i praksis. Gjennom et feltarbeid der forfatteren har fulgt studenter og veiledere, framstilles iscenesettelsen av sosialarbeiderrollen. Perspektivet som er valgt er et dramaturgisk samhan­dl­ings­perspektiv, som særlig vektlegger studentenes forsøk på å balansere praksis­stedets krav og forventninger med egne ønsker og behov. Sosialarbeiderrollen blir dermed en rolle som studentene øver på og iscenesetter, ettersom de hele tiden må ta hensyn til ulike forvent­nin­ger og krav som stilles. Studentene går inn og ut av ulike samhand­lings­situa­sjoner, med veileder, med andre ansatte, og ikke minst med klientene. Møtet mellom mennesker ansikt til ansikt, får også fram et annet aspekt i sosialt arbeid. Sosialarbei­dere må kunne se, møte og forstå den hjelpesøkende. Samhandling og dialog får dermed fram behovet for både faglig- og etisk begrunnede standpunkter. Studentenes faglige og etiske bevissthet går derfor hånd i hånd, og bidrar således til å utvikle deres kritiske refleksjon. Iscenesettelser av sosialarbeiderrollen er derfor aktuell for studenter, sosialarbeidere, praktikere, lærere i sosialt arbeid og alle som har interesse for hva som er og bør være betingelser for et godt liv. LES MINDRE Forlagets omtale Stadig flere mennesker opplever å bli stigmatisert og utstøtt - en utvikling som representerer store utfordringer i dagens velferdssamfunn. Hvordan møter sosialarbeidere som vel­ferds­­­statens fotsoldater mennesker i krise? Hva innebærer sosialarbeiderrollen i denne sammenheng? Hva slags kunnskaper, ferdigheter og verdier bygger den på? Boka belyser spørsmålene over på to måter. Først ved å studere hvordan studenter faktisk lærer sosialarbeiderrollen, og hva som blir deres læringsutbytte i praksis. Gjennom et feltarbeid der forfatteren har fulgt studenter og veiledere, framstilles iscenesettelsen av sosialarbeiderrollen. Perspektivet som er valgt er et dramaturgisk samhan­dl­ings­perspektiv, som særlig vektlegger studentenes forsøk på å balansere praksis­stedets krav og forventninger med egne ønsker og behov. Sosialarbeiderrollen blir dermed en rolle som studentene øver på og iscenesetter, ettersom de hele tiden må ta hensyn til ulike forvent­nin­ger og krav som stilles. Studentene går inn og ut av ulike samhand­lings­situa­sjoner, med veileder, med andre ansatte, og ikke minst med klientene. Møtet mellom mennesker ansikt til ansikt, får også fram et annet aspekt i sosialt arbeid. Sosialarbei­dere må kunne se, møte og forstå den hjelpesøkende. Samhandling og dialog får dermed fram behovet for både faglig- og etisk begrunnede standpunkter. Studentenes faglige og etiske bevissthet går derfor hånd i hånd, og bidrar således til å utvikle deres kritiske refleksjon. Iscenesettelser av sosialarbeiderrollen er derfor aktuell for studenter, sosialarbeidere, praktikere, lærere i sosialt arbeid og alle som har interesse for hva som er og bør være betingelser for et godt liv.