Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Helse- og sosialfag Livshistorier i teori og praksis

    Livshistorier i teori og praksis

    Livshistorier i teori og praksis

    Livshistorier i teori og praksis

    Forfatter Fagbokforl.

    (Kirsten Thorsen - Forfatter)

    Fagbokforl.

    På lager - sendes nå ( 3 stk. )

    439,- Nå 380,-

    ISBN:

    9788245008739

    Forlag:

    Fagbokforl.

    Trykkeår:

    2010

    Utgitt:

    2010

    Utgave:

    1

    Sider:

    230

    Vekt:

    496 gr

    Alder:

    Voksen

    Livshistorier i teori og praksis
    Fagbokforl.
    9788245008739

    Forlagets omtale:

    Det er økende interesse for livshistorier blant forskere, i undervisning og i tjenesteapparatet. «Den biografiske vending» i samfunns- og helsefag fører til stadig flere studier av menneskers fortellinger om sine liv. Livshistorier viser hvordan menn og kvinner i nye generasjoner får ulike livsløp, LES MER og hvordan livsfaser og aldring henger sammen med fortiden. Helsefagstudenter lærer om personenes liv i tillegg til sykdomshistorie. Personorienterte tjenester krever at man har kjennskap til enkeltmenneskets liv. Erindringsarbeid og tilbakeblikk på livshistorien brukes stadig mer i eldreomsorgen og i andre tjenester. Kort sagt, livshistorier engasjerer mange, og innsikt på dette fagfeltet kan bidra til nye perspektiver og bedre tjenester. Trine Fossland og Kirsten Thorsen omtaler teorier og metoder ved livshistorier anvendt i forskning og praksis. De viser hvordan livsfortellingen kan brukes til å få kunnskap om aldring, generasjonsendringer, kroppsopplevelse, sykdomserfaringer og erindring. Forfatterne viser praktisk anvendelse av livshistorier og erindringsarbeid, og hvordan en livshistoriestudie kan legges opp. Boken bygger på forfatternes egen forskning, og internasjonal og nasjonal forsknings- og faglitteratur. Formålet er å stimulere til økt livshistorisk interesse og forståelse for hvor viktig bruk av livshistorier er som metodisk tilnærming. Boken retter seg mot fagfolk, ansatte i tjenestene, undervisningspersonell, studenter, forskere og personer med interesse for menneskers livshistorie. Trine Fossland er sosiolog, dr.polit. og ansatt som post.doc. ved Universitetet i Tromsø, Cepin / Institutt for sosiologi, statsvitenskap og samfunnsplanlegging. Hun har anvendt en livshistorisk tilnærming i avhandlingen Livsløp i endring (2005), og har hatt ansvar for metodeundervisning ved Universitetet i Tromsø. Kirsten Thorsen er psykolog, professor dr.philos. Hun er seniorforsker ved Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA), professor II ... LES MINDRE Forlagets omtale Det er økende interesse for livshistorier blant forskere, i undervisning og i tjenesteapparatet. «Den biografiske vending» i samfunns- og helsefag fører til stadig flere studier av menneskers fortellinger om sine liv. Livshistorier viser hvordan menn og kvinner i nye generasjoner får ulike livsløp, og hvordan livsfaser og aldring henger sammen med fortiden. Helsefagstudenter lærer om personenes liv i tillegg til sykdomshistorie. Personorienterte tjenester krever at man har kjennskap til enkeltmenneskets liv. Erindringsarbeid og tilbakeblikk på livshistorien brukes stadig mer i eldreomsorgen og i andre tjenester. Kort sagt, livshistorier engasjerer mange, og innsikt på dette fagfeltet kan bidra til nye perspektiver og bedre tjenester. Trine Fossland og Kirsten Thorsen omtaler teorier og metoder ved livshistorier anvendt i forskning og praksis. De viser hvordan livsfortellingen kan brukes til å få kunnskap om aldring, generasjonsendringer, kroppsopplevelse, sykdomserfaringer og erindring. Forfatterne viser praktisk anvendelse av livshistorier og erindringsarbeid, og hvordan en livshistoriestudie kan legges opp. Boken bygger på forfatternes egen forskning, og internasjonal og nasjonal forsknings- og faglitteratur. Formålet er å stimulere til økt livshistorisk interesse og forståelse for hvor viktig bruk av livshistorier er som metodisk tilnærming. Boken retter seg mot fagfolk, ansatte i tjenestene, undervisningspersonell, studenter, forskere og personer med interesse for menneskers livshistorie. Trine Fossland er sosiolog, dr.polit. og ansatt som post.doc. ved Universitetet i Tromsø, Cepin / Institutt for sosiologi, statsvitenskap og samfunnsplanlegging. Hun har anvendt en livshistorisk tilnærming i avhandlingen Livsløp i endring (2005), og har hatt ansvar for metodeundervisning ved Universitetet i Tromsø. Kirsten Thorsen er psykolog, professor dr.philos. Hun er seniorforsker ved Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA), professor II ...