Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Religion, historie og filosofi Historie Kunnskap - hver etter sin stand og sitt kjønn

    Kunnskap - hver etter sin stand og sitt kjønn

    Kunnskap - hver etter sin stand og sitt kjønn

    Kunnskap - hver etter sin stand og sitt kjønn (utdanning i norske byer på 1700-tallet)

    Forfatter Akademika

    På lager - sendes nå ( 2 stk. )

    299,- Nå 259,-

    ISBN:

    9788232101740

    Forlag:

    Akademika

    Trykkeår:

    2013

    Utgitt:

    2013

    Utgave:

    1

    Sider:

    206

    Vekt:

    400 gr

    Alder:

    Voksen

    Kunnskap - hver etter sin stand og sitt kjønn
    Akademika
    9788232101740

    Forlagets omtale:

    Skolen er vår viktigste institusjon for å overføre kunnskap til barn. I dagens skoleer det et mål å gi alle barn like muligheter, men slik har det ikke alltid vært. På 1700-tallet skulle barn utdannes i samsvar med sin sosiale bakgrunn. Ulike former for skoler ble prøvd ut, i samspill med et LES MER samfunn somble omformet av internasjonale økonomiske og politiske prosesser. Denne boka handler om opplæring av barn i det norske bysamfunn på slutten av 1700-tallet og begynnelsen av 1800-tallet, og gir ny innsikt i sammenhengen mellom ulike typer skoler og samfunnsforhold i endring. Problemer ogforslag til løsninger fra denne tiden kjenner vi også igjen i dagens diskusjon om skolen.Viktige spørsmål var og er: Hva skal barn lære? Hvorfor skal de lære det? Skal alle barn lære det samme? Ida Bull er professor i historie ved Institutt for historie og klassiske fag ved NTNU, og har tidligere vært arkivar ved Statsarkivet i Trondheim. Hun har arbeidet med økonomisk historie, sosialhistorie og kvinnehistorie på 1600- til 1900-tallet og har skrevet en avhandling om handelshusene i Trondheim på 1700-tallet. LES MINDRE Forlagets omtale Skolen er vår viktigste institusjon for å overføre kunnskap til barn. I dagens skoleer det et mål å gi alle barn like muligheter, men slik har det ikke alltid vært. På 1700-tallet skulle barn utdannes i samsvar med sin sosiale bakgrunn. Ulike former for skoler ble prøvd ut, i samspill med et samfunn somble omformet av internasjonale økonomiske og politiske prosesser. Denne boka handler om opplæring av barn i det norske bysamfunn på slutten av 1700-tallet og begynnelsen av 1800-tallet, og gir ny innsikt i sammenhengen mellom ulike typer skoler og samfunnsforhold i endring. Problemer ogforslag til løsninger fra denne tiden kjenner vi også igjen i dagens diskusjon om skolen.Viktige spørsmål var og er: Hva skal barn lære? Hvorfor skal de lære det? Skal alle barn lære det samme? Ida Bull er professor i historie ved Institutt for historie og klassiske fag ved NTNU, og har tidligere vært arkivar ved Statsarkivet i Trondheim. Hun har arbeidet med økonomisk historie, sosialhistorie og kvinnehistorie på 1600- til 1900-tallet og har skrevet en avhandling om handelshusene i Trondheim på 1700-tallet.