Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Religion, historie og filosofi Filosofi / idèhistorie Moralens sjanser i markedets tidsalder

    Moralens sjanser i markedets tidsalder

    Moralens sjanser i markedets tidsalder

    Moralens sjanser i markedets tidsalder (om kulturelle forutsetninger for moral)

    Forfatter Gyldendal akademisk

    (Jan-Olav Henriksen - Forfatter)

    Gyldendal akademisk

    Levering 2-6 dager

    399,- Nå 345,-

    ISBN:

    9788205323414

    Forlag:

    Gyldendal akademisk

    Trykkeår:

    2004

    Utgitt:

    2003

    Utgave:

    1

    Sider:

    207

    Vekt:

    390 gr

    Alder:

    Voksen

    Moralens sjanser i markedets tidsalder
    Gyldendal akademisk
    9788205323414

    Haugenboks omtale:

    Bokens idé er at markedet gjennom de siste årene har fått en dominerende plass i utviklingen av samfunnet, på bekostning av moralsk engasjement hos vanlige mennesker. På stadig nye områder får markedet det avgjørende ord for hva som er liv laga, og over hva som må dø. Markedet fortrenger moralen og LES MER dens immaterielle verdier, og antar selv en pseudomoralsk karakter som ikke lar seg motsi. Boken gir analyser av hvordan dette har skjedd, og den søker å finne kilder for alternative tenke- og handlemåter. Har litteraturliste. LES MINDRE Haugenboks omtale Bokens idé er at markedet gjennom de siste årene har fått en dominerende plass i utviklingen av samfunnet, på bekostning av moralsk engasjement hos vanlige mennesker. På stadig nye områder får markedet det avgjørende ord for hva som er liv laga, og over hva som må dø. Markedet fortrenger moralen og dens immaterielle verdier, og antar selv en pseudomoralsk karakter som ikke lar seg motsi. Boken gir analyser av hvordan dette har skjedd, og den søker å finne kilder for alternative tenke- og handlemåter. Har litteraturliste.

    Forlagets omtale:

    Hva slags samfunn vil vi ha? Bruker vi livene våre til det vi virkelig mener er viktigst? Opplever vi at vi har makt til å bestemme over det som betyr mest for oss, og for våre barn?Moralens sjanser i markedets tidsalder innbyr til refleksjon over disse, og en rekke beslektede spørsmål. Spørsmål LES MER som mange, ikke minst voksne som er foreldre, er opptatt av, men som det sjelden er anledning til å fordype seg i. Bokens bærende idé er at markedet gjennom de siste årene har fått en dominerende plass i utviklingen av samfunnet . på bekostning av moralsk engasjement hos vanlige mennesker. Moral er ikke trumf, det er det markedet og dets «verdier» som er. På stadig nye områder, i stadig flere menneskelige virksomheter, får markedet det avgjørende ord for hva som er liv laga, og over hva som må dø. Markedet fortrenger moralen og dens immaterielle verdier, og antar selv en pseudomoralsk karakter som ikke lar seg motsi. Boken gir brede analyser av hvordan vi er kommet inn i dette uføret, og den søker å finne kilder for alternative tenke- og handlemåter. Truede kilder til moralsk refleksjon og besinnelse . avhengighet og sårbarhet, skyld og anger . trekkes inn på det mellommenneskelige planet, og supplerer den ellers bredt anlagte samtidsdiagnosen og samfunnskritikken. LES MINDRE Forlagets omtale Hva slags samfunn vil vi ha? Bruker vi livene våre til det vi virkelig mener er viktigst? Opplever vi at vi har makt til å bestemme over det som betyr mest for oss, og for våre barn?Moralens sjanser i markedets tidsalder innbyr til refleksjon over disse, og en rekke beslektede spørsmål. Spørsmål som mange, ikke minst voksne som er foreldre, er opptatt av, men som det sjelden er anledning til å fordype seg i. Bokens bærende idé er at markedet gjennom de siste årene har fått en dominerende plass i utviklingen av samfunnet . på bekostning av moralsk engasjement hos vanlige mennesker. Moral er ikke trumf, det er det markedet og dets «verdier» som er. På stadig nye områder, i stadig flere menneskelige virksomheter, får markedet det avgjørende ord for hva som er liv laga, og over hva som må dø. Markedet fortrenger moralen og dens immaterielle verdier, og antar selv en pseudomoralsk karakter som ikke lar seg motsi. Boken gir brede analyser av hvordan vi er kommet inn i dette uføret, og den søker å finne kilder for alternative tenke- og handlemåter. Truede kilder til moralsk refleksjon og besinnelse . avhengighet og sårbarhet, skyld og anger . trekkes inn på det mellommenneskelige planet, og supplerer den ellers bredt anlagte samtidsdiagnosen og samfunnskritikken.