Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Religion, historie og filosofi Filosofi / idèhistorie Økofilosofi

    Økofilosofi

    Økofilosofi

    Økofilosofi (økologi, evolusjonsteori og transformativ læring)

    Forfatter Tapir akademisk forl.

    Levering 2-6 dager

    385,- Nå 333,-

    ISBN:

    9788251920704

    Forlag:

    Tapir akademisk forl.

    Trykkeår:

    2007

    Utgitt:

    2005

    Utgave:

    1

    Sider:

    283

    Vekt:

    540 gr

    Alder:

    Voksen

    Økofilosofi
    Tapir akademisk forl.
    9788251920704

    Forlagets omtale:

    Denne boken er et bidrag til økofilosofien. Den er et forsøk på å tilbakevise kritikken som er rettet mot økofilosofien. Kritikken har dreid seg om to ting. Det ene er påstanden om at økofilosofien ikke er tilstrekkelig vitenskapelig fundert. Det andre er innvendinger av mer moralfilosofisk art. LES MER Ved å ta utgangspunkt i økologien som vitenskap og klargjøre på hvilken måte vi kan tale om "samspillet" i naturen, og deretter argumentere for at naturen er moralsk viktige for mennesket og ikke minst våre humanistiske verdier, mener forfatteren å vise hvordan kritikken av økofilosofien er urimelig. Boken innledes med en innføring i tradisjonell økofilosofi med vekt på å formidle hvordan ulike tilnærminger har ulike idèhistoriske forutsetninger. Deretter følger en analyse av økologien som vitenskap i tre ulike modeller. Så legges grunnlaget for en alternativ evolusjonsteoretisk og økologisk begrunnelse for samspillet i naturen. Videre argumenteres det for en moralfilosofisk posisjon; moralsk holisme og som viser at det å ta vare på naturen samtidig er å utvikle våre humanistiske verdier. I avsnittet om pragmatismens betydning for økofilosofien samordnes noen av de nevnte problemstillinger. Til slutt henvises det til en ny læringsmodell: Transformativ læring. Her redegjøres det for hvordan transformativ læring kan bidra til en bedre verden med større økologisk bevissthet og at dette er nært forbundet med respekt for, og solidaritet med våre medmennesker, andre kulturer og folkeslag. Forfatteren mener at disse tingene må få en helt annen og mer sentral plass i vårt læringssystem, fra barneskole til høyere utdannelse. Det antydes også hvordan dette kan la seg praktisere i klasserommet. Trond Gansmo Jakobsen (f. 1952) tok magistergarden i filosofi ved universitetet i Tromsø i 1984 og dr.philos.-graden på en avhandling om biologiens filosofi ved samme lærested i 1999. Ansatt som universitetslærer og senere som universitetslektor ved UiTø i perioden 1983-94, imidlertid med ... LES MINDRE Forlagets omtale Denne boken er et bidrag til økofilosofien. Den er et forsøk på å tilbakevise kritikken som er rettet mot økofilosofien. Kritikken har dreid seg om to ting. Det ene er påstanden om at økofilosofien ikke er tilstrekkelig vitenskapelig fundert. Det andre er innvendinger av mer moralfilosofisk art. Ved å ta utgangspunkt i økologien som vitenskap og klargjøre på hvilken måte vi kan tale om "samspillet" i naturen, og deretter argumentere for at naturen er moralsk viktige for mennesket og ikke minst våre humanistiske verdier, mener forfatteren å vise hvordan kritikken av økofilosofien er urimelig. Boken innledes med en innføring i tradisjonell økofilosofi med vekt på å formidle hvordan ulike tilnærminger har ulike idèhistoriske forutsetninger. Deretter følger en analyse av økologien som vitenskap i tre ulike modeller. Så legges grunnlaget for en alternativ evolusjonsteoretisk og økologisk begrunnelse for samspillet i naturen. Videre argumenteres det for en moralfilosofisk posisjon; moralsk holisme og som viser at det å ta vare på naturen samtidig er å utvikle våre humanistiske verdier. I avsnittet om pragmatismens betydning for økofilosofien samordnes noen av de nevnte problemstillinger. Til slutt henvises det til en ny læringsmodell: Transformativ læring. Her redegjøres det for hvordan transformativ læring kan bidra til en bedre verden med større økologisk bevissthet og at dette er nært forbundet med respekt for, og solidaritet med våre medmennesker, andre kulturer og folkeslag. Forfatteren mener at disse tingene må få en helt annen og mer sentral plass i vårt læringssystem, fra barneskole til høyere utdannelse. Det antydes også hvordan dette kan la seg praktisere i klasserommet. Trond Gansmo Jakobsen (f. 1952) tok magistergarden i filosofi ved universitetet i Tromsø i 1984 og dr.philos.-graden på en avhandling om biologiens filosofi ved samme lærested i 1999. Ansatt som universitetslærer og senere som universitetslektor ved UiTø i perioden 1983-94, imidlertid med ...