Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Språk Litteraturvitenskap Den flerstemmige sakprosaen

    Den flerstemmige sakprosaen

    Den flerstemmige sakprosaen

    Den flerstemmige sakprosaen (nye tekstanalyser)

    Forfatter Fagbokforl.

    (Susanne Moen - Forfatter)

    Fagbokforl.

    (Elisabeth Ringdal - Forfatter)

    Fagbokforl.

    (Aslaug Veum - Forfatter)

    Fagbokforl.

    (Johan L. Tønnesson - Redaktør)

    Fagbokforl.

    Levering 2-6 dager

    429,- Nå 371,-

    ISBN:

    9788276748888

    Forlag:

    Fagbokforl.

    Trykkeår:

    2002

    Utgitt:

    2002

    Utgave:

    1

    Sider:

    250

    Vekt:

    493 gr

    Alder:

    Voksen

    Serie:

    LNUs skriftserie (nr. 149)

    Språk:

    Bokmål og Nynorsk

    Den flerstemmige sakprosaen
    Fagbokforl.
    9788276748888

    Forlagets omtale:

    I skolen lærer vi at sakprosatekster er tydelige og informative. Elevene øves opp i å skrive referater, rapporter, artikler, søknader osv., og de lærer tidlig å skille - nokså kategorisk - mellom sakprosatekster og litterære tekster. Men er det virkelig slik at sakprosatekster - i motsetning til LES MER poesien - er klare og entydige, og at budskapet dermed er lettere tilgjengelig enn i en litterær tekst? Nei, mener forfatterne av denne boka. Sakprosa er oftest ikke slik, og det er slett ingen svakhet. Gjennom praktiske tekstanalyser av blant annet tekstmeldinger, reklamekampanjer, ungdomsradio og læreplanens generelle del viser de hvor mangfoldig, produktiv - og manipulerende - sakprosa kan være. Boka er aktuell for alle tekst- og samfunnsinteresserte lesere, men er skrevet med særlig tanke på dem som underviser eller har planer om å undervise i språk, litteratur og mediefag i skolen. Samlet gir analysene mange nyttige innspill til hvordan vi kan arbeide videre med sakprosa. Bak i boka er det en omfattende ordliste fra moderne tekst- og diskursforskning. Redaktør Johan L. Tønnesson og hans medforfattere, Trine Gedde Dahl, Susanne Moen, Elisabeth Ringdal og Aslaug Veum, er alle tekstforskere med variert erfaring fra undervisning, informasjon og journalistikk. Professor Kjell Lars Berge, som står sentralt i norsk sakprosaforskning, har skrevet bokas etterord. LES MINDRE Forlagets omtale I skolen lærer vi at sakprosatekster er tydelige og informative. Elevene øves opp i å skrive referater, rapporter, artikler, søknader osv., og de lærer tidlig å skille - nokså kategorisk - mellom sakprosatekster og litterære tekster. Men er det virkelig slik at sakprosatekster - i motsetning til poesien - er klare og entydige, og at budskapet dermed er lettere tilgjengelig enn i en litterær tekst? Nei, mener forfatterne av denne boka. Sakprosa er oftest ikke slik, og det er slett ingen svakhet. Gjennom praktiske tekstanalyser av blant annet tekstmeldinger, reklamekampanjer, ungdomsradio og læreplanens generelle del viser de hvor mangfoldig, produktiv - og manipulerende - sakprosa kan være. Boka er aktuell for alle tekst- og samfunnsinteresserte lesere, men er skrevet med særlig tanke på dem som underviser eller har planer om å undervise i språk, litteratur og mediefag i skolen. Samlet gir analysene mange nyttige innspill til hvordan vi kan arbeide videre med sakprosa. Bak i boka er det en omfattende ordliste fra moderne tekst- og diskursforskning. Redaktør Johan L. Tønnesson og hans medforfattere, Trine Gedde Dahl, Susanne Moen, Elisabeth Ringdal og Aslaug Veum, er alle tekstforskere med variert erfaring fra undervisning, informasjon og journalistikk. Professor Kjell Lars Berge, som står sentralt i norsk sakprosaforskning, har skrevet bokas etterord.