Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Språk Språkvitenskap Funksjonell grammatikk og tekstanalyse

    Funksjonell grammatikk og tekstanalyse

    Funksjonell grammatikk og tekstanalyse

    Funksjonell grammatikk og tekstanalyse

    Forfatter Unipub forl.

    Levering 2-6 dager

    339,- Nå 293,-

    ISBN:

    9788274771611

    Forlag:

    Unipub forl.

    Trykkeår:

    2007

    Utgitt:

    2004

    Utgave:

    2

    Sider:

    202

    Vekt:

    390 gr

    Alder:

    Voksen

    Språk:

    Bokmål og Nynorsk

    Funksjonell grammatikk og tekstanalyse
    Unipub forl.
    9788274771611

    Forlagets omtale:

    Funksjonell grammatikk skiller seg fra tradisjonell skolegrammatikk ved at den sier noe vesentlig om språklig kommunikasjon og hva språkbruk egentlig går ut på. Denne grammatikkmodellen konsentrerer seg ikke bare om formell analyse av setninger og setningsledd. Den tar utgangspunkt i at en tekst LES MER eller ytring ikke kan løsrives fra sammenhengen den opptrer i, men må analyseres på bakgrunn av den kulturen, eller det samfunnssystemet, som frembringer den. Den funksjonelle grammatikken tar altså for seg språkets semantiske og sosiale funksjoner, i tillegg til å beskrive språkinterne relasjoner. Funksjonell grammatikk og tekstanalyse er en innføring i en moderne og annerledes måte å oppfatte språk på, og er en praktisk «begrepsverktøykasse» for dem som skal analysere og vurdere tekster. Modellen bygger på prinsippene hos den engelske lingvisten M. A. K. Halliday. Boken er egnet for høyskole- og universitetsstudenter som studerer norsk på høyere nivå, men henvender seg også til andre språkinteresserte, ettersom modellen presenterer et nytt perspektiv på språk og kommunikasjon generelt. Bjørn Vigeland er førsteamanuensis på Høyskolen i Oslo, men underviser p.t ved statsuniversitetet i Moskva (MGU). Boken bygger på de praktiske erfaringer han har gjort med funksjonell grammatikkundervisning og tekstanalyse i lærerutdanningen. Et interessant resultat av denne virksomheten har vært erkjennelsen av at modellen ikke bare er et redskap for undervisning i grammatikk: Den språklige bevisstheten som utvikles gjennom modellen, kan også være et hjelpemiddel til å forbedre egen skriveferdighet. LES MINDRE Forlagets omtale Funksjonell grammatikk skiller seg fra tradisjonell skolegrammatikk ved at den sier noe vesentlig om språklig kommunikasjon og hva språkbruk egentlig går ut på. Denne grammatikkmodellen konsentrerer seg ikke bare om formell analyse av setninger og setningsledd. Den tar utgangspunkt i at en tekst eller ytring ikke kan løsrives fra sammenhengen den opptrer i, men må analyseres på bakgrunn av den kulturen, eller det samfunnssystemet, som frembringer den. Den funksjonelle grammatikken tar altså for seg språkets semantiske og sosiale funksjoner, i tillegg til å beskrive språkinterne relasjoner. Funksjonell grammatikk og tekstanalyse er en innføring i en moderne og annerledes måte å oppfatte språk på, og er en praktisk «begrepsverktøykasse» for dem som skal analysere og vurdere tekster. Modellen bygger på prinsippene hos den engelske lingvisten M. A. K. Halliday. Boken er egnet for høyskole- og universitetsstudenter som studerer norsk på høyere nivå, men henvender seg også til andre språkinteresserte, ettersom modellen presenterer et nytt perspektiv på språk og kommunikasjon generelt. Bjørn Vigeland er førsteamanuensis på Høyskolen i Oslo, men underviser p.t ved statsuniversitetet i Moskva (MGU). Boken bygger på de praktiske erfaringer han har gjort med funksjonell grammatikkundervisning og tekstanalyse i lærerutdanningen. Et interessant resultat av denne virksomheten har vært erkjennelsen av at modellen ikke bare er et redskap for undervisning i grammatikk: Den språklige bevisstheten som utvikles gjennom modellen, kan også være et hjelpemiddel til å forbedre egen skriveferdighet.