Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Språk Litteraturvitenskap Litteraturens nytteverdi

    Litteraturens nytteverdi

    Litteraturens nytteverdi

    Litteraturens nytteverdi

    Forfatter Fagbokforl.

    Levering 2-6 dager

    379,-

    ISBN:

    9788245005615

    Forlag:

    Fagbokforl.

    Trykkeår:

    2009

    Utgitt:

    2009

    Utgave:

    1

    Sider:

    251

    Vekt:

    409 gr

    Alder:

    Voksen

    Serie:

    LNUs skriftserie (nr. 178)

    Litteraturens nytteverdi
    Fagbokforl.
    9788245005615

    Forlagets omtale:

    Har skjønnlitteraturen nytteverdi i dagens skole? På hvilken måte er den i så fall nyttig? Skjønnlitteraturens plass i skolen er under press i det nye norskfaget. Internasjonale sammenlikninger av skoleprestasjoner og nye læreplaner favoriserer virkelighetsrelevans og nytte for livet utenfor LES MER skolen. Boken diskuterer noen sentrale begreper i dette nye skolepolitiske og pedagogiske klimaet og presenterer en måte å arbeide med skjønnlitteratur på som kan være et svar på disse utfordringene for litteraturfaget. Å lese og forholde seg til skjønnlitteratur innebærer å engasjere seg i en verden av stemmer, synspunkter, verdier og holdninger. Litteraturarbeid i et slikt perspektiv er myndiggjøring og forberedelse til deltakelse i demokratiet nyttig og verdifullt og samtidig en ny og nøktern måte å legitimere skjønnlitteraturens plass i skolen på. Atle Skaftun er førsteamanuensis i nordisk litteraturvitenskap ved Universitetet i Stavanger. Han har tidligere utgitt Knut Hamsuns dialogiske realisme (2003) og Å kunne lese (2006). LES MINDRE Forlagets omtale Har skjønnlitteraturen nytteverdi i dagens skole? På hvilken måte er den i så fall nyttig? Skjønnlitteraturens plass i skolen er under press i det nye norskfaget. Internasjonale sammenlikninger av skoleprestasjoner og nye læreplaner favoriserer virkelighetsrelevans og nytte for livet utenfor skolen. Boken diskuterer noen sentrale begreper i dette nye skolepolitiske og pedagogiske klimaet og presenterer en måte å arbeide med skjønnlitteratur på som kan være et svar på disse utfordringene for litteraturfaget. Å lese og forholde seg til skjønnlitteratur innebærer å engasjere seg i en verden av stemmer, synspunkter, verdier og holdninger. Litteraturarbeid i et slikt perspektiv er myndiggjøring og forberedelse til deltakelse i demokratiet nyttig og verdifullt og samtidig en ny og nøktern måte å legitimere skjønnlitteraturens plass i skolen på. Atle Skaftun er førsteamanuensis i nordisk litteraturvitenskap ved Universitetet i Stavanger. Han har tidligere utgitt Knut Hamsuns dialogiske realisme (2003) og Å kunne lese (2006).