Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Språk Norske døves tegnspråk

    Norske døves tegnspråk

    Norske døves tegnspråk

    Norske døves tegnspråk (noen pedagogiske og språkvitenskapelige aspekter)

    Forfatter Tapir

    Levering 2-6 dager

    269,- Nå 233,-

    ISBN:

    9788251905701

    Forlag:

    Tapir

    Trykkeår:

    2007

    Utgitt:

    1983

    Utgave:

    1

    Sider:

    167

    Vekt:

    344 gr

    Alder:

    Voksen

    Norske døves tegnspråk
    Tapir
    9788251905701

    Forlagets omtale:

    Norske døves tegnspråk er et selvstendig språk. Det har hittil ikke vært utforsket. I denne boken omhandles ulike miljøer og noen typiske egenskaper for tegnet språk. Forfatteren fremhever betydningen av at døve elever får sitt eget språk i sin undervisning. I dag er det talespråket med tegn som LES MER støtte for ordene som er den dominerende koden. Den tilfredsstiller ikke kommunikasjonsbehovet mellom elev og lærer. Undersøkelsen viser at det er umulig å snakke norsk og samtidig utføre tegnspråket på dets egne premisser. - En bestemt gruppe språksymboler er kartlagt og analysert. Det er utviklet et notasjonssystem for å beskrive hvordan munnen ser ut i disse tegnene. Boken inneholder derfor både et pedagogisk og et språkvitenskapelig perspektiv. Arbeidet med undersøkelsen ble utført i forbindelse med Marit Vogt-Svendsens embedseksamen i spesialpedagogikk i 1981 ved Statens Spesiallærerhøgskole LES MINDRE Forlagets omtale Norske døves tegnspråk er et selvstendig språk. Det har hittil ikke vært utforsket. I denne boken omhandles ulike miljøer og noen typiske egenskaper for tegnet språk. Forfatteren fremhever betydningen av at døve elever får sitt eget språk i sin undervisning. I dag er det talespråket med tegn som støtte for ordene som er den dominerende koden. Den tilfredsstiller ikke kommunikasjonsbehovet mellom elev og lærer. Undersøkelsen viser at det er umulig å snakke norsk og samtidig utføre tegnspråket på dets egne premisser. - En bestemt gruppe språksymboler er kartlagt og analysert. Det er utviklet et notasjonssystem for å beskrive hvordan munnen ser ut i disse tegnene. Boken inneholder derfor både et pedagogisk og et språkvitenskapelig perspektiv. Arbeidet med undersøkelsen ble utført i forbindelse med Marit Vogt-Svendsens embedseksamen i spesialpedagogikk i 1981 ved Statens Spesiallærerhøgskole