Ny kunde? Registrer deg her!

Hvorfor registrere deg?

  • Raskere utsjekk
  • Se logg over tidligere kjøp
  • Motta gode tilbud og anbefalinger
Registrer deg her
Velg kundetype:
E-post:

Haugenbok.no Fagbøker Helse- og sosialfag Utviklingsrettet intersubjektiv psykoterapi med barn og unge

Utviklingsrettet intersubjektiv psykoterapi med barn og unge

Utviklingsrettet intersubjektiv psykoterapi med barn og unge

Utviklingsrettet intersubjektiv psykoterapi med barn og unge

På lager - sendes nå ( 4 stk. )

439,- Nå 375,-

ISBN:

9788245011937

Forlag:

Fagbokforl.

Trykkeår:

2012

Utgitt:

2012

Utgave:

1

Sider:

278

Vekt:

586 gr

Alder:

Voksen

Utviklingsrettet intersubjektiv psykoterapi med barn og unge
Fagbokforl.
9788245011937

Forlagets omtale:

Denne boka gir en teoretisk og klinisk nær innføring i utviklingsrettet intersubjektiv terapi med barn og unge. Terapiforståelsen bygger på utviklingspsykologisk kunnskap med en særlig vekt på intersubjektiv deling i terapi som utviklingsfremmende. Gjennom intersubjektiv utveksling og deling skapes LES MER både selvforståelse, relasjonsforståelse og forståelse av verden. Den terapeutiske forståelsen som formidles i denne boka, har som utgangspunkt å gjenvinne intersubjektiv deling som et grunnlag for selvutvikling. I et utviklingspsykologisk perspektiv vil barns og unges symptomer også involvere vansker med emosjonsregulering og oppmerksomhet. Et hovedmål for det terapeutiske arbeidet med barn og ungdom vil således være å utvikle en relasjon som skaper muligheter for nye erfaringer med gjensidig påvirkning. Intersubjektive utviklingsprosesser skjer først og fremst implisitt, også når verbalspråket blir anvendt. Det fremheves derfor at terapeuten må ha både kunnskap og bevissthet om betydningen av nonverbale, affektive kommunikasjonsprosesser og om barnespråket, for eksempel leken. I tillegg må man ha god kunnskap om barn og unges utviklingsoppgaver og kunne formidle og samarbeide med omsorgspersonene om disse. En terapiprosess skal representere et avgrenset innslag i barn og unges liv, men forfatterne viser at en slik prosess kan ha stor innvirkning på den enkeltes utvikling og også føre til positive endringer i både barnets og ungdommens relasjon til andre og i det omsorgssystemet som man skal samarbeide med. Boka inneholder gode kasusillustrasjoner som viser hvordan utviklingspsykologisk kunnskap kan integreres i psykoterapi, og hvordan det enkelte barnet og den enkelte ungdommen tar i bruk mulighetene i det terapeutiske rom. Gjennom integrering av teori og klinisk erfaring har denne boka som formål å inspirere psykoterapeuter til å tilby barn og ungdom sitt eget terapeutiske rom. Birgit Svendsen er dr.psychol. og førsteamanuensis ved psykologisk institutt, NTNU, Tro... LES MINDRE Forlagets omtale Denne boka gir en teoretisk og klinisk nær innføring i utviklingsrettet intersubjektiv terapi med barn og unge. Terapiforståelsen bygger på utviklingspsykologisk kunnskap med en særlig vekt på intersubjektiv deling i terapi som utviklingsfremmende. Gjennom intersubjektiv utveksling og deling skapes både selvforståelse, relasjonsforståelse og forståelse av verden. Den terapeutiske forståelsen som formidles i denne boka, har som utgangspunkt å gjenvinne intersubjektiv deling som et grunnlag for selvutvikling. I et utviklingspsykologisk perspektiv vil barns og unges symptomer også involvere vansker med emosjonsregulering og oppmerksomhet. Et hovedmål for det terapeutiske arbeidet med barn og ungdom vil således være å utvikle en relasjon som skaper muligheter for nye erfaringer med gjensidig påvirkning. Intersubjektive utviklingsprosesser skjer først og fremst implisitt, også når verbalspråket blir anvendt. Det fremheves derfor at terapeuten må ha både kunnskap og bevissthet om betydningen av nonverbale, affektive kommunikasjonsprosesser og om barnespråket, for eksempel leken. I tillegg må man ha god kunnskap om barn og unges utviklingsoppgaver og kunne formidle og samarbeide med omsorgspersonene om disse. En terapiprosess skal representere et avgrenset innslag i barn og unges liv, men forfatterne viser at en slik prosess kan ha stor innvirkning på den enkeltes utvikling og også føre til positive endringer i både barnets og ungdommens relasjon til andre og i det omsorgssystemet som man skal samarbeide med. Boka inneholder gode kasusillustrasjoner som viser hvordan utviklingspsykologisk kunnskap kan integreres i psykoterapi, og hvordan det enkelte barnet og den enkelte ungdommen tar i bruk mulighetene i det terapeutiske rom. Gjennom integrering av teori og klinisk erfaring har denne boka som formål å inspirere psykoterapeuter til å tilby barn og ungdom sitt eget terapeutiske rom. Birgit Svendsen er dr.psychol. og førsteamanuensis ved psykologisk institutt, NTNU, Tro...

Gå ikke glipp av nyheter og gode tilbud. Meld deg på vårt nyhetsbrev og hold deg oppdatert!

Noe gikk galt, vennligst prøv igjen senere.
Suksess! Du er nå meldt på nyhetsbrevet
Du er allerede mottaker av nyhetsbrevet vårt.