Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Medie og kommunikasjon Kommentarutgave til Vær Varsom-plakaten

    Kommentarutgave til Vær Varsom-plakaten

    Kommentarutgave til Vær Varsom-plakaten

    Kommentarutgave til Vær Varsom-plakaten

    På lager - sendes nå ( 4 stk. )

    429,-

    ISBN:

    9788202522681

    Forlag:

    Cappelen Damm akademisk

    Trykkeår:

    2016

    Utgitt:

    2016

    Utgave:

    1

    Sider:

    274

    Vekt:

    520 gr

    Alder:

    Voksen

    Kommentarutgave til Vær Varsom-plakaten
    Cappelen Damm akademisk
    9788202522681

    Forlagets omtale:

    Norsk Presseforbund vedtok den første Vær Varsom-plakaten (VVP) i 1936. Siden er plakaten revidert en rekke ganger, siste gang sommeren 2015. Med fremveksten av nye medier er presseetikken i dynamisk utvikling, og behovet er derfor større enn noen gang for en samlet fremstilling av hvordan de LES MER enkelte bestemmelsene i plakaten blir praktisert. Advokatfirmaet Schjødts medarbeidere har gjennom mange årtier representert norske medier i medierettslige tvister, og dette arbeidet danner grunnlaget for Kommentarutgave til Vær Varsom-plakaten. Men det er viktig å understreke skillet mellom medierett og presseetikk. Pressens Faglige Utvalgs (PFUs) håndheving av det presseetiske regelverket er ikke rettslig bindende, og det finnes ikke alltid et fasitsvar på hva som er god presseskikk i en gitt situasjon. Hvordan praktiserer utvalget det presseetiske regelverket? Samlet sett kan PFUs avgjørelser gi en pekepinn om hvordan presseetikken utvikler seg. I summen av enkeltavgjørelser er det mulig å finne bærende presseetiske prinsipper, selv om avgjørelsene ikke alltid er helt entydige. Kommentarutgave til Vær Varsom-plakaten passer for alle som er opptatt av presseetikk, for studenter og ansatte i mediene. LES MINDRE Forlagets omtale Norsk Presseforbund vedtok den første Vær Varsom-plakaten (VVP) i 1936. Siden er plakaten revidert en rekke ganger, siste gang sommeren 2015. Med fremveksten av nye medier er presseetikken i dynamisk utvikling, og behovet er derfor større enn noen gang for en samlet fremstilling av hvordan de enkelte bestemmelsene i plakaten blir praktisert. Advokatfirmaet Schjødts medarbeidere har gjennom mange årtier representert norske medier i medierettslige tvister, og dette arbeidet danner grunnlaget for Kommentarutgave til Vær Varsom-plakaten. Men det er viktig å understreke skillet mellom medierett og presseetikk. Pressens Faglige Utvalgs (PFUs) håndheving av det presseetiske regelverket er ikke rettslig bindende, og det finnes ikke alltid et fasitsvar på hva som er god presseskikk i en gitt situasjon. Hvordan praktiserer utvalget det presseetiske regelverket? Samlet sett kan PFUs avgjørelser gi en pekepinn om hvordan presseetikken utvikler seg. I summen av enkeltavgjørelser er det mulig å finne bærende presseetiske prinsipper, selv om avgjørelsene ikke alltid er helt entydige. Kommentarutgave til Vær Varsom-plakaten passer for alle som er opptatt av presseetikk, for studenter og ansatte i mediene.