Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Medie og kommunikasjon Mediedanning og mediepedagogikk

    Mediedanning og mediepedagogikk

    Mediedanning og mediepedagogikk

    Mediedanning og mediepedagogikk (fra digital begeistring til kritisk dømmekraft)

    Levering 2-6 dager

    449,- Nå 388,-

    ISBN:

    9788205371675

    Forlag:

    Gyldendal akademisk

    Trykkeår:

    2010

    Utgitt:

    2007

    Utgave:

    1

    Sider:

    221

    Vekt:

    344 gr

    Alder:

    Voksen

    Språk:

    Bokmål og Nynorsk

    Mediedanning og mediepedagogikk
    Gyldendal akademisk
    9788205371675

    Haugenboks omtale:

    Boka introduserer teoretiske begrep som bidrar til kritisk innsikt om mediekompetanse. Forfatterne retter kritikk mot den instrumentelle tenkningen som de mener preger skolens medieundervisning, og argumenterer for at mediepedagogikken bør utvikle større kunnskap om det moderne samfunnets mediekultu LES MER r. De går nærmere inn på ulike sider av mediesamfunnets utfordringer, drøfter teoretiske tilnærminger og presenterer praktiske eksempler fra skolehverdagen. Boka egner seg for høgere utdanning, pedagoger, ansatte i mediebransjen og foreldre. LES MINDRE Haugenboks omtale Boka introduserer teoretiske begrep som bidrar til kritisk innsikt om mediekompetanse. Forfatterne retter kritikk mot den instrumentelle tenkningen som de mener preger skolens medieundervisning, og argumenterer for at mediepedagogikken bør utvikle større kunnskap om det moderne samfunnets mediekultur. De går nærmere inn på ulike sider av mediesamfunnets utfordringer, drøfter teoretiske tilnærminger og presenterer praktiske eksempler fra skolehverdagen. Boka egner seg for høgere utdanning, pedagoger, ansatte i mediebransjen og foreldre.

    Forlagets omtale:

    Hvordan påvirker mediene oss? Krever medieutviklingen en ny dannelsestenkning? Hva betyr danning i en ny medietid? Hva er digital dømmekraft? Spørsmålene om etikk, moral og verdier i mediesamfunnet er kommet i skyggen av begeistringen for nyvinninger i den nye kommunikasjonsteknologien og LES MER grensesprengende sjangere innen fjernsynet. Den offentlige diskusjonen om chattekanaler på Internett og reality-TV er ofte preget av defensiv, moralistisk forargelse grunnet manglende teoretisk innsikt og grunnleggende begrep.Denne boken søker å bøte på denne mangelen. Den introduserer teoretiske begrep som bidrar til kritisk innsikt om mediekompetanse, både når gjelder nyheter om katastrofer i fjernsynet eller vandring i den virtuelle verden. Forfatterne retter kritikk mot den instrumentelle tenkningen som har preget skolens medieundervisning og argumenterer for at mediepedagogikken bør utvikle forståelse for det moderne samfunnets mediekultur som helhet. De unge trenger en mediekompetanse, som gir dem en bedre innsikt om den sosiale, økonomiske og historiske sammenhengen i medietekstene. Uten denne kompetansen produserer skolen mediedyslektiske elever.Boken er tenkt som en lærebok for høyskole- og universitetsstudenter og lærere i pedagogikk og mediefag, men den kan også brukes som en fagbok om mediedanning av journalister, kulturmedarbeidere og engasjerte foreldre. Forfatterne går nærmere inn på ulike sider av mediesamfunnets utfordringer, drøfter teoretiske tilnærminger eller presenterer praktiske eksempler fra skolehverdagen. LES MINDRE Forlagets omtale Hvordan påvirker mediene oss? Krever medieutviklingen en ny dannelsestenkning? Hva betyr danning i en ny medietid? Hva er digital dømmekraft? Spørsmålene om etikk, moral og verdier i mediesamfunnet er kommet i skyggen av begeistringen for nyvinninger i den nye kommunikasjonsteknologien og grensesprengende sjangere innen fjernsynet. Den offentlige diskusjonen om chattekanaler på Internett og reality-TV er ofte preget av defensiv, moralistisk forargelse grunnet manglende teoretisk innsikt og grunnleggende begrep.Denne boken søker å bøte på denne mangelen. Den introduserer teoretiske begrep som bidrar til kritisk innsikt om mediekompetanse, både når gjelder nyheter om katastrofer i fjernsynet eller vandring i den virtuelle verden. Forfatterne retter kritikk mot den instrumentelle tenkningen som har preget skolens medieundervisning og argumenterer for at mediepedagogikken bør utvikle forståelse for det moderne samfunnets mediekultur som helhet. De unge trenger en mediekompetanse, som gir dem en bedre innsikt om den sosiale, økonomiske og historiske sammenhengen i medietekstene. Uten denne kompetansen produserer skolen mediedyslektiske elever.Boken er tenkt som en lærebok for høyskole- og universitetsstudenter og lærere i pedagogikk og mediefag, men den kan også brukes som en fagbok om mediedanning av journalister, kulturmedarbeidere og engasjerte foreldre. Forfatterne går nærmere inn på ulike sider av mediesamfunnets utfordringer, drøfter teoretiske tilnærminger eller presenterer praktiske eksempler fra skolehverdagen.