Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Medie og kommunikasjon Medieestetikk

    Medieestetikk

    Medieestetikk

    Medieestetikk (studier i estetisk medieanalyse)

    Forfatter Scandinavian Academic Press

    På lager - sendes nå ( 1 stk. )

    399,- Nå 345,-

    ISBN:

    9788230400333

    Forlag:

    Scandinavian Academic Press

    Trykkeår:

    2009

    Utgitt:

    2009

    Utgave:

    1

    Sider:

    213

    Alder:

    Voksen

    Medieestetikk
    Scandinavian Academic Press
    9788230400333

    Forlagets omtale:

    Hva kan et røntgenbilde på brystet på en T-skjorte fortelle oss om blikk og bilder? Hvordan kan statiske bilder i en film skape inntrykk av rom? Hvilket syn på mennesker og kunnskap kommer til uttrykk i fjernsynsserier som CSI: Crime Scene Investigation? Og hvilke medieerfaringer spilles det på når LES MER værmeldingen formidles på Dagsrevyen? Gjennom analyser av stillbildefilm, et T-skjortemotiv, en populær fjernsynsserie, en dokumentarfilm og en værmelding ser Liv Hausken på hvordan medienes uttrykksformer spiller en rolle for hva som formidles. Med dette ønsker hun å bidra til å utvikle en generell estetikk som tar høyde for den erfaringsmessige dimensjonen ved medieteknologier og formidlingsformer. Boken kan betraktes som et argument for en estetikk som ikke er definert ut fra bestemte trekk eller kvaliteter ved objektet, men som tar ideen om estetikk som historisk og kulturelt preget sansebasert erkjennelse på alvor. Medieestetikk er et nytt og voksende fagfelt som bringer viktige tverrfaglige innsikter når det gjelder vår opplevelse av en stadig mer kompleks og mangfoldig mediehverdag. Liv Hausken er førsteamanuensis ved Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo. Hun har ledet det NFR-finaniserte forskningsprosjektet "MedieEstetikk. Materialitet, praksis og erfaring" i fem år. Hun har redigert lærebøker i medievitenskap og skrevet en rekke artikler om blant annet film, fotografi, fortelleteori og medisinsk billedteknologi. LES MINDRE Forlagets omtale Hva kan et røntgenbilde på brystet på en T-skjorte fortelle oss om blikk og bilder? Hvordan kan statiske bilder i en film skape inntrykk av rom? Hvilket syn på mennesker og kunnskap kommer til uttrykk i fjernsynsserier som CSI: Crime Scene Investigation? Og hvilke medieerfaringer spilles det på når værmeldingen formidles på Dagsrevyen? Gjennom analyser av stillbildefilm, et T-skjortemotiv, en populær fjernsynsserie, en dokumentarfilm og en værmelding ser Liv Hausken på hvordan medienes uttrykksformer spiller en rolle for hva som formidles. Med dette ønsker hun å bidra til å utvikle en generell estetikk som tar høyde for den erfaringsmessige dimensjonen ved medieteknologier og formidlingsformer. Boken kan betraktes som et argument for en estetikk som ikke er definert ut fra bestemte trekk eller kvaliteter ved objektet, men som tar ideen om estetikk som historisk og kulturelt preget sansebasert erkjennelse på alvor. Medieestetikk er et nytt og voksende fagfelt som bringer viktige tverrfaglige innsikter når det gjelder vår opplevelse av en stadig mer kompleks og mangfoldig mediehverdag. Liv Hausken er førsteamanuensis ved Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo. Hun har ledet det NFR-finaniserte forskningsprosjektet "MedieEstetikk. Materialitet, praksis og erfaring" i fem år. Hun har redigert lærebøker i medievitenskap og skrevet en rekke artikler om blant annet film, fotografi, fortelleteori og medisinsk billedteknologi.