Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Haugenbok.no Fagbøker Samfunnsvitenskap Sosiologi Skoleverket og de tre stammers møte

    Skoleverket og de tre stammers møte

    Skoleverket og de tre stammers møte

    Skoleverket og de tre stammers møte (skolen kan kun give grundlaget, det er livsforholdene som avgjør)

    Forfatter Eureka forl.

    Levering 2-12 dager

    200,- Nå 173,-

    ISBN:

    9788273890801

    Forlag:

    Eureka forl.

    Trykkeår:

    2005

    Utgitt:

    2005

    Utgave:

    1

    Sider:

    233

    Alder:

    Voksen

    Serie:

    Eureka (nr. 7)

    Skoleverket og de tre stammers møte
    Eureka forl.
    9788273890801

    Haugenboks omtale:

    Fra midten av 1800-tallet utarbeidet de norske myndighetene gradvis en minoritetspolitikk som hadde som mål å fornorske samer og kvener. I boken ser forfatteren på skoleverkets sentrale rolle i denne politikken som varte over en periode på ca. hundre år. Her drøfter han de ulike motivene og de mange LES MER tiltakene som ble iverksatt. Med litteraturliste og register. LES MINDRE Haugenboks omtale Fra midten av 1800-tallet utarbeidet de norske myndighetene gradvis en minoritetspolitikk som hadde som mål å fornorske samer og kvener. I boken ser forfatteren på skoleverkets sentrale rolle i denne politikken som varte over en periode på ca. hundre år. Her drøfter han de ulike motivene og de mange tiltakene som ble iverksatt. Med litteraturliste og register.

    Forlagets omtale:

    Hensynet til den samiske befolkning var viktigste drivkraft bak norske myndigheters tidligste satsing på opplysningsarbeid i det nordlige Norge. Skoleverket skulle få en sentral rolle i vårt lands politikk overfor den samiske og etter hvert også den kvenske befolkning. Et omstridt spørsmål var LES MER lenge om opplysnings- og misjonsarbeidet blant samene skulle skje på samisk eller norsk. Fra midten av 1800-tallet utmeislet myndighetene gradvis en minoritetspolitikk som hadde til erklært mål å fornorske samer og kvener. Hoveddelen av boka dreier seg om skoleverkets sentrale rolle i denne fornorskningspolitikken, en politikk som var toneangivende i en periode på ca. hundre år. Her drøftes motiver bak politikken og de mange tiltakene som ble iverksatt. I boka møter vi en del av de skolefolkene som sto i forreste rekke i dette fornorskningsarbeidet. Bokas siste del retter søkelyset mot et skoleverk på vei bort fra fornorskning og mot kulturell pluralisme, og her drøftes aktuelle utfordringer for skolen i møte med samiske, kvenske og flerkulturelle miljø. Eivind Bråstad Jensen er førsteamanuensis ved høgskolen i Tromsø med embetseksamen i pedagogikk. Han har bl.a. skrevet bøkene Fra fornorskningspolitikk mot kulturelt mangfold og Vegen inn i utdanningssystemet. LES MINDRE Forlagets omtale Hensynet til den samiske befolkning var viktigste drivkraft bak norske myndigheters tidligste satsing på opplysningsarbeid i det nordlige Norge. Skoleverket skulle få en sentral rolle i vårt lands politikk overfor den samiske og etter hvert også den kvenske befolkning. Et omstridt spørsmål var lenge om opplysnings- og misjonsarbeidet blant samene skulle skje på samisk eller norsk. Fra midten av 1800-tallet utmeislet myndighetene gradvis en minoritetspolitikk som hadde til erklært mål å fornorske samer og kvener. Hoveddelen av boka dreier seg om skoleverkets sentrale rolle i denne fornorskningspolitikken, en politikk som var toneangivende i en periode på ca. hundre år. Her drøftes motiver bak politikken og de mange tiltakene som ble iverksatt. I boka møter vi en del av de skolefolkene som sto i forreste rekke i dette fornorskningsarbeidet. Bokas siste del retter søkelyset mot et skoleverk på vei bort fra fornorskning og mot kulturell pluralisme, og her drøftes aktuelle utfordringer for skolen i møte med samiske, kvenske og flerkulturelle miljø. Eivind Bråstad Jensen er førsteamanuensis ved høgskolen i Tromsø med embetseksamen i pedagogikk. Han har bl.a. skrevet bøkene Fra fornorskningspolitikk mot kulturelt mangfold og Vegen inn i utdanningssystemet.