Bok
Forfatter
Emner
Omtaler

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:

    Haugenbok.no Fagbøker Pedagogikk Generell pedagogikk Seks perspektiver på barn og unges utvikling

    Seks perspektiver på barn og unges utvikling

    Seks perspektiver på barn og unges utvikling

    Seks perspektiver på barn og unges utvikling

    Forfatter Fagbokforlaget

    På lager - sendes nå( 1 stk. )

    499,-

    ISBN:

    9788245027006

    Forlag:

    Fagbokforlaget

    Trykkeår:

    2019

    Utgitt:

    2019

    Utgave:

    1

    Sider:

    358

    Vekt:

    693 gr

    Alder:

    Voksen

    Seks perspektiver på barn og unges utvikling
    Fagbokforlaget
    9788245027006

    Forlagets omtale:

    Denne boka gir et allsidig bilde av barn og unges utvikling. Fra seks ulike ståsteder med tydelig særpreg belyser forfatterne personlighetsdannelse, undervisning og oppdragelse. Boka gir videre et innblikk i psykoterapeutisk og spesialpedagogisk arbeid. De tre første perspektivene, den LES MER pragmatiske, den marxistiske og den humanistiske teoritradisjonen, blir uttrykt gjennom enkeltpersoners arbeider: John Dewey, Karl Marx og Anton Makarenko, Paulo Freire. Av de to neste perspektivene, psykoanalysen og behaviorismen, gis det et mer samlet bilde. Det siste kapitlet, om nyere nevrobiologisk innsikt, gir en innføring i viktig stoff på dette feltet. Boka er skrevet som en innføring for studenter i grunnskolelærerutdanningen og i vitenskapsfagene pedagogikk og spesialpedagogikk. Hvert av kapitlene er forfattet av fagfolk som er spesialister på sine områder: Willy Tore Mørch, Anders Flækøy Landmark, Harald Jarning og Joar Aasen. Willy Tore Mørch er professor emeritus i barn og unges psykiske helse ved Universitetet i Tromsø Norges arktiske universitet. Han er psykologspesialist og har arbeidet med personer med utviklingshemming, autisme og barn med atferdsforstyrrelser. Han har publisert en serie internasjonale vitenskapelige forskningsartikler og utgitt bøker og kapitler innen feltet sakprosa. Anders Flækøy Landmark er psykologspesialist i klinisk barne- og ungdomspsykologi og psykoanalytiker. Han har mange års klinisk erfaring med utredning og behandling av barn, ungdom og familier. Han arbeider ved BUP-Vest, Diakonhjemmet Sykehus i Oslo og som universitetslektor ved Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo. Han underviser i tillegg ved VID vitenskapelige høgskole. Harald Jarning har norsk og internasjonal utdanningshistorie, didaktikk og læreplanforskning samt pedagogikkens kunnskapshistorie som faglige interesseområder. Han har lærerutdanning og hovedfag i sosialpedagogikk og har arbeidet med utdanningsspørsmål i studentorganisasjoner og forskningsråd, og med grunnskolelærerutdanning og høyskolepedagogikk. Fra 2015 er Jarning med i forskningsgruppene HumStud og NordEd ved Universitetet i Oslo. Joar Aasen er dosent emeritus i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet med pedagogisk filosofi som spesielt interessefelt. Ved siden å ha forfattet faglitteratur har han undervist og veiledet allmennlærerstudenter i en årrekke. To av Aasens bøker er særlig interessante for denne bokas tema: Dewey. John Deweys pedagogiske filosofi (2008) og Kollektivpedagogikk. Anton Makarenko og Veien til livet (2015). LES MINDRE Forlagets omtale Denne boka gir et allsidig bilde av barn og unges utvikling. Fra seks ulike ståsteder med tydelig særpreg belyser forfatterne personlighetsdannelse, undervisning og oppdragelse. Boka gir videre et innblikk i psykoterapeutisk og spesialpedagogisk arbeid. De tre første perspektivene, den pragmatiske, den marxistiske og den humanistiske teoritradisjonen, blir uttrykt gjennom enkeltpersoners arbeider: John Dewey, Karl Marx og Anton Makarenko, Paulo Freire. Av de to neste perspektivene, psykoanalysen og behaviorismen, gis det et mer samlet bilde. Det siste kapitlet, om nyere nevrobiologisk innsikt, gir en innføring i viktig stoff på dette feltet. Boka er skrevet som en innføring for studenter i grunnskolelærerutdanningen og i vitenskapsfagene pedagogikk og spesialpedagogikk. Hvert av kapitlene er forfattet av fagfolk som er spesialister på sine områder: Willy Tore Mørch, Anders Flækøy Landmark, Harald Jarning og Joar Aasen. Willy Tore Mørch er professor emeritus i barn og unges psykiske helse ved Universitetet i Tromsø Norges arktiske universitet. Han er psykologspesialist og har arbeidet med personer med utviklingshemming, autisme og barn med atferdsforstyrrelser. Han har publisert en serie internasjonale vitenskapelige forskningsartikler og utgitt bøker og kapitler innen feltet sakprosa. Anders Flækøy Landmark er psykologspesialist i klinisk barne- og ungdomspsykologi og psykoanalytiker. Han har mange års klinisk erfaring med utredning og behandling av barn, ungdom og familier. Han arbeider ved BUP-Vest, Diakonhjemmet Sykehus i Oslo og som universitetslektor ved Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo. Han underviser i tillegg ved VID vitenskapelige høgskole. Harald Jarning har norsk og internasjonal utdanningshistorie, didaktikk og læreplanforskning samt pedagogikkens kunnskapshistorie som faglige interesseområder. Han har lærerutdanning og hovedfag i sosialpedagogikk og har arbeidet med utdanningsspørsmål i studentorganisasjoner og forskningsråd, og med grunnskolelærerutdanning og høyskolepedagogikk. Fra 2015 er Jarning med i forskningsgruppene HumStud og NordEd ved Universitetet i Oslo. Joar Aasen er dosent emeritus i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet med pedagogisk filosofi som spesielt interessefelt. Ved siden å ha forfattet faglitteratur har han undervist og veiledet allmennlærerstudenter i en årrekke. To av Aasens bøker er særlig interessante for denne bokas tema: Dewey. John Deweys pedagogiske filosofi (2008) og Kollektivpedagogikk. Anton Makarenko og Veien til livet (2015).

    Gå ikke glipp av nyheter og gode tilbud. Meld deg på vårt nyhetsbrev og hold deg oppdatert!

    Noe gikk galt, vennligst prøv igjen senere.
    Suksess! Du er nå meldt på nyhetsbrevet
    Du er allerede mottaker av nyhetsbrevet vårt.