Ny kunde? Registrer deg her!

Hvorfor registrere deg?

  • Raskere utsjekk
  • Se logg over tidligere kjøp
  • Motta gode tilbud og anbefalinger
Registrer deg her
Velg kundetype:
E-post:

Haugenbok.no Fagbøker Fagenes begrunnelser

Fagenes begrunnelser

Fagenes begrunnelser

Fagenes begrunnelser (skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv)

Levering 2-6 dager

415,- Nå 355,-

ISBN:

9788245003390

Forlag:

Fagbokforl.

Trykkeår:

2005

Utgitt:

2005

Utgave:

1

Sider:

255

Vekt:

497 gr

Alder:

Voksen

Fagenes begrunnelser
Fagbokforl.
9788245003390

Forlagets omtale:

Skolefagene har ulike funksjoner både i samfunnet og i skolen. De endrer seg over tid og blir begrunnet på ulike måter. Begrunnelsene er i stor grad knyttet til spenningen mellom nytte og danning. I denne boka er det særlig danningsperspektivet som løftes fram og drøftes. Fagenes begrunnelser viser LES MER hvordan møtet mellom fagene og den enkelte elevs læring og utvikling er avgjørende for danningen. Skolens bidrag til danning finnes ikke utenfor fagene, men er noe som skjer nettopp gjennom fagene. I møtet mellom fag og elev er det ikke likegyldig hva innholdet er, eller hvordan møtet skjer. Danningsambisjonen får konsekvenser for både innhold og arbeidsmåter. Boka innledes med et oversiktskapittel om danning. Deretter blir de ulike fags begrunnelser drøftet i danningsperspektiv. I den siste delen drøftes danningstenkningen i yrkesfagene og i forhold til prosjektarbeid og elevmedvirkning. Fagenes begrunnelser gir ingen endelige svar på hva fagenes grunngivelser skal være. Den åpner et viktig problemfelt, drøfter spenninger og inviterer til videre refleksjon. Redaktørene Kjetil Børhaug er fagdidaktiker i samfunnskunnskap ved Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Bergen. Anne-Brit Fenner er fagdidaktiker i engelsk ved Engelsk institutt, Universitetet i Bergen. Laila Aase er fagdidaktiker i norsk ved Nordisk institutt, Universitetet i Bergen. LES MINDRE Forlagets omtale Skolefagene har ulike funksjoner både i samfunnet og i skolen. De endrer seg over tid og blir begrunnet på ulike måter. Begrunnelsene er i stor grad knyttet til spenningen mellom nytte og danning. I denne boka er det særlig danningsperspektivet som løftes fram og drøftes. Fagenes begrunnelser viser hvordan møtet mellom fagene og den enkelte elevs læring og utvikling er avgjørende for danningen. Skolens bidrag til danning finnes ikke utenfor fagene, men er noe som skjer nettopp gjennom fagene. I møtet mellom fag og elev er det ikke likegyldig hva innholdet er, eller hvordan møtet skjer. Danningsambisjonen får konsekvenser for både innhold og arbeidsmåter. Boka innledes med et oversiktskapittel om danning. Deretter blir de ulike fags begrunnelser drøftet i danningsperspektiv. I den siste delen drøftes danningstenkningen i yrkesfagene og i forhold til prosjektarbeid og elevmedvirkning. Fagenes begrunnelser gir ingen endelige svar på hva fagenes grunngivelser skal være. Den åpner et viktig problemfelt, drøfter spenninger og inviterer til videre refleksjon. Redaktørene Kjetil Børhaug er fagdidaktiker i samfunnskunnskap ved Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Bergen. Anne-Brit Fenner er fagdidaktiker i engelsk ved Engelsk institutt, Universitetet i Bergen. Laila Aase er fagdidaktiker i norsk ved Nordisk institutt, Universitetet i Bergen.

Gå ikke glipp av nyheter og gode tilbud. Meld deg på vårt nyhetsbrev og hold deg oppdatert!

Noe gikk galt, vennligst prøv igjen senere.
Suksess! Du er nå meldt på nyhetsbrevet
Du er allerede mottaker av nyhetsbrevet vårt.