Bok
Forfatter
Emner
Omtaler
0

     

    Ny kunde? Registrer deg her!

    Hvorfor registrere deg?

    • Raskere utsjekk
    • Se logg over tidligere kjøp
    • Motta gode tilbud og anbefalinger
    Registrer deg her
    Velg kundetype:
    E-post:

    Norske bilhistorier

    Norske bilhistorier

    Norske bilhistorier

    Norske bilhistorier (foregangsmenn, turister, norskamerikanere)

    Forfatter Kjetil Langsæther forl.

    E-bok i salg / nedlastbar / les info først

    249,-

    ISBN:

    9788283280289

    Forlag:

    Kjetil Langsæther forl.

    Trykkeår:

    2014

    Utgitt:

    2014

    Utgave:

    1

    Alder:

    Voksen

    Filformat:

    EPUB

    DRM:

    SDRM

    Norske bilhistorier
    Kjetil Langsæther forl.
    9788283280289

    Forlagets omtale:

    I denne boken finnes spennende historier fra bilen barndom. Allerede i 1826 forsøkte Eidsvoll mannen Poul Steenstrup å lage ett dampdrevet vinterkjøretøy. En kan lese historien om motorsykkelen som kom til Norge før bilen i 1895. Bilpionerene brukte bilene, ett eksempel er en kjøretur i 1896 med LES MER Norges første bil. Denne kjøreturen utgjorde forskjellen mellom liv og død for studenten som ble stygt kvestet i ulykke i Jotunheimen. Det økende antall bruktbiler skulle avhendes i 2. hånds markedet. Få hadde brukt for noe så unyttig som en brukt bil, de var ikke lett å selge. Derfor fikk vi Norges første bil auksjon allerede i 1902. Noen kvinner brukte bil tidlig, men sletts ikke mange. I tillegg til å lese om de kvinnelige pionerene, finnes historien om Camille Clifford. Hun var verdenskjent i sin samtid og støttet sin engelske lord sønn i tykt og tynt. Nærmere en norsk askepott er det vanskelig å komme. I 1903/1904 var det mulig å vinne bil på lotteri med 1 krone som innsats. Vinnerne av bilene hadde ikke bruk for premien, derfor ble gevinstene solgt for en billig penge. I 1905 kom den første drosjen til Oslo, en av verdens mest primitive biler ble forsøkt satt inn i prøvedrift. En del av boken er viet turister som tok med bilen til Norge på ferie. Ett eksempel er den handikappede bilturisten Henry Thobro. Han startet i København og kom seg helt til Namsos i 1903. Flere utvandrede nordmenn har satt spor etter seg av betydning for bilens utvikling. Norsk fødte Hans Hansen deltok i ett av de mest betydningsfulle billøp i historien, verdens rundt løpet fra New York til Paris i 1908. Dette til tross for at Hans Hansen ikke kunne kjøre bil. Anton Westgard en annen nordmann var stifinner i USA. Han kjørte USA på kryss og tvers og fant kjøreruter som dannet grunnlaget for det amerikanske highway systemet. Er noen av heltene en kan lese mer om i boken. Bilhistorikeren Kjetil Langsæther (f. 1968)er utdannet sivilingeniør fra Norges Tekniske Høgskole. LES MINDRE Forlagets omtale I denne boken finnes spennende historier fra bilen barndom. Allerede i 1826 forsøkte Eidsvoll mannen Poul Steenstrup å lage ett dampdrevet vinterkjøretøy. En kan lese historien om motorsykkelen som kom til Norge før bilen i 1895. Bilpionerene brukte bilene, ett eksempel er en kjøretur i 1896 med Norges første bil. Denne kjøreturen utgjorde forskjellen mellom liv og død for studenten som ble stygt kvestet i ulykke i Jotunheimen. Det økende antall bruktbiler skulle avhendes i 2. hånds markedet. Få hadde brukt for noe så unyttig som en brukt bil, de var ikke lett å selge. Derfor fikk vi Norges første bil auksjon allerede i 1902. Noen kvinner brukte bil tidlig, men sletts ikke mange. I tillegg til å lese om de kvinnelige pionerene, finnes historien om Camille Clifford. Hun var verdenskjent i sin samtid og støttet sin engelske lord sønn i tykt og tynt. Nærmere en norsk askepott er det vanskelig å komme. I 1903/1904 var det mulig å vinne bil på lotteri med 1 krone som innsats. Vinnerne av bilene hadde ikke bruk for premien, derfor ble gevinstene solgt for en billig penge. I 1905 kom den første drosjen til Oslo, en av verdens mest primitive biler ble forsøkt satt inn i prøvedrift. En del av boken er viet turister som tok med bilen til Norge på ferie. Ett eksempel er den handikappede bilturisten Henry Thobro. Han startet i København og kom seg helt til Namsos i 1903. Flere utvandrede nordmenn har satt spor etter seg av betydning for bilens utvikling. Norsk fødte Hans Hansen deltok i ett av de mest betydningsfulle billøp i historien, verdens rundt løpet fra New York til Paris i 1908. Dette til tross for at Hans Hansen ikke kunne kjøre bil. Anton Westgard en annen nordmann var stifinner i USA. Han kjørte USA på kryss og tvers og fant kjøreruter som dannet grunnlaget for det amerikanske highway systemet. Er noen av heltene en kan lese mer om i boken. Bilhistorikeren Kjetil Langsæther (f. 1968)er utdannet sivilingeniør fra Norges Tekniske Høgskole.

    Gå ikke glipp av nyheter og gode tilbud. Meld deg på vårt nyhetsbrev og hold deg oppdatert!

    Noe gikk galt, vennligst prøv igjen senere.
    Suksess! Du er nå meldt på nyhetsbrevet
    Du er allerede mottaker av nyhetsbrevet vårt.